Halvbudget turbo b20

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Björn Persson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 21, 2010 9:34 pm
Ort: Karlskoga/Hägersten

Halvbudget turbo b20

Inlägg av Björn Persson »

Hej allesammans!

Är i dagarna att köpa en 145:a som har en påbörjad turbo konvertering. Allt är mer eller mindre klart, det som återstår är bla. bränslesystem vilket jag har lite funderingar över.

Motorn är en b20 med orginalborr och 6-bult, en portad topp (kompsänkt,orginalventiler), C kam, dubbla stromberg med skruvar under, insug till dubbla SU, orginalgrenrör med adapter, 16t turbo, stummad fördelare och slutligen en IC.

Mina funderingar är kring bränslesystemt, för ett par år sedan turbokonverterade jag en annan 140:i. Hade då en malpassi btr och en 240 turbo soppapump monterad bak vid tanken. Fick aldrig den bilen att gå bra och misstänker nusåhär på efterhand att problemet var bränsletillförseln. Så till frågorna för att inte göra om samma misstag igen:

Är dubbla stromberg av denna typ att rekommendera till en ovan nämnd typ av motor? Något speciellt att iakta kring dom utom att plugga choken och sätta i nya o-ringar/packningar?

Hade tänkt köra med en vanlig sugpump bak vid tanken samt en tryckpump ex. 240 turbo framme i motorutrymmet. Bra ide? Eller räcker det med endast en sugpump bak vid tanken? Har nån något prisvärt förslag välkommnas dom varmt :)

Hur har ni andra gjort för styrningen av bränslepumparna? 12v direkt och bara låta dom gå för full maskin?

Vad siktar man på för ungefärligt bränsletryck ut från btr ---> fuggarna om bilen står på tomgång?

Har sökt runt rätt mycket men inte riktigt hittat det jag klurar på. Så om någon/några vänliga mer vetandes själar vill förbarma sig över mina funderingar vore det jättesnällt :D

Tack på förhand
Suzuki 2-takts entusiast.
Björn Persson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 21, 2010 9:34 pm
Ort: Karlskoga/Hägersten

Inlägg av Björn Persson »

Just ja, en till fundering. Tänkte att det var en bra ide att montera en backventil mellan insug/bromsservo, nån som har tips på vad man kan rycka en sådan ifrån?
Suzuki 2-takts entusiast.
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Jag matar en vanlig 740 insprutarpump med den mekaniska förgasarpumpen och sedan till en malpassi btr. Fungerar klockrent.
En vanlig 740 pump räcker till 300 hästar. Mekaniska pumpen stryper inget heller.

Inget speciellt med förgasarna. Dom fungerar bra. Är testat upp till 1,6 bar.
Ha gärna en brytare så du kan slå av pumpen ifall att förgasarna flödar över.

Kör så mycket bränsletryck som möjligt utan att förgasarna flödar över.
Dvs skruva in skruven långsamt till det flödar över och skruva sedan ut den ett halvt varv.
Varifrån man tar styrtrycket till BTRen är också viktigt. Aldrig vinkelrätt mot ett tryckrör tex.
På min bil har jag gängat in en nippel på turbosidan av ICn och tar styrtrycket därifrån.
Björn Persson skrev:Just ja, en till fundering. Tänkte att det var en bra ide att montera en backventil mellan insug/bromsservo, nån som har tips på vad man kan rycka en sådan ifrån?
Backventilen är inbyggd i 90° vinkeln. Iaf på nyare 140 och 240
Björn Persson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 21, 2010 9:34 pm
Ort: Karlskoga/Hägersten

Inlägg av Björn Persson »

Hej, tack för ett snabbt och bra svar!

Du har alltså inte modifierat orginalpumpen på något vis överhuvudtaget? låter ju som ett väldigt smidigt sett att lösa problematiken på :D !

När du säger skruva på skruven, menar du den ovanpå BTR:en då? Kan man få ett såpass tryck från den så att nålventilerna i fuggarna inte klarar att hålla tätt och flödar över?

Turbosidan på IC:n? Menas det på den sidan där laddtrycket går in i IC:n eller på samma sida som turbon sitter i förhållande till motorn?


Sen ett par nya frågor. returledningen till tanken drog jag under bilen och gick in i ventilationsslangen bredvid påfyllningsröret, bra lösning? Verkar ju även som som så att det är av lite större vikt än vad jag tidigare trodde vart någonstans man sätter olika anslutningar till saker och ting. Vart bör man placera dumpventilen samt vakumslangen till denna? Likaså laddtrycksmätaren? Vill minnas att jag satte dumpen strax innan tryckboxen och drog slangen till insuget, likaså tog jag slangen till mätaren från insuget. Bra eller dåligt? haha :)

Björn
Suzuki 2-takts entusiast.
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Du har alltså inte modifierat orginalpumpen på något vis överhuvudtaget? låter ju som ett väldigt smidigt sett att lösa problematiken på Very Happy !
Jepp, jag använder originalförgasarpumpen som förpump till insprutarpumpen. Ha minst 10 liter i tanken annars suger den in luft.
När du säger skruva på skruven, menar du den ovanpå BTR:en då? Kan man få ett såpass tryck från den så att nålventilerna i fuggarna inte klarar att hålla tätt och flödar över?
Jepp, så är det. Bara att backa skuven nåt halvt varv då det händer.
Turbosidan på IC:n? Menas det på den sidan där laddtrycket går in i IC:n eller på samma sida som turbon sitter i förhållande till motorn?
Jepp, där tar jag trycket till btr. Fungerar att ta från plenumet också, men blir lite mer tryck före ic vid gaspådrag.
Sen ett par nya frågor. returledningen till tanken drog jag under bilen och gick in i ventilationsslangen bredvid påfyllningsröret, bra lösning? Verkar ju även som som så att det är av lite större vikt än vad jag tidigare trodde vart någonstans man sätter olika anslutningar till saker och ting. Vart bör man placera dumpventilen samt vakumslangen till denna? Likaså laddtrycksmätaren? Vill minnas att jag satte dumpen strax innan tryckboxen och drog slangen till insuget, likaså tog jag slangen till mätaren från insuget. Bra eller dåligt? haha Smile
Fungerar bra för mig. Ha grov slang till returen.
Se bara till att du har nåt pyshål på tanklocket. Annars kan det bli besvärligt.
Björn Persson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 21, 2010 9:34 pm
Ort: Karlskoga/Hägersten

Inlägg av Björn Persson »

Okej, en fråga ang. fuggarna. Är det någon som vet ungefär hur många varv munstyckena skall justeras ut? Så att man har ett ungefärligt riktvärde.
Suzuki 2-takts entusiast.
Skriv svar