tabort

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
AudiJohan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: mån maj 24, 2010 1:07 pm

tabort

Inlägg av AudiJohan »

tabort
Senast redigerad av AudiJohan den sön dec 19, 2010 9:37 pm, redigerad totalt 2 gång.
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: MC förgasare på porsche 924

Inlägg av Karl V »

AudiJohan skrev:Hejsan, jag har kommit över en porsche 924, enda problemet är att co halten är 6.02 och får vara max 4.5

funderar då antingen på att skruva på k-jetronic sprutet och försöka å få de å funka eller bytta till mc förgasare

anledningen till att byta är
1. det fina ljud man får med gasare
2. tar mindre plats
3. inte så fassligt dyrt (2-3k för en komplett brygga med 4 gasare) och då är man ju uppe i vad det troligtvis kostar att byta lite grejer på k-jetronicen ibland
4.lite ökad effekt å vrid om man har tur å ställer in bra ;P

grejen är ju då att motorn ligger enligt porsche på 125hk 2.0l 8v (lite effekt har väll försvunnit dom senaste 30 åren)

förstår självklart att den kommer dra mer soppa men 2l milen vill jag inte den ska dra ;)

Men vilken storlek på förgasare lämpar sig dom ska bara byta ut k-jetronic inte för att det skall trimmas massor,
Hej!

För att skjuta från höften, 36 mm keihin eller Mikuni CV förgasare borde räcka gott och väl. Mc-förgasare flödar avsevärt bättre än motsvarande weberförgasare.
Men om du ändå ska köpa ett par mc-förgasare så kanske den extra kostnaden för att köpa ett par 38:or eller 40:or är så liten att det är värt det med tanken på att trimningsdjävulen säkert kommer sätta tänderna i dig?

Jag hittade en brygga med 42 mm keihin för 700 men då fattades en trottel nål så jag får lägga en 5-800 till men det är ju ändå billigt.
Med lite tur kan du hitta 38 eller 40 mm´s för 1500-2000.
AudiJohan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: mån maj 24, 2010 1:07 pm

Re: MC förgasare på porsche 924

Inlägg av AudiJohan »

Karl V skrev:
AudiJohan skrev:Hejsan, jag har kommit över en porsche 924, enda problemet är att co halten är 6.02 och får vara max 4.5

funderar då antingen på att skruva på k-jetronic sprutet och försöka å få de å funka eller bytta till mc förgasare

anledningen till att byta är
1. det fina ljud man får med gasare
2. tar mindre plats
3. inte så fassligt dyrt (2-3k för en komplett brygga med 4 gasare) och då är man ju uppe i vad det troligtvis kostar att byta lite grejer på k-jetronicen ibland
4.lite ökad effekt å vrid om man har tur å ställer in bra ;P

grejen är ju då att motorn ligger enligt porsche på 125hk 2.0l 8v (lite effekt har väll försvunnit dom senaste 30 åren)

förstår självklart att den kommer dra mer soppa men 2l milen vill jag inte den ska dra ;)

Men vilken storlek på förgasare lämpar sig dom ska bara byta ut k-jetronic inte för att det skall trimmas massor,
Hej!

För att skjuta från höften, 36 mm keihin eller Mikuni CV förgasare borde räcka gott och väl. Mc-förgasare flödar avsevärt bättre än motsvarande weberförgasare.
Men om du ändå ska köpa ett par mc-förgasare så kanske den extra kostnaden för att köpa ett par 38:or eller 40:or är så liten att det är värt det med tanken på att trimningsdjävulen säkert kommer sätta tänderna i dig?

Jag hittade en brygga med 42 mm keihin för 700 men då fattades en trottel nål så jag får lägga en 5-800 till men det är ju ändå billigt.
Med lite tur kan du hitta 38 eller 40 mm´s för 1500-2000.
hejsan jag har hittat en brygga med 4st 41mm keihin med insug (til mc) för 2300kr komplett,

men grejen är den att jag om ett tag har tänkt byta till en audi motor, och skulle jag då vilja ha förgasare på den så behöver jag ju 5 st förgasare,

och en audi 2,3 5a ligger på 136 hästar så då funderar jag på å köpa av typ (spinninwheel) och hoppas på att dom har en udda förgasare av samma märke som en komplett brygga,


men vad tycker ni andra ska jag satsa på ca 40mm ?

vilka är det lättast att hitta munstycken å nålar till ?
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Inlägg av Karl V »

Jag har köpt huvudmunstycken till min hoj för 25 kr styck på en mc butik i stan. Nålarna är dyrare men bör inte behövas bytas om de inte är slitna?
Jag har mikuni förgasare och där är det huvudmunstycken och ett annat mindre munstycke sen kan man höja och sänka nålen.

Så det är inte så dyrt att bestycka om mc-förgasare.
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

Karl V skrev:Jag har köpt huvudmunstycken till min hoj för 25 kr styck på en mc butik i stan. Nålarna är dyrare men bör inte behövas bytas om de inte är slitna?
Jag har mikuni förgasare och där är det huvudmunstycken och ett annat mindre munstycke sen kan man höja och sänka nålen.

