tabort
Re: MC förgasare på porsche 924
Hej!AudiJohan skrev:Hejsan, jag har kommit över en porsche 924, enda problemet är att co halten är 6.02 och får vara max 4.5
funderar då antingen på att skruva på k-jetronic sprutet och försöka å få de å funka eller bytta till mc förgasare
anledningen till att byta är
1. det fina ljud man får med gasare
2. tar mindre plats
3. inte så fassligt dyrt (2-3k för en komplett brygga med 4 gasare) och då är man ju uppe i vad det troligtvis kostar att byta lite grejer på k-jetronicen ibland
4.lite ökad effekt å vrid om man har tur å ställer in bra ;P
grejen är ju då att motorn ligger enligt porsche på 125hk 2.0l 8v (lite effekt har väll försvunnit dom senaste 30 åren)
förstår självklart att den kommer dra mer soppa men 2l milen vill jag inte den ska dra
Men vilken storlek på förgasare lämpar sig dom ska bara byta ut k-jetronic inte för att det skall trimmas massor,
För att skjuta från höften, 36 mm keihin eller Mikuni CV förgasare borde räcka gott och väl. Mc-förgasare flödar avsevärt bättre än motsvarande weberförgasare.
Men om du ändå ska köpa ett par mc-förgasare så kanske den extra kostnaden för att köpa ett par 38:or eller 40:or är så liten att det är värt det med tanken på att trimningsdjävulen säkert kommer sätta tänderna i dig?
Jag hittade en brygga med 42 mm keihin för 700 men då fattades en trottel nål så jag får lägga en 5-800 till men det är ju ändå billigt.
Med lite tur kan du hitta 38 eller 40 mm´s för 1500-2000.
Re: MC förgasare på porsche 924
hejsan jag har hittat en brygga med 4st 41mm keihin med insug (til mc) för 2300kr komplett,Karl V skrev:Hej!AudiJohan skrev:Hejsan, jag har kommit över en porsche 924, enda problemet är att co halten är 6.02 och får vara max 4.5
funderar då antingen på att skruva på k-jetronic sprutet och försöka å få de å funka eller bytta till mc förgasare
anledningen till att byta är
1. det fina ljud man får med gasare
2. tar mindre plats
3. inte så fassligt dyrt (2-3k för en komplett brygga med 4 gasare) och då är man ju uppe i vad det troligtvis kostar att byta lite grejer på k-jetronicen ibland
4.lite ökad effekt å vrid om man har tur å ställer in bra ;P
grejen är ju då att motorn ligger enligt porsche på 125hk 2.0l 8v (lite effekt har väll försvunnit dom senaste 30 åren)
förstår självklart att den kommer dra mer soppa men 2l milen vill jag inte den ska dra
Men vilken storlek på förgasare lämpar sig dom ska bara byta ut k-jetronic inte för att det skall trimmas massor,
För att skjuta från höften, 36 mm keihin eller Mikuni CV förgasare borde räcka gott och väl. Mc-förgasare flödar avsevärt bättre än motsvarande weberförgasare.
Men om du ändå ska köpa ett par mc-förgasare så kanske den extra kostnaden för att köpa ett par 38:or eller 40:or är så liten att det är värt det med tanken på att trimningsdjävulen säkert kommer sätta tänderna i dig?
Jag hittade en brygga med 42 mm keihin för 700 men då fattades en trottel nål så jag får lägga en 5-800 till men det är ju ändå billigt.
Med lite tur kan du hitta 38 eller 40 mm´s för 1500-2000.
men grejen är den att jag om ett tag har tänkt byta till en audi motor, och skulle jag då vilja ha förgasare på den så behöver jag ju 5 st förgasare,
och en audi 2,3 5a ligger på 136 hästar så då funderar jag på å köpa av typ (spinninwheel) och hoppas på att dom har en udda förgasare av samma märke som en komplett brygga,
men vad tycker ni andra ska jag satsa på ca 40mm ?
vilka är det lättast att hitta munstycken å nålar till ?
Jag har köpt huvudmunstycken till min hoj för 25 kr styck på en mc butik i stan. Nålarna är dyrare men bör inte behövas bytas om de inte är slitna?
Jag har mikuni förgasare och där är det huvudmunstycken och ett annat mindre munstycke sen kan man höja och sänka nålen.
Så det är inte så dyrt att bestycka om mc-förgasare.
Jag har mikuni förgasare och där är det huvudmunstycken och ett annat mindre munstycke sen kan man höja och sänka nålen.
Så det är inte så dyrt att bestycka om mc-förgasare.
