Förgasarkonvertera Bmw e21?
Förgasarkonvertera Bmw e21?
Kom på en rolig ide på väg hem från jobbet, att förgasarkonvertera min e21'a. Något som är möjligt? Råd och tips är mer än välkomna! Det är en m10 motor i fråga med mekaniskt insprut.
mvh
Jocke
mvh
Jocke
Det går men det fungerar inte jättebra.
Har förgasarkonverterat en pickis som jag transporterar div. skit med på gården. Använde en volvo förgasare.
Det är bara att dra ett rör mellan ditt orginal spjäll och förgasaren. Sen spärra förgasarens gasspjäll i öppet läge.
Sedan gasar du med ditt vanliga spjäll. Låt ev. tomgångsstyrning och sånt sitta kvar.
Orsaken att bilen inte går bra är att det saknas uppvärmning av insuget. Man får köra med choke länge.
Och sedan vill den gå lite illa på låg och mellanfart pga att bränslet kondenseras i insuget.
Beror förstås på hur varmt ditt insug blir. Det kan fungera bra på din motor.
Har förgasarkonverterat en pickis som jag transporterar div. skit med på gården. Använde en volvo förgasare.
Det är bara att dra ett rör mellan ditt orginal spjäll och förgasaren. Sen spärra förgasarens gasspjäll i öppet läge.
Sedan gasar du med ditt vanliga spjäll. Låt ev. tomgångsstyrning och sånt sitta kvar.
Orsaken att bilen inte går bra är att det saknas uppvärmning av insuget. Man får köra med choke länge.
Och sedan vill den gå lite illa på låg och mellanfart pga att bränslet kondenseras i insuget.
Beror förstås på hur varmt ditt insug blir. Det kan fungera bra på din motor.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
man kan alldrig köra ett EFI insug med förgasare det är inte konstruerat för att transpotera bränsle.
som tur är så fins det ett väldigt fint weber 36/36 insug till M10 som ser jätte bra ut, räcker till höga effekter med en tillräckligt stor förgasare.
men att besiktiga med förgasare kan du glömma än om alla värden är rätt. (efter 1975)
som tur är så fins det ett väldigt fint weber 36/36 insug till M10 som ser jätte bra ut, räcker till höga effekter med en tillräckligt stor förgasare.
men att besiktiga med förgasare kan du glömma än om alla värden är rätt. (efter 1975)
Senast redigerad av Jens Gustavsson den lör dec 18, 2010 3:58 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Skulle utan att tveka satsa på antingen dubbla solex (från ti) brukar inte kosta många kronor, eller så skulle jag köra dubbla dcoe eller dhla. Det enda du behöver byta då förutom förgasarna är bränslepumpen.
Har du en 320 eller en 318
Har du en 320 eller en 318
Niclas Carnesköld
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Har en 318i. Så det går alltså inte att besikta den sen? Regga om?bmw02touring skrev:Skulle utan att tveka satsa på antingen dubbla solex (från ti) brukar inte kosta många kronor, eller så skulle jag köra dubbla dcoe eller dhla. Det enda du behöver byta då förutom förgasarna är bränslepumpen.
Har du en 320 eller en 318
Vad måste man ha för bränslepump?
Hur mycket kan man öka effekten med?
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Jorå 2002orna hade oxå M10, dock kan det vara nödvändigt att använda tråg och oljepickup från din e21a.
Vet inte vad 518 e12 hade för förgasare. men gissningsvis en tvåports Solex.
Vet inte vad 518 e12 hade för förgasare. men gissningsvis en tvåports Solex.
Niclas Carnesköld
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Ska du köra dhla behöver du inte byta bränslepump, utan bara skaffa förgasarna och en malpassi regulator eller liknande förgasar regulator.
Det finns insug för dubba förgasare att köpa kolla tex misab.se
Fö så är det inte några som hällst problem att besikta med förgasare om det suttit mekaniskt sprut på så länge du har gjort allt snyggt och justerat till den. Har gjort de med många bilar (efter 76), allt är relativt, man kan få adolf man kan slippa hnm. Men i detta fallet är det inte nånting som sticker dem i ögorna så länge du gjort ditt jobb rätt.
Det finns insug för dubba förgasare att köpa kolla tex misab.se
Fö så är det inte några som hällst problem att besikta med förgasare om det suttit mekaniskt sprut på så länge du har gjort allt snyggt och justerat till den. Har gjort de med många bilar (efter 76), allt är relativt, man kan få adolf man kan slippa hnm. Men i detta fallet är det inte nånting som sticker dem i ögorna så länge du gjort ditt jobb rätt.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Den lilla detaljen att det är olagligt bara.robban skrev:
Fö så är det inte några som hällst problem att besikta med förgasare om det suttit mekaniskt sprut på så länge du har gjort allt snyggt och justerat till den. Har gjort de med många bilar (efter 76), allt är relativt, man kan få adolf man kan slippa hnm. Men i detta fallet är det inte nånting som sticker dem i ögorna så länge du gjort ditt jobb rätt.
Det är olagligt att trimma bilar oxo
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos