Tratt/luftfilter till mc-förgasare

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Tratt/luftfilter till mc-förgasare

Inlägg av Wezzli »

Jag har ett Volvo 240-bygge med 4st 38mm Mikuniförgasare och den går ju riktigt jävla gött, men jag börjar fundera på någon typ av tratt för att kunna köra trattfilter utanpå dessa förgasare. Dessvärre verkar det inte finnas att tillgå trattar med 58mm omkrets inner. Vet någon av vart man kan få tag på detta? Alternativt något filter som passar direkt på.

Bild
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Inlägg av Karl V »

Kan nog tyvärr inte hjälpa dig med dina frågor men jag har lite undringar. Har du något mer foto på hur du har gjort ditt insug?

Räcker vakuumet som du får från ett insugsrör för bromsservot?

Mvh

/Karl
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av lahi »

CV38:or? På hojar brukar det inte vara någon höjdare att plocka bort luftburken och ersätta med separata filter om man har vacuumförgasare. Trottlarna lyfter inte ordentligt då pga. fel tryckdiff, och man vill ju gärna kunna ge full gas. Trattar ger nog liknande symptom. Innan jag visste det hade jag separata filter på mina CV34:or på hojen och resultatet i bromsbänken var inte till belåtenhet. Jag har fortfarande de förgasarna, men nu är hojen överladdad så det problemet är ur världen :D
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Frågan är om det finns trattar med 58mm i innerdiameter.

Ang hur trottlarna lyfter utan luftburk så är det inget problem efter några justeringar, gjorde det på mina mikuni bst 40 och samma sak på dessa 38or, lyfter fint och hela vägen upp till fullgas. Lambda 0.85-0.90 på fullgas och lambda 1 vid smygkörning/landsväg, detta ihop med ett fint register och bra svar på gasen, vad mer kan man begära?! :)

Letar också trattar till mina 40mm, dessa ska också vara 58mm invändigt.


Vacuumet räcker till och blir över kan jag lova.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

lahi skrev:CV38:or? På hojar brukar det inte vara någon höjdare att plocka bort luftburken och ersätta med separata filter om man har vacuumförgasare. Trottlarna lyfter inte ordentligt då pga. fel tryckdiff, och man vill ju gärna kunna ge full gas. Trattar ger nog liknande symptom. Innan jag visste det hade jag separata filter på mina CV34:or på hojen och resultatet i bromsbänken var inte till belåtenhet. Jag har fortfarande de förgasarna, men nu är hojen överladdad så det problemet är ur världen :D
Skrev jag inte att den gick jävligt bra?
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av lahi »

Wezzli skrev: Skrev jag inte att den gick jävligt bra?
Jo, men jag vet inte vad du tycker går bra. Vissa tycker att en DT 125:a går bra och andra tycker att de skulle behöva 1000 hk till i sin Top Fuel bil. Jag känner inte dig så jag vet inte om du tycker den går jävligt bra med halvöppna trottlar eller inte. Det var bara en tanke om du inte visste. Bortse från inlägget ovan om du vill, det är din tråd. Jag ska hålla tyst.
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

lahi skrev:CV38:or? På hojar brukar det inte vara någon höjdare att plocka bort luftburken och ersätta med separata filter om man har vacuumförgasare. Trottlarna lyfter inte ordentligt då pga. fel tryckdiff, och man vill ju gärna kunna ge full gas. Trattar ger nog liknande symptom. Innan jag visste det hade jag separata filter på mina CV34:or på hojen och resultatet i bromsbänken var inte till belåtenhet. Jag har fortfarande de förgasarna, men nu är hojen överladdad så det problemet är ur världen :D
Jag håller med dig. Utan luftburk kan det fungera hjälpligt, men med luftburk så blir det väldigt mycket bättre.

Mats
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Före vi modifierade trottlarna gick den som kiss, så fort man tryckte på lite spjäll så gick trottlara i topp och den fick en mycket fet blandning. Efter modifikationen så monterade vi på en bredbandslambda för att se vad vi hade för typ av blandning.

Allt ifrån lågt gaspådrag till nästan fullgas låg jag på närmare 1 lambda. Den drar riktigt jämt och fint, det puttar på mycket bra.

På fullgas ligger jag på lambda 0.85 till 0.90 och det skottar på som bara fan. Fullspinn när jag sparkar i trean om det regnar ute, riktigt jävla gött går den. Inge jävla orginalgasardrag där.

Däremot lågfart verkar jag ha lite för stort munstycke, då den går ner mot 0.80 istället för 1.00 som jag hade föredragit.

Ifall jag stämplar på 2000 varv ungefär så blöddrar det ju på rätt gött och händer verkligt lite, men det tolkar jag som en kombination av felbestyckad lågfart och att K-kammen inte riktigt börjar dra så tidigt.

Jag uppskattar att ni försöker ge tips, men jag har fått just dom tipsen av varenda människa jag pratat med. Alla påstår att det inte går köra mc-gasare utan orginal luftburk och jag tycker det går riktigt jävla gött. Jag menar, det är ju bara mekanik, måste ju gå att justera in för att fungera.

Thiman har 48or med vakumtrottel och det är ju uppenbart att det går för honom. :D


Åter till frågan. Vet någon vart man kan hitta luftfilter eller trattar på 58mm?
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Dalhems har trattsockar från Pipercross med 60mm innerdiameter.
http://dalhems.se/?p=c4751630-a157-41ec ... 2313b5f90b

Jag körde såna på buggyns solexar med en hemmasnickrad "tratt" och det funkade finemangs...
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Burde ikke noen 2,25" være nære nok..? Sjekket på Jenvey...?
-Bjørn
Skriv svar