Man ska inte underskatta byte av nålform. Självklart till en form som passar motorn bättre. På min MC- bestämde jag mig för att byta nålar och det blev verkligen skillnad. Problemet var att Tomgång var bra, pyttelite gas gick den fett, ytterligare lite gas så gick den bra igen. Hur jag än justerade nålarna så blev det inte bra. Men med rätt nålar blev det perfekt.Karl V skrev:Jag har köpt huvudmunstycken till min hoj för 25 kr styck på en mc butik i stan. Nålarna är dyrare men bör inte behövas bytas om de inte är slitna?
Jag har mikuni förgasare och där är det huvudmunstycken och ett annat mindre munstycke sen kan man höja och sänka nålen.
Så det är inte så dyrt att bestycka om mc-förgasare.
Mats
Du har säkert rätt, hur avgör man hur profilen på nålen ska set ut? Finns det många att välja eller måste man slipa fram önskad profil?mats757 skrev:Man ska inte underskatta byte av nålform. Självklart till en form som passar motorn bättre. På min MC- bestämde jag mig för att byta nålar och det blev verkligen skillnad. Problemet var att Tomgång var bra, pyttelite gas gick den fett, ytterligare lite gas så gick den bra igen. Hur jag än justerade nålarna så blev det inte bra. Men med rätt nålar blev det perfekt.Karl V skrev:Jag har köpt huvudmunstycken till min hoj för 25 kr styck på en mc butik i stan. Nålarna är dyrare men bör inte behövas bytas om de inte är slitna?
Jag har mikuni förgasare och där är det huvudmunstycken och ett annat mindre munstycke sen kan man höja och sänka nålen.
Så det är inte så dyrt att bestycka om mc-förgasare.
Mats
Karl V skrev:Du har säkert rätt, hur avgör man hur profilen på nålen ska set ut? Finns det många att välja eller måste man slipa fram önskad profil?mats757 skrev: Man ska inte underskatta byte av nålform. Självklart till en form som passar motorn bättre. På min MC- bestämde jag mig för att byta nålar och det blev verkligen skillnad. Problemet var att Tomgång var bra, pyttelite gas gick den fett, ytterligare lite gas så gick den bra igen. Hur jag än justerade nålarna så blev det inte bra. Men med rätt nålar blev det perfekt.
Mats
EDIT: läs mitt översta inlägg
funderar mest på hur jag ska bygga insugen till förgasarna (lite plats)
och vilket märke och storlek som först ska duga till 136hk och sedan till 250-300hk i en 10v turbo motor ?
De förgasarna jag har på min turbohoj är Mikuni CV34:or och till 136 hk sugmotor räcker de (Suzuki GSX-R 1100 -86-88 ger 130 hk original och har dessa förgasarna). Vid överladdning och om man trycker genom dem räcker de till över 400 hk. Jag tar ut 330 hk på hjulet på min hoj och det är inga problem. Vet dragracingfolk som tar ut över 400 hk på hjulet med 34:orna. Sen finns de som 38:or och 40:or också. (36 också tror jag)AudiJohan skrev: EDIT: läs mitt översta inlägg
funderar mest på hur jag ska bygga insugen till förgasarna (lite plats)
och vilket märke och storlek som först ska duga till 136hk och sedan till 250-300hk i en 10v turbo motor ?
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
okej då borde ju 34/nån millimeter större om jag inte hittar 34or,lahi skrev:De förgasarna jag har på min turbohoj är Mikuni CV34:or och till 136 hk sugmotor räcker de (Suzuki GSX-R 1100 -86-88 ger 130 hk original och har dessa förgasarna). Vid överladdning och om man trycker genom dem räcker de till över 400 hk. Jag tar ut 330 hk på hjulet på min hoj och det är inga problem. Vet dragracingfolk som tar ut över 400 hk på hjulet med 34:orna. Sen finns de som 38:or och 40:or också. (36 också tror jag)AudiJohan skrev: EDIT: läs mitt översta inlägg
funderar mest på hur jag ska bygga insugen till förgasarna (lite plats)
och vilket märke och storlek som först ska duga till 136hk och sedan till 250-300hk i en 10v turbo motor ?
men hur är det med insugen då hur långa måste dom va ? kan dom vara böjda osv
och måste förgasarna stå rakt? motorn ligger ju 30 grader lutad mot insugsidan måste föggarna då vara vinklade ner och hur funkar det då om förgasarna luta baklänges eller måste jag bygga insug som får föggarna rakt eller lätt vinklade uppåt ?
De BØR stå i samme vinkel som de har i sykkelen de kommer fra.. Ellers kan man få allverdens problemer med at de fløder over, etc...AudiJohan skrev:okej då borde ju 34/nån millimeter större om jag inte hittar 34or,
men hur är det med insugen då hur långa måste dom va ? kan dom vara böjda osv
och måste förgasarna stå rakt? motorn ligger ju 30 grader lutad mot insugsidan måste föggarna då vara vinklade ner och hur funkar det då om förgasarna luta baklänges eller måste jag bygga insug som får föggarna rakt eller lätt vinklade uppåt ?
-Bjørn