hur långt räcker mikuni 38mm

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
partyvan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:21 pm
Ort: mjölby

hur långt räcker mikuni 38mm

Inlägg av partyvan »

Tja ska börja bygga ny motor till 244an kommer bli en b230 med om slipad 23vev alltså 2.5liter sen en 531topp som jag ska lämna till danne wall för portning planing och större ventiler.
Och har börjat fundera på om mina mikuni 38:or blir för små och ist vad ska man köra för förgasare?
Även kring utrustning som avgass och tändning kommer fixas
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: hur långt räcker mikuni 38mm

Inlägg av lahi »

Nu skrev du i överladdade avdelningen men forumdelen "förgasare" ligger där så jag svarar på effekt som både sugis och överladdat. Nu är dessa siffrorna ungefärliga för motorcyklar, men bilmotorer borde väl ligga i ungefär samma område:

Sugmotor: Mikuni CV38 räcker för ca 160 hk. Mikuni RS38 för ca 175 hk.
Överladdat då man trycker genom förgasarna: Mikuni CV38 räcker för ca 450 hk. Mikuni RS38 lite smått obra för överladdning eftersom trotteln fastnar så det blir svårt att släppa gasen.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
JonathanBerglund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: fre jun 05, 2009 8:55 pm
Ort: örsjö
Kontakt:

Re: hur långt räcker mikuni 38mm

Inlägg av JonathanBerglund »

Lånar tråden bara för att jag är nyfiken :)
Vet du hur långt Mikuni Bdsr40 (tror jag de heter iaf? R1 gasare iaf) räcker, både som turbo och sugis? =)

//jonathan
Jonathan Berglund

"Power Is Nothing, Without Control.."
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: hur långt räcker mikuni 38mm

Inlägg av lahi »

Jadu, bra fråga. Jag vet faktiskt inte :? Men med tanke på halsdiametern så borde Bdsr40 kunna flöda längre än cv38:or. Resten borde också kunna hänga med eftersom trycket är enda skillnaden mot en sugis. På sugtrimmade R1:or är det inga problem att ta ut 160-170 hk på hjulet och det motsvarar ca 185-195 hk på veven. Och som överladdade när man trycker igenom dem borde de hänga med minst lika långt som cv38:or, dvs. ca. 450 hk med tanke på diametern och att de har samma uppbyggnad som resten av Mikunis cv-förgasare. Den R1:a jag sett med mest effekt och sådana förgasare gav runt 300 hk på hjulet (dvs. ca. 340 på veven) men där är det alldeles säkert inte förgasarna som sätter gränsen. Där är det motorn som inte vill hålla ihop längre om man går längre än så :hihi: Iallafall inte om man inte har märkesprylar i motorn.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Re: hur långt räcker mikuni 38mm

Inlägg av SWR »

Jeg har sett papirer på 210 hk sugemotor (bilmotor) med Mikuni 38'er.. de rekker omtrent like langt som Weber 45'er..
-Bjørn
partyvan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:21 pm
Ort: mjölby

Re: hur långt räcker mikuni 38mm

Inlägg av partyvan »

Okey kommer bara va sug men om 160-170hk är max så måste jag satsa på 45or elle större.
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Re: hur långt räcker mikuni 38mm

Inlägg av SWR »

Hvis 170 er max er det rart at det har vært bremset 210 hk med de...
-Bjørn
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: hur långt räcker mikuni 38mm

Inlägg av lahi »

Så de räcker så pass långt ändå. Iofs ganska beroende på hur bra motorn suger :) Jag vågar bara uppge de effekter jag sett papper på, och det är kanske inte så många som sugtrimmar R1:or så värst mycket mer än basicgrejorna Powercommander, filter och avgas. Men att jag skrev att det inte är några problem att ta ut 160-170 på hjulet säger ju inte att det är svårt att ta ut ännu mer. Lyssna på SWR, han kan det här :thumbright:
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: hur långt räcker mikuni 38mm

Inlägg av Karl V »

En annan fördel med mikuni gasarna jämfört med weber är att de är en betydligt nyare konstruktion.
Börjar du sen kolla på vad munstyckena kostar jämfört med weber så är de nästan gratis.
Jag köpte nya huvudmunstycken till mina mikuni för 25 kr styck på den lokala mc-handlaren.

Jag har ett par keihin 42 mm liggandes men saknar tyvärr en nål, de ska flöda som weber 50 enligt "nån på internet", tror du bör behålla dina mikuni 38:or istället för att köpa weber 45. Webrarna är inte värda pengarna.

Om webrarna du köper inte är rätt bestyckade så kanske du måste byta halsringar, 250 kr styck x 4. Sen nya munstycken för 100 kr styck eller mer...
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Re: hur långt räcker mikuni 38mm

Inlägg av SWR »

Karl V skrev:Jag har ett par keihin 42 mm liggandes men saknar tyvärr en nål, de ska flöda som weber 50 enligt "nån på internet", tror du bör behålla dina mikuni 38:or istället för att köpa weber 45. Webrarna är inte värda pengarna.
Den "nån på internet" kan nok være meg...
:)
-Bjørn
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: hur långt räcker mikuni 38mm

Inlägg av NikkO »

En vän till mig har bromsat 147 kW (199.9 hk) på hjulen med mikuni bdst 40mm på en RC 2150cc, det va dom förgasarna jag hade i min 240 förut.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
thosan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: sön sep 06, 2009 9:36 am
Ort: Lyckeby

Re: hur långt räcker mikuni 38mm

Inlägg av thosan »

hur långt en "spjälldiameter" räcker till beror på många saker.
Flöed o flödeshastighet och inte minst avstånd från spjäll till ventiltallrik och från trattöppning till ventiltallrik.
Och motorns egna egenskaper. som andning m.m.m.m.m
boffe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: ons dec 03, 2008 8:42 pm

Re: hur långt räcker mikuni 38mm

Inlägg av boffe »

Hade då en b20 som var bromsad till 209hk i motorn satt kehin cvk 41,6 mm den enda nackdelen jag ser med dom att nålarna börjar bli för småa fick borra ut mina munstycken till 340s 3,4s borr nålarna är ca 3,8mm så det börja ta stopp där, man kan nästan utgå hur mycket effekt får man ut på ett par webers med 38as halringar ? tippar på det är ganska likvärt, a just det var sugis hästar
b20 4 life
Skriv svar