Förgasarturbo Snik

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Förgasarturbo Snik

Inlägg av Stener »

Funderar på att bygga en vinter sladdbil och funderingarna e inne på förgasare och turbo, Tryckturbo. Har ett bra projekt ståendes, En Volvo 740 med b230f (insprutning) och i garaget står en B21ET ståendes fast utan kringutrustning, Har kikat på lite grejer på nätet. Bl.a. en trycktätat Stromberg 175CD, Frågan är då hur långt en enkel sådan räcker?

Sen är det matning till den, Har ju färdiga bränsleledningar och allt men hur kopplar man returen? Sätta matning, förgasare och retur i ett t-kors typ?

En annan grej jag funderade på var tändning, I insprutningssystem så får ju fördelaren +1 spänningen från styrboxen som får in signalen från vevaxelgivaren. Men hur fungerar det på en förgasare? Kanske går att använda sig utav styrsystemet i bilen (LH2.2) men koppla bort spridarna t.ex.?
Chevelle SS -65
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Räcker en bra bit över 200 hästar iaf.
Och så här kopplas returen:
Bild
Tänningen löses enklast med B230A fördelare.
Enkel att modda så den stannar vid ca 25° från ca 2500 rpm och upp. Beroende på komp och tryck förstås.

Förgasarn är lätt att fixa till också.
Bara att slipa nålen maximalt och ställa turbo-trycket efter hur mycket bränsle den får :hihi:
Om den bluddrar och svartryker vid gaspådrag så har man slipat för långt upp på nålen.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Okej tack för den bilden, Tänkte inte på att man självklart måste ha en BTR där :doh: Ja men då var det löst iaf.

Tänkte köra blockmonterad fördelare så blir väl någon B23/B21 fördelare, Men är det fördelaren som genererar tändpulserna då om man inte har ett styrsystem som gör det åt en? :)
Chevelle SS -65
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Jepp, fördelaren jordar tändspolens - 4 gånger per fördelarsnurr.
Enklare än så blir det inte.
Rekomenderar en elektronisk fördelare från b230a eller b230e. Den har stabilare tändpunkt än b23 brytar fördelare.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Men den fördelaren är toppmonterad va? Är den brytarlös? Sitter det hallgivare eller något på dom då som jordar tändspolen?

Visst är dom fördelarna vaccumstyrda? Hur blir det isåfall vid laddtryck?
Senast redigerad av Stener den fre nov 12, 2010 7:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Men i din 740 nu, har du lh2,2 eller 2,4? tänkte om det är lika lätt bara få dit turbons boxar och bara ladda på? att du nu har lite högre komp spelar väl ingen roll på ca 0,5bars laddtryck kan ja tro?
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Har LH2,2. Har en B21ET som jag tänkte byta till. Visst det är inge fel på insprutning men det blir extremt låg budget på denna bil och innan jag köpt spridare, turboboxar (eventuellt chip) och annat som hör till insprutning så har jag redan överskridit budget.

Dom brukar vara duktig på att ta betalt för dom grejerna :(
Chevelle SS -65
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Nej. B230a och e fördelare är blockmonterade med hallgivare och mekanisk tändkurva med vikter och så. Kopplas till +, - och fördelarens jord.
Vakumklockan är mest för låglast bränsleförbrukning. Jag brukar begränsa max förtändning genom att bocka stoppklackarna som hejdar vikterna i fördelarn.
Så att tändpunkten blir ~ orginal till 2500-3000 rpm där den stannar vid ungefär 20-25°. Sen kan man sjustera vidare därifrån genom att vrida fördelarn.

Tror inte du blir missnöjd med prestandan av en enkel CDUS 175.
Har inte bottnat min trots orginal t3, k-kam, 1,2 bar och 405 topp
Det ända knixet brukar vara att få till bränsleförbrukningen vid låglast men det kvittar på isen.
Rickard D
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:50 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Rickard D »

vi snikade just ihop ett sådant system, b23a stromberg 175 och t3 turbo från nån saab 900 tror jag,, vi använder bara oss av orginal bränslepump (moddad för tryck) saab 900 tryck platta och 4pucks sinter (annars sliir)tändning stummad på 23grader, laddar 0,5 och känns riktigt stark mer behöver man inte på vanlig väg med vinterdäck , räcker långt på isarna ochså med nabbdäcka!!! lycka till
Venjan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jun 26, 2007 10:27 pm

Inlägg av Venjan »

Är inne på precis samma linje som du Stener, kanske kan ge varandra några tips under mekningen hehe. Jag funderar på om man kanske skulle letat rätt på en turbo tryckplatta, eller räcker de me original å sinter lamell?
Btr lär man väll handla på Misab eller va de heter, men vilken vill man ha?

Hoppas de e ok att jag skrev i tråden din!

//prost
Skriv svar