Tratt/luftfilter till mc-förgasare
Tratt/luftfilter till mc-förgasare
Jag har ett Volvo 240-bygge med 4st 38mm Mikuniförgasare och den går ju riktigt jävla gött, men jag börjar fundera på någon typ av tratt för att kunna köra trattfilter utanpå dessa förgasare. Dessvärre verkar det inte finnas att tillgå trattar med 58mm omkrets inner. Vet någon av vart man kan få tag på detta? Alternativt något filter som passar direkt på.
Man vet aldrig, före man vet
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
CV38:or? På hojar brukar det inte vara någon höjdare att plocka bort luftburken och ersätta med separata filter om man har vacuumförgasare. Trottlarna lyfter inte ordentligt då pga. fel tryckdiff, och man vill ju gärna kunna ge full gas. Trattar ger nog liknande symptom. Innan jag visste det hade jag separata filter på mina CV34:or på hojen och resultatet i bromsbänken var inte till belåtenhet. Jag har fortfarande de förgasarna, men nu är hojen överladdad så det problemet är ur världen
Frågan är om det finns trattar med 58mm i innerdiameter.
Ang hur trottlarna lyfter utan luftburk så är det inget problem efter några justeringar, gjorde det på mina mikuni bst 40 och samma sak på dessa 38or, lyfter fint och hela vägen upp till fullgas. Lambda 0.85-0.90 på fullgas och lambda 1 vid smygkörning/landsväg, detta ihop med ett fint register och bra svar på gasen, vad mer kan man begära?!
Letar också trattar till mina 40mm, dessa ska också vara 58mm invändigt.
Vacuumet räcker till och blir över kan jag lova.
Ang hur trottlarna lyfter utan luftburk så är det inget problem efter några justeringar, gjorde det på mina mikuni bst 40 och samma sak på dessa 38or, lyfter fint och hela vägen upp till fullgas. Lambda 0.85-0.90 på fullgas och lambda 1 vid smygkörning/landsväg, detta ihop med ett fint register och bra svar på gasen, vad mer kan man begära?!
Letar också trattar till mina 40mm, dessa ska också vara 58mm invändigt.
Vacuumet räcker till och blir över kan jag lova.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Skrev jag inte att den gick jävligt bra?lahi skrev:CV38:or? På hojar brukar det inte vara någon höjdare att plocka bort luftburken och ersätta med separata filter om man har vacuumförgasare. Trottlarna lyfter inte ordentligt då pga. fel tryckdiff, och man vill ju gärna kunna ge full gas. Trattar ger nog liknande symptom. Innan jag visste det hade jag separata filter på mina CV34:or på hojen och resultatet i bromsbänken var inte till belåtenhet. Jag har fortfarande de förgasarna, men nu är hojen överladdad så det problemet är ur världen
Man vet aldrig, före man vet
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Jo, men jag vet inte vad du tycker går bra. Vissa tycker att en DT 125:a går bra och andra tycker att de skulle behöva 1000 hk till i sin Top Fuel bil. Jag känner inte dig så jag vet inte om du tycker den går jävligt bra med halvöppna trottlar eller inte. Det var bara en tanke om du inte visste. Bortse från inlägget ovan om du vill, det är din tråd. Jag ska hålla tyst.Wezzli skrev: Skrev jag inte att den gick jävligt bra?
Jag håller med dig. Utan luftburk kan det fungera hjälpligt, men med luftburk så blir det väldigt mycket bättre.lahi skrev:CV38:or? På hojar brukar det inte vara någon höjdare att plocka bort luftburken och ersätta med separata filter om man har vacuumförgasare. Trottlarna lyfter inte ordentligt då pga. fel tryckdiff, och man vill ju gärna kunna ge full gas. Trattar ger nog liknande symptom. Innan jag visste det hade jag separata filter på mina CV34:or på hojen och resultatet i bromsbänken var inte till belåtenhet. Jag har fortfarande de förgasarna, men nu är hojen överladdad så det problemet är ur världen
Mats
Före vi modifierade trottlarna gick den som kiss, så fort man tryckte på lite spjäll så gick trottlara i topp och den fick en mycket fet blandning. Efter modifikationen så monterade vi på en bredbandslambda för att se vad vi hade för typ av blandning.
Allt ifrån lågt gaspådrag till nästan fullgas låg jag på närmare 1 lambda. Den drar riktigt jämt och fint, det puttar på mycket bra.
På fullgas ligger jag på lambda 0.85 till 0.90 och det skottar på som bara fan. Fullspinn när jag sparkar i trean om det regnar ute, riktigt jävla gött går den. Inge jävla orginalgasardrag där.
Däremot lågfart verkar jag ha lite för stort munstycke, då den går ner mot 0.80 istället för 1.00 som jag hade föredragit.
Ifall jag stämplar på 2000 varv ungefär så blöddrar det ju på rätt gött och händer verkligt lite, men det tolkar jag som en kombination av felbestyckad lågfart och att K-kammen inte riktigt börjar dra så tidigt.
Jag uppskattar att ni försöker ge tips, men jag har fått just dom tipsen av varenda människa jag pratat med. Alla påstår att det inte går köra mc-gasare utan orginal luftburk och jag tycker det går riktigt jävla gött. Jag menar, det är ju bara mekanik, måste ju gå att justera in för att fungera.
Thiman har 48or med vakumtrottel och det är ju uppenbart att det går för honom.
Åter till frågan. Vet någon vart man kan hitta luftfilter eller trattar på 58mm?
Allt ifrån lågt gaspådrag till nästan fullgas låg jag på närmare 1 lambda. Den drar riktigt jämt och fint, det puttar på mycket bra.
På fullgas ligger jag på lambda 0.85 till 0.90 och det skottar på som bara fan. Fullspinn när jag sparkar i trean om det regnar ute, riktigt jävla gött går den. Inge jävla orginalgasardrag där.
Däremot lågfart verkar jag ha lite för stort munstycke, då den går ner mot 0.80 istället för 1.00 som jag hade föredragit.
Ifall jag stämplar på 2000 varv ungefär så blöddrar det ju på rätt gött och händer verkligt lite, men det tolkar jag som en kombination av felbestyckad lågfart och att K-kammen inte riktigt börjar dra så tidigt.
Jag uppskattar att ni försöker ge tips, men jag har fått just dom tipsen av varenda människa jag pratat med. Alla påstår att det inte går köra mc-gasare utan orginal luftburk och jag tycker det går riktigt jävla gött. Jag menar, det är ju bara mekanik, måste ju gå att justera in för att fungera.
Thiman har 48or med vakumtrottel och det är ju uppenbart att det går för honom.
Åter till frågan. Vet någon vart man kan hitta luftfilter eller trattar på 58mm?
Man vet aldrig, före man vet
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Dalhems har trattsockar från Pipercross med 60mm innerdiameter.
http://dalhems.se/?p=c4751630-a157-41ec ... 2313b5f90b
Jag körde såna på buggyns solexar med en hemmasnickrad "tratt" och det funkade finemangs...
http://dalhems.se/?p=c4751630-a157-41ec ... 2313b5f90b
Jag körde såna på buggyns solexar med en hemmasnickrad "tratt" och det funkade finemangs...