överladdning med 240 AT sats

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

överladdning med 240 AT sats

Inlägg av knotan »

farsan har en AT sats på sin b21a motor .
dvs den anpassa förgasaren/tryckboxen, en 240 orignalturbo å sen är det en annorlunda soppapump....

hade problem med att den gick lite magert förra året , kontacktade MISAB som sålde till han en ny nål, och efter det gick den bra.

frågan är nu för i år. har trixat lite med större avgas, en vassare kam , och kompsänkt FB rummen.

kör en b21et vakumklocka på en vanlig brytarfördelare (b21et tändystemet som vi fick tag på visade sejj kasst tyvär)

tanken var i år å höjja laddet i sammband med kam/toppbyte å avgaset.

frågan är då hur långt kan man tänka sej att det räcker till med orignal soppapumpen , dvs mellan tummen å pekfringret i hästar/laddtryck... :|
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: överladdning med 240 AT sats

Inlägg av caterpillar »

svært viktig; FLOTTØR HØYDEN i strombergen (cd175) må(!!!!!) justeres til korrekt nivå...defor kan den gå magert. begynn med dette.det er litt viktig. ellers kan en b23 ev b21 elektronisk fordelera være til en fordel ( slepper å strule med stifter å kondensator). øk generator spenningen til 14,7 volt, husk att coil for stift tenning å elektronisk tenning INTE er like.
sen bygg ett nytt avgass system i 3" med 2 potter absolutt hele vegen, så ska du se hva som hender; blir liksom liiite (!!!!) mer knuff i motorn
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: överladdning med 240 AT sats

Inlägg av Jens Gustavsson »

köp en bb lamda då vet man exakt hur långt pumpen och bestyckningen räcker
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: överladdning med 240 AT sats

Inlägg av The »

Varför inte köra safe och köpa en riktig förgasar-turbo btr så han kan använda en insprutningspump istället för membranpumpen.

0,7-0,8 bar har vi kört på farsans b23 med AT sats med originalpump
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: överladdning med 240 AT sats

Inlägg av knotan »

med flottörhöjd menas nivån på oljan?? den är korrekt iallafall , dvs oljenivån.

BB sitter redan, innovative.

orignal soppapump/fögge/osv ska sitta kvar , vill mestadels testa hur mycket "fjong" man kan få ur b21ettan innan man måste byta massa "onödiga" saker.......


farsan är ju gammal gubbe numera å kör igentligen jaguar sommartid, å denna 240 -76an är mest som en kul grej som jag såklart inte kunda hålla fingrarna ifrån :drool: den är enbart reggad med en 130 häst å 150nm å är tänkt att inte synas alls "utifrån" hur mycket den ger -......
inte för att jag på nått sätt tänker på å börja trimma förgasare men lite kul ändå såklart när det är turbo inblandat...

just nu sitter en "orginal" b21et koppling från mekonomen å jag misstänker att den är dags att byta innan man kan trimma vidare allt för mycket....

återkommer inom kort.
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: överladdning med 240 AT sats

Inlägg av The »

Är väl nå norrbaggar som plockat ~250hk med "at sats", vet inte vad för turbo, laddtryck och soppapump dock.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: överladdning med 240 AT sats

Inlägg av knotan »

kunde ju vara kul om det gick å få ut typ 200 häst, då är det ju liite mer än orginal ialafall :P
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: överladdning med 240 AT sats

Inlägg av Baxman »

knotan skrev:med flottörhöjd menas nivån på oljan?? den är korrekt iallafall , dvs oljenivån.

BB sitter redan, innovative.

orignal soppapump/fögge/osv ska sitta kvar , vill mestadels testa hur mycket "fjong" man kan få ur b21ettan innan man måste byta massa "onödiga" saker.......


farsan är ju gammal gubbe numera å kör igentligen jaguar sommartid, å denna 240 -76an är mest som en kul grej som jag såklart inte kunda hålla fingrarna ifrån :drool: den är enbart reggad med en 130 häst å 150nm å är tänkt att inte synas alls "utifrån" hur mycket den ger -......
inte för att jag på nått sätt tänker på å börja trimma förgasare men lite kul ändå såklart när det är turbo inblandat...

just nu sitter en "orginal" b21et koppling från mekonomen å jag misstänker att den är dags att byta innan man kan trimma vidare allt för mycket....

återkommer inom kort.
Problemet med den originale AT "soppapumpen" og nåleventilen er at flottørhuset går tomt ved ca. 5000 o/min på 3. gear når du prøver 402 M. Det funker helt greit på 1. gear, på 2. gear og litt på 3. gear, men så blir det problemer.
EFI pumpe og Malpassi BTR til forgasser anbefales på det sterkeste. Ferdig oppgradert kan også du klare dette:
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: överladdning med 240 AT sats

Inlägg av knotan »

jaja , jag förstår :doh:

får kolla lite när det blir dags att skaffa ny pump... misstänker att ny koppling kommer före??

hur mycket pallar en b21et koppling ca??
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: överladdning med 240 AT sats

Inlägg av Dennis Öhman »

Linus på detta forum har en sådan sats, dock en b23at. Den har vi laddat 1bar på utan spik bytt till original 531 och vx3kam. Men som ovanstående problem var att soppapumpen inte orkade ge nog sås på fullast på 3ans växel, jo en bra bit, men inte riktigt till 6tusen rpm. Så soppapumpen var problemet där, inte kopplingen.

