B20 tryckturbo med 2 x dellorto 40, problem med blandning..
B20 tryckturbo med 2 x dellorto 40, problem med blandning..
Hejsan! Precis fått ned min nya motor och startat upp osv.
Har ej provkört bilen utan bara kollat allting på tomgång samt torrgasning.
På tomgång ligger den på AFR19-22, vid gaspådrag när laddet kommer så har jag AFR9-11, vid jämn gas precis vid ladd så vill den nysa/misstända.
När jag släpper gasen så skjuter den blå eld, detta bör ju tyda på för mager blandning?
Har skruvat en del på blandskruvarna så jag får omkring AFR14-16 på tomgång men då känns de som att de ska fetta på alldeles för mycket på gas vid ladd ?!
Vilket bränsletryck är det optimala för dubbla dellorto 40:or ? Har en malpassi regulator med dubbla utgångar, en till varsin förgasare, de är även ihoppkopplade så har bränsletryck från båda håll.
Är inte så duktig på förgasar turbo så alla tips uppskattas!
Har ej provkört bilen utan bara kollat allting på tomgång samt torrgasning.
På tomgång ligger den på AFR19-22, vid gaspådrag när laddet kommer så har jag AFR9-11, vid jämn gas precis vid ladd så vill den nysa/misstända.
När jag släpper gasen så skjuter den blå eld, detta bör ju tyda på för mager blandning?
Har skruvat en del på blandskruvarna så jag får omkring AFR14-16 på tomgång men då känns de som att de ska fetta på alldeles för mycket på gas vid ladd ?!
Vilket bränsletryck är det optimala för dubbla dellorto 40:or ? Har en malpassi regulator med dubbla utgångar, en till varsin förgasare, de är även ihoppkopplade så har bränsletryck från båda håll.
Är inte så duktig på förgasar turbo så alla tips uppskattas!
//Christian
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
som sagt förut,det går inte att bestycka annat än tomgång utan att köra med bilen
det optimala bränsletrycket är strax under att förgasarna flödar över
och det beror på flera orsaker bla nålventilernas storlek
dessutom ändras det ju av tryckkompenseringen
jag kommer inte ihåg när förgasarna började flöda men jag tror det var vid ca 0.25 . ställ det på 0.2 på tomgång det bör funka.
om du kollar på slangen som går till regulatorn så ser du
att den är ansluten direkt efter turbon,då ökar bränsletrycket
vid höga effektuttag pga regulatorn inte kompenserar för flödesförluster
i systemet! det blir säkert 0.5kg tryck över laddtrycket på full mutter.
så ska det va för då hinner inte förgasarna flöda över och det finns soppa
så det räcker! (jag tror det sitter 3mm nålventiler i)
/F
det optimala bränsletrycket är strax under att förgasarna flödar över
och det beror på flera orsaker bla nålventilernas storlek
dessutom ändras det ju av tryckkompenseringen
jag kommer inte ihåg när förgasarna började flöda men jag tror det var vid ca 0.25 . ställ det på 0.2 på tomgång det bör funka.
om du kollar på slangen som går till regulatorn så ser du
att den är ansluten direkt efter turbon,då ökar bränsletrycket
vid höga effektuttag pga regulatorn inte kompenserar för flödesförluster
i systemet! det blir säkert 0.5kg tryck över laddtrycket på full mutter.
så ska det va för då hinner inte förgasarna flöda över och det finns soppa
så det räcker! (jag tror det sitter 3mm nålventiler i)
/F
Helt korrekt Freddefredde_vit_pv skrev:som sagt förut,det går inte att bestycka annat än tomgång utan att köra med bilen
det optimala bränsletrycket är strax under att förgasarna flödar över
och det beror på flera orsaker bla nålventilernas storlek
dessutom ändras det ju av tryckkompenseringen
jag kommer inte ihåg när förgasarna började flöda men jag tror det var vid ca 0.25 . ställ det på 0.2 på tomgång det bör funka.
om du kollar på slangen som går till regulatorn så ser du
att den är ansluten direkt efter turbon,då ökar bränsletrycket
vid höga effektuttag pga regulatorn inte kompenserar för flödesförluster
i systemet! det blir säkert 0.5kg tryck över laddtrycket på full mutter.
så ska det va för då hinner inte förgasarna flöda över och det finns soppa
så det räcker! (jag tror det sitter 3mm nålventiler i)
/F
Får koppla in en bränsletrycksmätare och kolla trycket så det ligger korrekt. Hur märker man lättast att de flödar över? Har inte haft några bränsleläckage från gasarna eller något sådant. Aa såg att den var det, okej, smart!!
Kommer du ihåg den övriga bestyckningen? Är det samma bestyckning som du kört med innan i gasarna nu ?