Så det är inte så dyrt att bestycka om mc-förgasare.
Man ska inte underskatta byte av nålform. Självklart till en form som passar motorn bättre. På min MC- bestämde jag mig för att byta nålar och det blev verkligen skillnad. Problemet var att Tomgång var bra, pyttelite gas gick den fett, ytterligare lite gas så gick den bra igen. Hur jag än justerade nålarna så blev det inte bra. Men med rätt nålar blev det perfekt.

Mats
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Inlägg av Karl V »

mats757 skrev:
Karl V skrev:Jag har köpt huvudmunstycken till min hoj för 25 kr styck på en mc butik i stan. Nålarna är dyrare men bör inte behövas bytas om de inte är slitna?
Jag har mikuni förgasare och där är det huvudmunstycken och ett annat mindre munstycke sen kan man höja och sänka nålen.

Så det är inte så dyrt att bestycka om mc-förgasare.
Man ska inte underskatta byte av nålform. Självklart till en form som passar motorn bättre. På min MC- bestämde jag mig för att byta nålar och det blev verkligen skillnad. Problemet var att Tomgång var bra, pyttelite gas gick den fett, ytterligare lite gas så gick den bra igen. Hur jag än justerade nålarna så blev det inte bra. Men med rätt nålar blev det perfekt.

Mats
Du har säkert rätt, hur avgör man hur profilen på nålen ska set ut? Finns det många att välja eller måste man slipa fram önskad profil?
AudiJohan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: mån maj 24, 2010 1:07 pm

Inlägg av AudiJohan »

Karl V skrev:
mats757 skrev: Man ska inte underskatta byte av nålform. Självklart till en form som passar motorn bättre. På min MC- bestämde jag mig för att byta nålar och det blev verkligen skillnad. Problemet var att Tomgång var bra, pyttelite gas gick den fett, ytterligare lite gas så gick den bra igen. Hur jag än justerade nålarna så blev det inte bra. Men med rätt nålar blev det perfekt.

Mats
Du har säkert rätt, hur avgör man hur profilen på nålen ska set ut? Finns det många att välja eller måste man slipa fram önskad profil?


EDIT: läs mitt översta inlägg

funderar mest på hur jag ska bygga insugen till förgasarna (lite plats)
och vilket märke och storlek som först ska duga till 136hk och sedan till 250-300hk i en 10v turbo motor ?
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av lahi »

AudiJohan skrev: EDIT: läs mitt översta inlägg

funderar mest på hur jag ska bygga insugen till förgasarna (lite plats)
och vilket märke och storlek som först ska duga till 136hk och sedan till 250-300hk i en 10v turbo motor ?
De förgasarna jag har på min turbohoj är Mikuni CV34:or och till 136 hk sugmotor räcker de (Suzuki GSX-R 1100 -86-88 ger 130 hk original och har dessa förgasarna). Vid överladdning och om man trycker genom dem räcker de till över 400 hk. Jag tar ut 330 hk på hjulet på min hoj och det är inga problem. Vet dragracingfolk som tar ut över 400 hk på hjulet med 34:orna. Sen finns de som 38:or och 40:or också. (36 också tror jag)
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
AudiJohan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: mån maj 24, 2010 1:07 pm

Inlägg av AudiJohan »

lahi skrev:
AudiJohan skrev: EDIT: läs mitt översta inlägg

funderar mest på hur jag ska bygga insugen till förgasarna (lite plats)
och vilket märke och storlek som först ska duga till 136hk och sedan till 250-300hk i en 10v turbo motor ?
De förgasarna jag har på min turbohoj är Mikuni CV34:or och till 136 hk sugmotor räcker de (Suzuki GSX-R 1100 -86-88 ger 130 hk original och har dessa förgasarna). Vid överladdning och om man trycker genom dem räcker de till över 400 hk. Jag tar ut 330 hk på hjulet på min hoj och det är inga problem. Vet dragracingfolk som tar ut över 400 hk på hjulet med 34:orna. Sen finns de som 38:or och 40:or också. (36 också tror jag)
okej då borde ju 34/nån millimeter större om jag inte hittar 34or,

men hur är det med insugen då hur långa måste dom va ? kan dom vara böjda osv

och måste förgasarna stå rakt? motorn ligger ju 30 grader lutad mot insugsidan måste föggarna då vara vinklade ner och hur funkar det då om förgasarna luta baklänges eller måste jag bygga insug som får föggarna rakt eller lätt vinklade uppåt ?
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

AudiJohan skrev:okej då borde ju 34/nån millimeter större om jag inte hittar 34or,

men hur är det med insugen då hur långa måste dom va ? kan dom vara böjda osv

och måste förgasarna stå rakt? motorn ligger ju 30 grader lutad mot insugsidan måste föggarna då vara vinklade ner och hur funkar det då om förgasarna luta baklänges eller måste jag bygga insug som får föggarna rakt eller lätt vinklade uppåt ?
De BØR stå i samme vinkel som de har i sykkelen de kommer fra.. Ellers kan man få allverdens problemer med at de fløder over, etc...
-Bjørn
Skriv svar