B20 tryckturbo med 2 x dellorto 40, problem med blandning..

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

carfreak skrev:
fredde_vit_pv skrev:ja det är klurigt men om allt är som det ska så ska man kunna
skruva varje cyl för sig så att motorn börjar missa både åt feta
och snåla hållet på på en cyl i taget.(blandskruvarna)
men då ska allt som sagt va helt 100 runtomkring!

körde du spolen som följde med när den pajade?

/F
verkar vara tätt överallt, kan feta på så den hamnar på AFR 10.. Men vid gas så hamnar den alltid på 7,4

Fick tändning nu igen helt plötsligt :s Vet inte vad som var galet..

Körde med den spolen ja, när jag inte fick gnista provade jag med min flamethrower spole..

Tycker fortfarande det är konstigt att AFR värdet hamnar på 20-88 på tomgång :s Vet ej om det har med downpipen att göra men.. När man gasar så hamnar AFR värdet på 7,4 och bränsletrycket går upp till runt 6PSI, på tomgång har jag 2,9PSI tryck.

Skall dumparna fladdra på tomgång? Dvs. öppna/stänga i snabb takt? Provade med tyg i slangen men då surgade turbon istället.

Vilka stift ska man köra på? Sitter ju nå champion stift i nu, kan ju vara stiften som är dåliga.
har du koll på hur fördelaren är vriden/tändförställningen?
om den står åt fanders slutar triggern funka!


ja,det kommer säkert syre till sonden för den är för nära utblåset
och som sagt om och om igen man KAN inte tomgasa och få vettiga
värden på lamdan!

ja,tryckkompenseringen verkar funka på regulatorn

ja,dumparna öppnar när du får undertyck efter spjällen

stiften som funkat klockrent är std B20a stift

hoppas du får fixat det som behövs till provkörning
annars känns det som det finns risk att du jagar problem
som inte finns! :)

/F
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

fredde_vit_pv skrev:
carfreak skrev: verkar vara tätt överallt, kan feta på så den hamnar på AFR 10.. Men vid gas så hamnar den alltid på 7,4

Fick tändning nu igen helt plötsligt :s Vet inte vad som var galet..

Körde med den spolen ja, när jag inte fick gnista provade jag med min flamethrower spole..

Tycker fortfarande det är konstigt att AFR värdet hamnar på 20-88 på tomgång :s Vet ej om det har med downpipen att göra men.. När man gasar så hamnar AFR värdet på 7,4 och bränsletrycket går upp till runt 6PSI, på tomgång har jag 2,9PSI tryck.

Skall dumparna fladdra på tomgång? Dvs. öppna/stänga i snabb takt? Provade med tyg i slangen men då surgade turbon istället.

Vilka stift ska man köra på? Sitter ju nå champion stift i nu, kan ju vara stiften som är dåliga.
har du koll på hur fördelaren är vriden/tändförställningen?
om den står åt fanders slutar triggern funka!


ja,det kommer säkert syre till sonden för den är för nära utblåset
och som sagt om och om igen man KAN inte tomgasa och få vettiga
värden på lamdan!

ja,tryckkompenseringen verkar funka på regulatorn

ja,dumparna öppnar när du får undertyck efter spjällen

stiften som funkat klockrent är std B20a stift

hoppas du får fixat det som behövs till provkörning
annars känns det som det finns risk att du jagar problem
som inte finns! :)

/F
Fördelaren står ju som innan, 20 graden på tomgång, går la inte att ställa in nå annat?!

Okej, men att de öppnar och stänger hela tiden på tomgång?!
Okej, skaffade mig BP6HS, sjuorna var slut :(


Jodå, när man väl har provkört så kan man felsöka mer om det skulle va nåt. Inte mycket kvar innan provkörning :) Men det konstiga är ju att den missar på tomgång också, gjorde den inte innan. Men återstår och se hur den går vid provkörning..

Såg nu att de saknas o-ring, fjäder och bricka på 3st av blandskruvarna :s

Edit: Nu är förgasarna bortplockade.. Även tagit bort ena insuget pågrund av att plåtpackningen satt snett gentemot kanalen :s
//Christian
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

carfreak skrev:
fredde_vit_pv skrev: har du koll på hur fördelaren är vriden/tändförställningen?
om den står åt fanders slutar triggern funka!


ja,det kommer säkert syre till sonden för den är för nära utblåset
och som sagt om och om igen man KAN inte tomgasa och få vettiga
värden på lamdan!

ja,tryckkompenseringen verkar funka på regulatorn

ja,dumparna öppnar när du får undertyck efter spjällen

stiften som funkat klockrent är std B20a stift

hoppas du får fixat det som behövs till provkörning
annars känns det som det finns risk att du jagar problem
som inte finns! :)

/F
Fördelaren står ju som innan, 20 graden på tomgång, går la inte att ställa in nå annat?!