//Christian
//Christian
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
man kan ha motorn igång och höja trycket sakta tills den börjar
missa och gå fett,då flödar det över!(obs ,varning det rinner aldrig på utsidan ) men i praktiken så får man
inte ligga så tight på gränsen för bilen/motorn skakar mer när man
kör.det behöver du inte heller för placeringen av uttaget för regulatorn
fixar det!
ja,det är samma bestyckning
tror det var:
huvudmunstycke: 200(borrade tills dom blev för stora sedan igenlödda och borrade till 200)
luftmunstycke:? (borrade o igenlödda o borrade och har glömt va dom är)
halsring:35.5?(svarvad tills det stämde)
lågfartsmunstycke:65?
accmunstycke:?
dom lödda ska det va ristat in storleken på!
/F
missa och gå fett,då flödar det över!(obs ,varning det rinner aldrig på utsidan ) men i praktiken så får man
inte ligga så tight på gränsen för bilen/motorn skakar mer när man
kör.det behöver du inte heller för placeringen av uttaget för regulatorn
fixar det!
ja,det är samma bestyckning
tror det var:
huvudmunstycke: 200(borrade tills dom blev för stora sedan igenlödda och borrade till 200)
luftmunstycke:? (borrade o igenlödda o borrade och har glömt va dom är)
halsring:35.5?(svarvad tills det stämde)
lågfartsmunstycke:65?
accmunstycke:?
dom lödda ska det va ristat in storleken på!
/F
Tog precis bort munstyckena..fredde_vit_pv skrev:man kan ha motorn igång och höja trycket sakta tills den börjar
missa och gå fett,då flödar det över!(obs ,varning det rinner aldrig på utsidan ) men i praktiken så får man
inte ligga så tight på gränsen för bilen/motorn skakar mer när man
kör.det behöver du inte heller för placeringen av uttaget för regulatorn
fixar det!
ja,det är samma bestyckning
tror det var:
huvudmunstycke: 200(borrade tills dom blev för stora sedan igenlödda och borrade till 200)
luftmunstycke:? (borrade o igenlödda o borrade och har glömt va dom är)
halsring:35.5?(svarvad tills det stämde)
lågfartsmunstycke:65?
accmunstycke:?
dom lödda ska det va ristat in storleken på!
/F
Halsring: ca. 35,5
Spridare: ?
Huvudmunstycke (bränsle): 230
Luftmunstycke: 210
Lågfart: 62
Accmunstycke: 35
E-rör 14
Nålventil: 225
För att optimera bestyckningen mer, vad hade ni rekommenderat??
//Christian
Kopplat in bränslemätare samt ställt tändningen, provat med både 15 grader samt 20 grader på tomgång utan någon förändring..
Trycket ligger på 2,9PSI dvs. 0,2bar, ingen skillnad.
Tagit bort plenumetoch kollat till allt. Allt ser bra ut osv.
Vet inte vad ja ska göra.. Märkte att vid laddtryck och man släpper gasen så pulserar luften ut ur dumparna.. Inte ett jämnt flöde ut.
Trycket ligger på 2,9PSI dvs. 0,2bar, ingen skillnad.
Tagit bort plenumetoch kollat till allt. Allt ser bra ut osv.
Vet inte vad ja ska göra.. Märkte att vid laddtryck och man släpper gasen så pulserar luften ut ur dumparna.. Inte ett jämnt flöde ut.
//Christian
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
hihi, men känns oroligt att prova köra när den skjuter blå eld :p Bränsletrycket är rätt inställt nu iafall, kan inte vart rätt innan, nu är skruven nästan helt ute på regulatorn för att få 0,2 bar :s Endå går den ruskigt magert, mellan AFR24-88 på tomgång, oavsett hur blandskruvarna står..fredde_vit_pv skrev:men hallå! man KAN inte bestycka utan att köra med belastning!
eller jo man kan men då blir det jättefel
/F
//Christian
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
skjuter den eld på tomgången? i förgasarna eller avgas?
går den så magert att den inte vill gå?
AFR på 24 och snålare det kan inte stämma om
motorn går! då har du brutit mot naturlagar
om det inte går att ställa ner trycket under 0.2 så kan
det vara returledningen som gränsar till för liten eller har
för många krökar i förhållande till diametern.
står ställskruven långt ifrån där den stod?
men oavsett bränsletryck (om det inte är 0 eller att det flödar över)
så påverkar det inte bestyckningen (hur fet blandningen är alltså)
/F
går den så magert att den inte vill gå?
AFR på 24 och snålare det kan inte stämma om
motorn går! då har du brutit mot naturlagar
om det inte går att ställa ner trycket under 0.2 så kan
det vara returledningen som gränsar till för liten eller har
för många krökar i förhållande till diametern.
står ställskruven långt ifrån där den stod?
men oavsett bränsletryck (om det inte är 0 eller att det flödar över)
så påverkar det inte bestyckningen (hur fet blandningen är alltså)
/F
Skjuter ur avgaset :p Nej då, den går hela tiden utan problem..fredde_vit_pv skrev:skjuter den eld på tomgången? i förgasarna eller avgas?
går den så magert att den inte vill gå?
