Förgasarkonvertera Bmw e21?

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Jockee21
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: fre dec 17, 2010 4:55 pm

Förgasarkonvertera Bmw e21?

Inlägg av Jockee21 »

Kom på en rolig ide på väg hem från jobbet, att förgasarkonvertera min e21'a. Något som är möjligt? Råd och tips är mer än välkomna! Det är en m10 motor i fråga med mekaniskt insprut.

mvh
Jocke
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Det går men det fungerar inte jättebra.
Har förgasarkonverterat en pickis som jag transporterar div. skit med på gården. Använde en volvo förgasare.
Det är bara att dra ett rör mellan ditt orginal spjäll och förgasaren. Sen spärra förgasarens gasspjäll i öppet läge.
Sedan gasar du med ditt vanliga spjäll. Låt ev. tomgångsstyrning och sånt sitta kvar.

Orsaken att bilen inte går bra är att det saknas uppvärmning av insuget. Man får köra med choke länge.
Och sedan vill den gå lite illa på låg och mellanfart pga att bränslet kondenseras i insuget.
Beror förstås på hur varmt ditt insug blir. Det kan fungera bra på din motor.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

man kan alldrig köra ett EFI insug med förgasare det är inte konstruerat för att transpotera bränsle.

som tur är så fins det ett väldigt fint weber 36/36 insug till M10 som ser jätte bra ut, räcker till höga effekter med en tillräckligt stor förgasare.

men att besiktiga med förgasare kan du glömma än om alla värden är rätt. (efter 1975)
Senast redigerad av Jens Gustavsson den lör dec 18, 2010 3:58 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Skulle utan att tveka satsa på antingen dubbla solex (från ti) brukar inte kosta många kronor, eller så skulle jag köra dubbla dcoe eller dhla. Det enda du behöver byta då förutom förgasarna är bränslepumpen.
Har du en 320 eller en 318
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Jasså? Tycker att det fungerar bara fint då man fått upp värmen.
Jockee21
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: fre dec 17, 2010 4:55 pm

Inlägg av Jockee21 »

bmw02touring skrev:Skulle utan att tveka satsa på antingen dubbla solex (från ti) brukar inte kosta många kronor, eller så skulle jag köra dubbla dcoe eller dhla. Det enda du behöver byta då förutom förgasarna är bränslepumpen.
Har du en 320 eller en 318
Har en 318i. Så det går alltså inte att besikta den sen? Regga om?

Vad måste man ha för bränslepump?

Hur mycket kan man öka effekten med?
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

En 2002 ti hade om inte minnet sviker, 115hkr. Du borde kunna byta till en 2liters med dubbla förgasare utan att de på bilprovningen får spatt.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Jockee21
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: fre dec 17, 2010 4:55 pm

Inlägg av Jockee21 »

Visst är det m10 maskin det med?
Jockee21
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: fre dec 17, 2010 4:55 pm

Inlägg av Jockee21 »

Har hittat ett insug + förgasare från en 518 e12a (också m10), kommer det passa? Vad för slags värre förgasare passar på det?

Tänkte byta kammen till nån värre, och köpa nytt/begagnat extraktorgrenrör också. Måste ge lite hk?
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Jorå 2002orna hade oxå M10, dock kan det vara nödvändigt att använda tråg och oljepickup från din e21a.
Vet inte vad 518 e12 hade för förgasare. men gissningsvis en tvåports Solex.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Jockee21
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: fre dec 17, 2010 4:55 pm

Inlägg av Jockee21 »

om man tänkt köra dubbla förgasare, hur gör man med insuget då? är det bygga eget som gäller?
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Ska du köra dhla behöver du inte byta bränslepump, utan bara skaffa förgasarna och en malpassi regulator eller liknande förgasar regulator.

Det finns insug för dubba förgasare att köpa kolla tex misab.se

Fö så är det inte några som hällst problem att besikta med förgasare om det suttit mekaniskt sprut på så länge du har gjort allt snyggt och justerat till den. Har gjort de med många bilar (efter 76), allt är relativt, man kan få adolf man kan slippa hnm. Men i detta fallet är det inte nånting som sticker dem i ögorna så länge du gjort ditt jobb rätt.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

robban skrev:
Fö så är det inte några som hällst problem att besikta med förgasare om det suttit mekaniskt sprut på så länge du har gjort allt snyggt och justerat till den. Har gjort de med många bilar (efter 76), allt är relativt, man kan få adolf man kan slippa hnm. Men i detta fallet är det inte nånting som sticker dem i ögorna så länge du gjort ditt jobb rätt.
Den lilla detaljen att det är olagligt bara.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Det är olagligt att trimma bilar oxo :(
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Skriv svar