Förgasarturbo Snik
Förgasarturbo Snik
Funderar på att bygga en vinter sladdbil och funderingarna e inne på förgasare och turbo, Tryckturbo. Har ett bra projekt ståendes, En Volvo 740 med b230f (insprutning) och i garaget står en B21ET ståendes fast utan kringutrustning, Har kikat på lite grejer på nätet. Bl.a. en trycktätat Stromberg 175CD, Frågan är då hur långt en enkel sådan räcker?
Sen är det matning till den, Har ju färdiga bränsleledningar och allt men hur kopplar man returen? Sätta matning, förgasare och retur i ett t-kors typ?
En annan grej jag funderade på var tändning, I insprutningssystem så får ju fördelaren +1 spänningen från styrboxen som får in signalen från vevaxelgivaren. Men hur fungerar det på en förgasare? Kanske går att använda sig utav styrsystemet i bilen (LH2.2) men koppla bort spridarna t.ex.?
Sen är det matning till den, Har ju färdiga bränsleledningar och allt men hur kopplar man returen? Sätta matning, förgasare och retur i ett t-kors typ?
En annan grej jag funderade på var tändning, I insprutningssystem så får ju fördelaren +1 spänningen från styrboxen som får in signalen från vevaxelgivaren. Men hur fungerar det på en förgasare? Kanske går att använda sig utav styrsystemet i bilen (LH2.2) men koppla bort spridarna t.ex.?
Chevelle SS -65
Räcker en bra bit över 200 hästar iaf.
Och så här kopplas returen:
Tänningen löses enklast med B230A fördelare.
Enkel att modda så den stannar vid ca 25° från ca 2500 rpm och upp. Beroende på komp och tryck förstås.
Förgasarn är lätt att fixa till också.
Bara att slipa nålen maximalt och ställa turbo-trycket efter hur mycket bränsle den får
Om den bluddrar och svartryker vid gaspådrag så har man slipat för långt upp på nålen.
Och så här kopplas returen:
Tänningen löses enklast med B230A fördelare.
Enkel att modda så den stannar vid ca 25° från ca 2500 rpm och upp. Beroende på komp och tryck förstås.
Förgasarn är lätt att fixa till också.
Bara att slipa nålen maximalt och ställa turbo-trycket efter hur mycket bränsle den får
Om den bluddrar och svartryker vid gaspådrag så har man slipat för långt upp på nålen.
Men den fördelaren är toppmonterad va? Är den brytarlös? Sitter det hallgivare eller något på dom då som jordar tändspolen?
Visst är dom fördelarna vaccumstyrda? Hur blir det isåfall vid laddtryck?
Visst är dom fördelarna vaccumstyrda? Hur blir det isåfall vid laddtryck?
Senast redigerad av Stener den fre nov 12, 2010 7:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Chevelle SS -65
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Har LH2,2. Har en B21ET som jag tänkte byta till. Visst det är inge fel på insprutning men det blir extremt låg budget på denna bil och innan jag köpt spridare, turboboxar (eventuellt chip) och annat som hör till insprutning så har jag redan överskridit budget.
Dom brukar vara duktig på att ta betalt för dom grejerna
Dom brukar vara duktig på att ta betalt för dom grejerna
Chevelle SS -65
Nej. B230a och e fördelare är blockmonterade med hallgivare och mekanisk tändkurva med vikter och så. Kopplas till +, - och fördelarens jord.
Vakumklockan är mest för låglast bränsleförbrukning. Jag brukar begränsa max förtändning genom att bocka stoppklackarna som hejdar vikterna i fördelarn.
Så att tändpunkten blir ~ orginal till 2500-3000 rpm där den stannar vid ungefär 20-25°. Sen kan man sjustera vidare därifrån genom att vrida fördelarn.
Tror inte du blir missnöjd med prestandan av en enkel CDUS 175.
Har inte bottnat min trots orginal t3, k-kam, 1,2 bar och 405 topp
Det ända knixet brukar vara att få till bränsleförbrukningen vid låglast men det kvittar på isen.
Vakumklockan är mest för låglast bränsleförbrukning. Jag brukar begränsa max förtändning genom att bocka stoppklackarna som hejdar vikterna i fördelarn.
Så att tändpunkten blir ~ orginal till 2500-3000 rpm där den stannar vid ungefär 20-25°. Sen kan man sjustera vidare därifrån genom att vrida fördelarn.
Tror inte du blir missnöjd med prestandan av en enkel CDUS 175.
Har inte bottnat min trots orginal t3, k-kam, 1,2 bar och 405 topp
Det ända knixet brukar vara att få till bränsleförbrukningen vid låglast men det kvittar på isen.
vi snikade just ihop ett sådant system, b23a stromberg 175 och t3 turbo från nån saab 900 tror jag,, vi använder bara oss av orginal bränslepump (moddad för tryck) saab 900 tryck platta och 4pucks sinter (annars sliir)tändning stummad på 23grader, laddar 0,5 och känns riktigt stark mer behöver man inte på vanlig väg med vinterdäck , räcker långt på isarna ochså med nabbdäcka!!! lycka till
Är inne på precis samma linje som du Stener, kanske kan ge varandra några tips under mekningen hehe. Jag funderar på om man kanske skulle letat rätt på en turbo tryckplatta, eller räcker de me original å sinter lamell?
Btr lär man väll handla på Misab eller va de heter, men vilken vill man ha?
Hoppas de e ok att jag skrev i tråden din!
//prost
Btr lär man väll handla på Misab eller va de heter, men vilken vill man ha?
Hoppas de e ok att jag skrev i tråden din!
//prost