AFR på 24 och snålare det kan inte stämma om
motorn går! då har du brutit mot naturlagar
om det inte går att ställa ner trycket under 0.2 så kan
det vara returledningen som gränsar till för liten eller har
för många krökar i förhållande till diametern.
står ställskruven långt ifrån där den stod?
men oavsett bränsletryck (om det inte är 0 eller att det flödar över)
så påverkar det inte bestyckningen (hur fet blandningen är alltså)
/F
Ställskruven stod på ca. 7 varv/gängor innan, nu är det mer åt 10 varv för att få 0,2bar. Njae, inv. 10mm returledning bör la räcka?
Skall kolla grenröret också så det inte är avgasläckage där, men skall inte vara det då jag efterdragit allt.. Gjorde även komptest, grymt fint resultat så är inget strul där
Såhär beter sig förgasarna, första porten på första förgasaren och sista porten på sista förgasaren. http://www.youtube.com/watch?v=89LLMQkS7mY
//Christian
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
om det brinner i avgas när du tomgasar så är det normalt medcarfreak skrev:Skjuter ur avgaset :p Nej då, den går hela tiden utan problem..fredde_vit_pv skrev:skjuter den eld på tomgången? i förgasarna eller avgas?
går den så magert att den inte vill gå?
AFR på 24 och snålare det kan inte stämma om
motorn går! då har du brutit mot naturlagar
om det inte går att ställa ner trycket under 0.2 så kan
det vara returledningen som gränsar till för liten eller har
för många krökar i förhållande till diametern.
står ställskruven långt ifrån där den stod?
men oavsett bränsletryck (om det inte är 0 eller att det flödar över)
så påverkar det inte bestyckningen (hur fet blandningen är alltså)
/F
Ställskruven stod på ca. 7 varv/gängor innan, nu är det mer åt 10 varv för att få 0,2bar. Njae, inv. 10mm returledning bör la räcka?
Skall kolla grenröret också så det inte är avgasläckage där, men skall inte vara det då jag efterdragit allt.. Gjorde även komptest, grymt fint resultat så är inget strul där
Såhär beter sig förgasarna, första porten på första förgasaren och sista porten på sista förgasaren. http://www.youtube.com/watch?v=89LLMQkS7mY
förgasare bestyckade för turbo, för om spjällen öppnas mer än lite
utan att motorn får jobba så drar den åt sig stora mängder soppa
som dränker motorn släcker gnistan och det tar eld först i grenröret!
det kan även va Tstiften som slagit igen (av tomgasning ) och börjat missa eller att den tryckt ut nåt i mellanläggen/packning.
annars låter det som ett mindre tjuvlufts problem eller att spjällsynkningen
är lite off! ("stängda"spjäll eller ytterst lite gas)
om allt är utan läckage och rätt justerat går det att ställa
varje cylinder så den får rätt mängd soppa
på tomgång/lågfart med den bestyckning
som är nu ,det vet jag iaf ,det är det som är det svåra med
separatportsförgasare
all normal körning med den här motorn upp till motorvägsfart
har jag klarat med max 10% spjällöppning så justeringar
som gäller mer gas än så ligger på "raceavdelningen"
returen är nog ok,jag körde 10 inv oxå!
/F
Okej aa, lite klurigt är det att ställa in rätt mängd till varje port
Ett annat problem nu, ingen gnista alls, provat med nya stift utan resultat. Verkar som att det kan ha varit t-boxen som spökar, har provat 2 andra t-spolar utan resultat.
Ska försöka hitta en MSD 6 digital box så man kan ställa tändkurvan med dator. Men kosntigt att boxen gått endå
Ett annat problem nu, ingen gnista alls, provat med nya stift utan resultat. Verkar som att det kan ha varit t-boxen som spökar, har provat 2 andra t-spolar utan resultat.
Ska försöka hitta en MSD 6 digital box så man kan ställa tändkurvan med dator. Men kosntigt att boxen gått endå
//Christian
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
verkar vara tätt överallt, kan feta på så den hamnar på AFR 10.. Men vid gas så hamnar den alltid på 7,4fredde_vit_pv skrev:ja det är klurigt men om allt är som det ska så ska man kunna
skruva varje cyl för sig så att motorn börjar missa både åt feta
och snåla hållet på på en cyl i taget.(blandskruvarna)
men då ska allt som sagt va helt 100 runtomkring!
körde du spolen som följde med när den pajade?
/F
Fick tändning nu igen helt plötsligt :s Vet inte vad som var galet..
Körde med den spolen ja, när jag inte fick gnista provade jag med min flamethrower spole..
Tycker fortfarande det är konstigt att AFR värdet hamnar på 20-88 på tomgång :s Vet ej om det har med downpipen att göra men.. När man gasar så hamnar AFR värdet på 7,4 och bränsletrycket går upp till runt 6PSI, på tomgång har jag 2,9PSI tryck.
Skall dumparna fladdra på tomgång? Dvs. öppna/stänga i snabb takt? Provade med tyg i slangen men då surgade turbon istället.
Vilka stift ska man köra på? Sitter ju nå champion stift i nu, kan ju vara stiften som är dåliga.
//Christian
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå