Mc förgasare

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Calmer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre sep 03, 2010 12:07 pm
Ort: Askersund

Mc förgasare

Inlägg av Calmer »

Hallå..
Är ny här på forumet och har lite frågor.. ja ska bygga lite halv rolig motor till vinter bilen som är en volvo 740.. det kommer o bli standard underdel men portad planad 531 topp med lite större ventiler fs300 från folkraceschoppen extraktor rör o lättat svänghjul och antagligen förgasar brygga från nån motor cykel.

Men vilka förgasare borde man köpa?? storlek?? märke??
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Re: Mc förgasare

Inlägg av Wezzli »

Calmer skrev:Hallå..
Är ny här på forumet och har lite frågor.. ja ska bygga lite halv rolig motor till vinter bilen som är en volvo 740.. det kommer o bli standard underdel men portad planad 531 topp med lite större ventiler fs300 från folkraceschoppen extraktor rör o lättat svänghjul och antagligen förgasar brygga från nån motor cykel.

Men vilka förgasare borde man köpa?? storlek?? märke??
Jag kör med 4st 38mm Mikuniförgasare, icke isärflyttade, hemmabyggt insug. Enda modifikationen vi gjort är att vi pluggat ett vakumhål i varje trottel, för annars lyfter dom fullt direkt man släpper på lite spjäll.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Calmer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre sep 03, 2010 12:07 pm
Ort: Askersund

Inlägg av Calmer »

ok.. vad har dom suttit på för mc?? o vet ungefär hur mycket effekt dom räcker till??
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Calmer skrev:ok.. vad har dom suttit på för mc?? o vet ungefär hur mycket effekt dom räcker till??
Nej och vad spelar det för roll?

Jag har ingen aning hur mycket dom räcker till, men jag resonerar på så sätt att en Weber 45 ofta bestyckas med 38-40mm halsringar och därför i verklig mening är 38-40 mm rakt igenom, som en mc-gasare. Fast i en mc-gasare har du ju en liten upphöjnad vid nålmunstycket.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Inlägg av Karl V »

Det fina med mc-förgasare är att munstyckena inte är så dyra, till mina mikuni-förgasare kostar dom 20 kr styck på den lokala mc-handlaren. Man har med andra ord råd att prova lite olika huvudmunstycken.

Wezzli: Har ni bytt huvudmunstycken och flyttat nålarna något?


Väntar på att få hem fyra 42 mm Keihin som suttit på en CBR1100XX från 97 eller 98. Dom ska nog räcka en stund..
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Justera förgasarna efter din motor får du göra med hjälp av en bredbandslambda, finns så många olika nålar mm att det inte går att ge en fingervisning på munstycken och nålhöjd tyvärr.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Calmer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre sep 03, 2010 12:07 pm
Ort: Askersund

Inlägg av Calmer »

får köpa nåra förgasare då o prova me.. tadck för svaren..
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Kan däremot vittna om att de flesta motorer vi kört med mc-gasare fungerat fint med 170's munstycken. Både 38mm och 40mm mc-gasare av märket Mikuni.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av lahi »

Calmer skrev:ok.. vad har dom suttit på för mc?? o vet ungefär hur mycket effekt dom räcker till??
CV38 sitter på Suzuki GSX-R 1100 från 91 och framåt. När den vattenkylda kom 93 tror jag 40 mm infördes. 86-88 hade den CV34 och 89-90 CV36. Om jag minns rätt... Bandit 1200 hade också Mikunis CV-fuggar i liknande storlekar, men årsmodellerna är jag osäker på. När GSX-R med 34or sugtrimmas brukar man få byta till större förgasare (ofta blir det Mikuni RS eller Keihin FCR i lämplig storlek) om man vill över 150 hk på hjulet. De andra storlekarna vet jag inte, men räkna på tvärsnittsarean så får du en hum. 34or tillsammans med överladdning räcker dock en bit. Jag tar ut 330 på hjulet på min hoj men vet dragracingfolk som plockat ut 430 hk på hjulet med 34or och mycket i ladd. Jaja, bara en parentes.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Wezzli skrev:Jag har ingen aning hur mycket dom räcker till, men jag resonerar på så sätt att en Weber 45 ofta bestyckas med 38-40mm halsringar och därför i verklig mening är 38-40 mm rakt igenom, som en mc-gasare. Fast i en mc-gasare har du ju en liten upphöjnad vid nålmunstycket.
BDST40'er (Mikuni CV fra GSX-R) fløder like mye som Weber 50'er med 44mm halsring...
-Bjørn
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

SWR skrev:
Wezzli skrev:Jag har ingen aning hur mycket dom räcker till, men jag resonerar på så sätt att en Weber 45 ofta bestyckas med 38-40mm halsringar och därför i verklig mening är 38-40 mm rakt igenom, som en mc-gasare. Fast i en mc-gasare har du ju en liten upphöjnad vid nålmunstycket.
BDST40'er (Mikuni CV fra GSX-R) fløder like mye som Weber 50'er med 44mm halsring...
Tack, det var bra att veta.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Skriv svar