Få lite mer fart i B21

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Silander
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: mån dec 29, 2008 11:28 am
Ort: Umeå

Få lite mer fart i B21

Inlägg av Silander »

Hallå! Vet inte om jag valde rätt del i forumet.

Men iallafall. Jag har köpt mig en 240 med en B21A.

Har dubbla weber 40 eller 45or på gång och tänkte om det kunde vara till någon hjälp? (helt usel med allt som har med förgasare att göra :lol:)

Samt tips på annan kam som kan fungera plus att jag ska dona dit ett extraktor rör.


Kom med tips :)

/ Silander
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: b23 er inte såå forsjellig fra b21... søka på forumet :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Bra förgasare du har på gång, men det viktiga med förgasare (och insprutning) är alltid att dom ska bara bra inställda. Man kan inte bara köpa förgasare, montera och tro att det ska gå köra...


Börja med att berätta lite om vilken budget du vill hålla dig till och hur mycket mekande du klarar av så blir det lättare att ge bra förslag.
Silander
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: mån dec 29, 2008 11:28 am
Ort: Umeå

Inlägg av Silander »

Budgeten hade jag väl tänkt så långt som möjligt under 10 lappar :P Bilen ska ju bara gå över vintern så..

Mekande har jag inte några som helst problem med.. Om man räknar bort förgasare för det har jag aldrig någonin hållit på med :P
Men jag vet ju att dem måste ställas in å så. Men har ingen aning om hur osv. (blir väl att lära sig eller lämna bort det till någon som kan det)

/ Silander
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Inlägg av mekomaskin »

40or är i minsta laget för en B21. De sitter för det mesta på ungefär 1,6 liters motorer, Ford Escort och liknande.
Om du surfar runt lite så kan du hitta tabeller med halsring till motorstorlek.
Till en B21 bör du ha 38mm halsring och det går inte något vidare i ett 40mm förgasarhus. Weber rekommenderar max 34mm halsring i 40or. Sätter du i större blir det för lite skillnad mellan halsring och hus. (men allt kan väl iofs funka så det duger för folkrace...)

Du måste byta kam också. Annars får du bara en nästan lika slö B21 som förut, men som brölar och drar mer soppa.
Micke
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Ett billigt och bra sätt att få sprätt på en b21 är annars att hänga på ett turboaggregat och köra med förgasaren du har.
Det är billigaste hästkrafterna.
Skriv svar