Okej, men att de öppnar och stänger hela tiden på tomgång?!
Okej, skaffade mig BP6HS, sjuorna var slut :(


Jodå, när man väl har provkört så kan man felsöka mer om det skulle va nåt. Inte mycket kvar innan provkörning :) Men det konstiga är ju att den missar på tomgång också, gjorde den inte innan. Men återstår och se hur den går vid provkörning..

Såg nu att de saknas o-ring, fjäder och bricka på 3st av blandskruvarna :s
nja,jag menade vridning av fördelaren fast det går ju att bygga om tändkurvan i fördelaren men det är ju en annan sak

dumparna jobbar ju efter vacumet efter spjällen och där pulserar det ju på
en kolvmotor!

6 or funkar men kan lättare dö av sot eller fetgång

satt det inga fjädrar o brickor där? :shock:

/F
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

fredde_vit_pv skrev:
carfreak skrev: Fördelaren står ju som innan, 20 graden på tomgång, går la inte att ställa in nå annat?!

Okej, men att de öppnar och stänger hela tiden på tomgång?!
Okej, skaffade mig BP6HS, sjuorna var slut :(


Jodå, när man väl har provkört så kan man felsöka mer om det skulle va nåt. Inte mycket kvar innan provkörning :) Men det konstiga är ju att den missar på tomgång också, gjorde den inte innan. Men återstår och se hur den går vid provkörning..

Såg nu att de saknas o-ring, fjäder och bricka på 3st av blandskruvarna :s
nja,jag menade vridning av fördelaren fast det går ju att bygga om tändkurvan i fördelaren men det är ju en annan sak

dumparna jobbar ju efter vacumet efter spjällen och där pulserar det ju på
en kolvmotor!

6 or funkar men kan lättare dö av sot eller fetgång

satt det inga fjädrar o brickor där? :shock:

/F
aha okej, tändningen är korrekt, ca. 17-20grader på tomgång.

aa, sant :) Tyckte det såg så konstigt ut då jag inte vart med om det på andra bilar.

Okej, aa det är sant. Ska få tag på 7:or när min ÅF fått hem dem.

Nä.. såg även att den började sippra upp bensin där, därför jag lossade dem helt. Även plockat bort förgasarna och insugen, på 1:ans insug så satt plåtpackningen galet, satt för högt upp så den bromsade flödet.
Skall täta om allt och dra dit igen. Hmm, kan man inte använda en org. grenrörs/insugs packning? Kanske blåser sönder direkt? Har du provat Loctitet flänstätning eller har du bara kört med permatex?
Ska även byta de o-rings mellanläggen i samma veva så man kan utesluta läckage sen. Ska få ihopp en längre downpipe också så man kan utesluta felavläsning från sonden.
//Christian
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

carfreak skrev:
fredde_vit_pv skrev: nja,jag menade vridning av fördelaren fast det går ju att bygga om tändkurvan i fördelaren men det är ju en annan sak

dumparna jobbar ju efter vacumet efter spjällen och där pulserar det ju på
en kolvmotor!

6 or funkar men kan lättare dö av sot eller fetgång

satt det inga fjädrar o brickor där? :shock:

/F
aha okej, tändningen är korrekt, ca. 17-20grader på tomgång.

aa, sant :) Tyckte det såg så konstigt ut då jag inte vart med om det på andra bilar.

Okej, aa det är sant. Ska få tag på 7:or när min ÅF fått hem dem.

Nä.. såg även att den började sippra upp bensin där, därför jag lossade dem helt. Även plockat bort förgasarna och insugen, på 1:ans insug så satt plåtpackningen galet, satt för högt upp så den bromsade flödet.
Skall täta om allt och dra dit igen. Hmm, kan man inte använda en org. grenrörs/insugs packning? Kanske blåser sönder direkt? Har du provat Loctitet flänstätning eller har du bara kört med permaflex?
Ska även byta de o-rings mellanläggen i samma veva så man kan utesluta läckage sen. Ska få ihopp en längre downpipe också så man kan utesluta felavläsning från sonden.
jag hadde ingen aning om att det fattades :doh:

jo det går att klippa ut insugssidan från packningen(avgas funkade inte för mig)
orgpakningen funkar på insug tills man glömt efterdra då fladdrar den sönder och det finns risk att motorn äter packning!

på insug funkar alla packningssilicone men på avgas har jag bara sett
permatex ultra copper funka!

är nog en bra ide att byta dom 20år gamla mellanläggen :thumbright:

om det är ett kort rör (downpipe) efter sonden och helt fritt från
mottryck så kan det räcka med läckaget som kan bli i gängorna på sonden eller nåt annat läckage(det blir undertryck och luft sugs in)

/F
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

fredde_vit_pv skrev:
carfreak skrev: aha okej, tändningen är korrekt, ca. 17-20grader på tomgång.

aa, sant :) Tyckte det såg så konstigt ut då jag inte vart med om det på andra bilar.

Okej, aa det är sant. Ska få tag på 7:or när min ÅF fått hem dem.

