SU HS8

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

SU HS8

Inlägg av mekomaskin »

Hej!
Jah har lyckats få tag på ett par SU HS8 från en Rover 2000TC 1972.
Modellbeteckningen är AUD533

Dessa förgasare skall moneras med portat aluminiuminsug på en 2,1-liters B20 med steg 2 topp och KG17 kam.
Bilen har i dag HIF44 med uppborrade flottörventiler och slipade nålar samt mjukare trottelfjädrar (avklippta en bit) enligt beskrivning i "SU high performance manual", .

HS8 är modellen med slangstump mellan flottörhuset och munstycket.
På Rover är förgasarna horisontellt monterade så jag kommer att få vinkla om flottörhusen, vilket är en ganska enkel operation.

Jag tänker köpa 0,125" flottörventiler till dem men jag vet inte riktigt vad jag skall använda för munstycken och nålar:
Jag hittade någonstans på nätet en rekommendation att byta till 0,100" munstycken och använda HIF44 nålar istället.
Detta verkar vara en bra ide´. Dels kan de ge mera bränsle och dessutom har jag diverse nålar av den sorten liggande sedan förut.
Munstyckena på dessa HS8 förgasare har böjda 115mm långa slangar, är 0,090" och heter CUD2708.
Original nålar är AAM.
Är det någon som vet vilka 0,100" munstycken som passar? Från vilken bil eller SU beteckning?
Har tittat på bilder och tycker det verkar som om munstyckena på B18 HS6 har kortare slangar, som dessutom är raka. Hur pass böjbara är dom när dom är nya?
Tar även gärna emot förslag på lämpliga nålar att prova med till en början.
Micke
nikkke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre dec 12, 2003 8:38 pm

Re: SU HS8

Inlägg av nikkke »

Hej!

Jag har själv kört med de på min uppborrade B20 och några saker som jag var tvungen att göra var:

1. Några av de SU modellerna har begränsad slaglängd på kolven som en form för strypning, så kolven och "locket" måste kapas inv. så man får full slaglängd på kolven.
2. Byta till större flotörventiler och andra nålar och munstycken. (skickade mina till förgasar tekink för brotchning)
Förgasarteknik har stenkoll på vilka nålar du behöver, han traff perfekt på min bil. ring han, han är super trevlig!

Mvh NIklas
Mvh
Niklas åkerlund
Hasse63
För mycket laddtryck
Inlägg: 336
Blev medlem: mån aug 22, 2005 7:12 pm
Ort: Åskilje
Kontakt:

Re: SU HS8

Inlägg av Hasse63 »

Gunnar på Förgasarteknik kan säkert hjälpa dig med nålar.
Amazon 65 Rip. 69 stulen rip. 69 och 245 78/85-
http://photobucket.com/albums/y24/Hasse63/
__/ __/ __/ __/ __/__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: SU HS8

Inlägg av mekomaskin »

Kolvar och lock är kapade och flottörhusen är nu omvinklade. På Rovern stod förgasarna vågrätt.
Nålar, säten och flottörventiler är inköpta från England och finns hemma sen i våras.
Tog dock tid att få hem dem så det blev Weber 45-or istället i sommar.
Då bilen går bättre med Webrar än med de preppade HIF6 jag körde med tidigare har jag inte haft någon brådska att ställa i ordning HS8-orna.
Vet du inte vad det står för beteckning på nålarna Niklas?
Micke
Skriv svar