B230 med K-kam och 4 separata Mikuni CV 38mm förgasare som går på 95 och 98 oktanigt bränsle blir otroligt svårstartad när det är minsta kallt ute.
När jag väl börjar få igång den så startar den sakta och puttrar på ungefär 400-500 rpm och ökar väldigt sakta upp till 1000 rpm.
Finns flera olika tekniker för att få igång den och de fungerar alla olika bra beroende på hur kallt det är.
-Lyfta på alla fyra trottlarna.
-Hålla för halva öppningen på alla fyra förgasarna.
-Spruta startgas tills dess att den tänt några gånger.
-Flippra på med gaspedalen i ett visst läge som den gillar.
-Harva litegrann, gå in och vänta, harva litegrann, gå in och vänta.
Det mest intressanta är att det spelar ingen som helst roll om man chokar eller ej. Choken har ingen inverkan fram tills att man startat åbäket.
Vad kan detta egentligen bero på?
Dåligt vakuum som gör att den inte drar upp nog med bränsle för att starta?
Otroligt svårstartad B230
Otroligt svårstartad B230
Man vet aldrig, före man vet
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Borde inte choken hjälpa då? Har nog provat de flesta kombinationerna och det händer inte mycket. Verkar som att den tänder dåligt.G-son skrev:Testa att skruva in luftskruven lite. Kan hända att förgasarna behöver en annan inställning för låg temperatur. (Utgår från att dessa har en så kallad luftskruv för att justera blandningen på lågfarten.)
Börjar fundera om fel tändstift kan göra att den tänder dåligt när det är såhär kallt?
Man vet aldrig, före man vet
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Borde, ja, men av någon anledning gör saker inte som dom borde alltid.Wezzli skrev:Borde inte choken hjälpa då? Har nog provat de flesta kombinationerna och det händer inte mycket. Verkar som att den tänder dåligt.
Börjar fundera om fel tändstift kan göra att den tänder dåligt när det är såhär kallt?
Fel eller dåliga tändstift har ju aldrig gjort en motor lättare att starta.