Nä.. såg även att den började sippra upp bensin där, därför jag lossade dem helt. Även plockat bort förgasarna och insugen, på 1:ans insug så satt plåtpackningen galet, satt för högt upp så den bromsade flödet.
Skall täta om allt och dra dit igen. Hmm, kan man inte använda en org. grenrörs/insugs packning? Kanske blåser sönder direkt? Har du provat Loctitet flänstätning eller har du bara kört med permaflex?
Ska även byta de o-rings mellanläggen i samma veva så man kan utesluta läckage sen. Ska få ihopp en längre downpipe också så man kan utesluta felavläsning från sonden.
jag hadde ingen aning om att det fattades :doh:

jo det går att klippa ut insugssidan från packningen(avgas funkade inte för mig)
orgpakningen funkar på insug tills man glömt efterdra då fladdrar den sönder och det finns risk att motorn äter packning!

på insug funkar alla packningssilicone men på avgas har jag bara sett
permatex ultra copper funka!

är nog en bra ide att byta dom 20år gamla mellanläggen :thumbright:

om det är ett kort rör (downpipe) efter sonden och helt fritt från
mottryck så kan det räcka med läckaget som kan bli i gängorna på sonden eller nåt annat läckage(det blir undertryck och luft sugs in)

/F
Hihi :p Inte alltid lätt att komma ihåg sånt :)

okej, beställde 2 tuber av de kletet, billigt från staterna!

aa, känns lika bra att byta dem faktiskt även om de är hela, ska ju igentligen sitta gummifjädrar och nå brickor :p

Förhoppningsvis går motorn bättre sen när allt blir upprustat lite :)
//Christian
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Angående stiften. ngk 7orna sotar lättare igen än ngk 6or för nummer 7 är kallare.
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

dsimila skrev:Angående stiften. ngk 7orna sotar lättare igen än ngk 6or för nummer 7 är kallare.
Så ingentligen bör 6:orna vara bättre till turbo?
//Christian
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Renoverings sats påväg hem till gasarna! De flesta o-ringarna var torra å spruckna, mellanläggen var inte heller så fina :) Nu jävlas ska det bli fart i maskin ;)
//Christian
Användarvisningsbild
Elffors
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör nov 14, 2009 10:49 am
Ort: Trollhättan

Inlägg av Elffors »

Man ska ha långt mellan lambdan o mynningen på slutröret gärna en meter för att få korrekta lambdavärden.
Vad har du nu?
Om du vill att dumpen ska sluta pulsa så bygg en lite kammare med vacuum från alla 4 insugsrör och ett till dump då tar pulserna ut varann och ger en stabvilare öppning på dumpen.
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Elffors skrev:Man ska ha långt mellan lambdan o mynningen på slutröret gärna en meter för att få korrekta lambdavärden.
Vad har du nu?
Om du vill att dumpen ska sluta pulsa så bygg en lite kammare med vacuum från alla 4 insugsrör och ett till dump då tar pulserna ut varann och ger en stabvilare öppning på dumpen.
Tackar! Kommer jag ha nytta av nu när jag kommer köra med insprutning. Dellortona kommer användas som spjäll.

Föresten, måste man ta vakuumet efter spjällen (närmast motorn) ? Kan man inte ta vakkum före spjällen i plenumet?
//Christian
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

FÖRE spjällen kommer du ju ALLTID att ha MINST atmosfärtryck...
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Okej, något bra tips på att koppla ihopp de fyra separata insugen till 1 gemensam vakuum källa för att slippa pulserande vakuum ??
//Christian
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Elffors skrev:...
Om du vill att dumpen ska sluta pulsa så bygg en lite kammare med vacuum från alla 4 insugsrör och ett till dump då tar pulserna ut varann och ger en stabvilare öppning på dumpen.
Behöver inte alls vara nåt avancerat...

Ta en burk du kan variera storlekan på (öppningsbar och fylla med lämplig massa i olika volym? returburk så du kan klämma ihop?) så kan du "stämma av", om det skulle behövas.
Keep it simple... alltså, så enkelt som möjligt!
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

fugazi skrev:
Elffors skrev:...
Om du vill att dumpen ska sluta pulsa så bygg en lite kammare med vacuum från alla 4 insugsrör och ett till dump då tar pulserna ut varann och ger en stabvilare öppning på dumpen.
Behöver inte alls vara nåt avancerat...

Ta en burk du kan variera storlekan på (öppningsbar och fylla med lämplig massa i olika volym? returburk så du kan klämma ihop?) så kan du "stämma av", om det skulle behövas.
Keep it simple... alltså, så enkelt som möjligt!
Borde det inte fungera med en sån vanlig vakuum station ?
Insugen är ihopp kopplade 2 och 2 till 1 nippel, dvs. 3-4 till en nippel och 1-2 till en nippel. Om jag då får sätter i dem i en och samma vakuum station så borde pulserna blir jämna och fina?!
//Christian
Skriv svar