Endel verkar ju köra b21et motorerna med närmare 200hk utan kopplingsbeskymmer tycker jag.
Dänniz 073-8447664
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: överladdning med 240 AT sats

Inlägg av knotan »

ofan så pass då kanske man skulle slänga dit en sinter bara. :hey:

toppbyte pågår as we speak, (portad 160 med lite lagom urfrästa fb rum) kamaxel en AX 275 (114g nockvinkel 275 g dur, lyft typ 12), max uppsvarvat avgashus oxå (tog upp exducern från 48 sen kona ut till ca 62mm, borde blir lite bättre fjong i motorn :hihi:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: överladdning med 240 AT sats

Inlägg av caterpillar »

[quote="knotan"]med flottörhöjd menas nivån på oljan?? den är korrekt iallafall , dvs oljenivån.

flottørhøyd/ alt nivå er der brenslet kommer inn i forgassern; dette er feil på 99% på alle volvos forgassere... er dette feil går motorn dåli
flottørhuset sitter under forgassern med noen skruer (6 stk, eller så).. nålventilen kan sikkert taes opp til 2,0mm eller 2,5mm...

google lite; men tror det er skrevet om emnet her på forumet
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: överladdning med 240 AT sats

Inlägg av Jens Gustavsson »

berätta mer om motorn, turbo, lamda kurvan och bromsningen mm är du snäll :thumbright: coolt att köra tryck förgasare!
mvh jens



Baxman skrev:
knotan skrev:med flottörhöjd menas nivån på oljan?? den är korrekt iallafall , dvs oljenivån.

BB sitter redan, innovative.

orignal soppapump/fögge/osv ska sitta kvar , vill mestadels testa hur mycket "fjong" man kan få ur b21ettan innan man måste byta massa "onödiga" saker.......


farsan är ju gammal gubbe numera å kör igentligen jaguar sommartid, å denna 240 -76an är mest som en kul grej som jag såklart inte kunda hålla fingrarna ifrån :drool: den är enbart reggad med en 130 häst å 150nm å är tänkt att inte synas alls "utifrån" hur mycket den ger -......
inte för att jag på nått sätt tänker på å börja trimma förgasare men lite kul ändå såklart när det är turbo inblandat...

just nu sitter en "orginal" b21et koppling från mekonomen å jag misstänker att den är dags att byta innan man kan trimma vidare allt för mycket....

återkommer inom kort.
Problemet med den originale AT "soppapumpen" og nåleventilen er at flottørhuset går tomt ved ca. 5000 o/min på 3. gear når du prøver 402 M. Det funker helt greit på 1. gear, på 2. gear og litt på 3. gear, men så blir det problemer.
EFI pumpe og Malpassi BTR til forgasser anbefales på det sterkeste. Ferdig oppgradert kan også du klare dette:
Bild
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: överladdning med 240 AT sats

Inlägg av Baxman »

Målet mitt med denne "øvelsen" var å slå en "konkurrent" med grenrør, ekstern Wg, sinterlamell osv osv som mente at de originale B21AT delene var for dårlige. Det gikk med 3 hk margin.

1. Motorblokken var en B23A med M-staker. Blokken ble honet, o-ringet og isatt Ford diesel dyser i rammelager for stempelkjøling. Stemplene ble filt i kryssboltborringene og så dreiet 76 x 3,4 og isatt nye stempelringer. Nye råde og rammelager og en Elring toppakning ble montet.
2. 160 topp fra B21 med standard ventiler og 72 graders termostat. Vedbods-portet i kanaler (usymetrisk - trapes for swirl) og utlagt forbrenningskammer. Det ble ca. 8,1:1 i komp og enkle (4047 ?) ventilfjærer fra Dalhems. Kam med 272/ 11,6/ 111.
3. B21A innsugsmanfold med små kanaler. Portet i taket, 20 mm tjukk spacer mellom forgasser og manifold, maks portet i åpningen for minimum hastighet og maks volum. Vannsløyfen for oppvarming av manifolden ble tilkoblet varmeapparatet for å prøve å unngå tenningsbank ved hard bruk på varme sommerdager.
4. B21A forgasser. Portet innvendig, 1/2 gass spjeld aksling, gammel type gass spjeld, slipt kvass og hullborret. Modifisert med operativ chocke ved turbobruk, trykksatt og tettet med bl.a. o- ringer på akslinger og demperlokk. 200/300 Gr. fjær, inntaksnål borret til 3,0 mm og hullborret på alle 6 flatene. "Databeregnet" nål med 0,8 mm spiss. 35 mm modulator-ring og standard AT trykkboks.
EFI soppapump og Malpassi BTR. Bilen ble aldri kjørt med lambdameter så AFR er ukj., men bilen gikk bra den og med "akkurat passe" farge på eksosen ved ladetrykk. :-)

5. B21AT eksosmanifold, portet. Original B21AT turbo påsatt trim 55 kompressorhjul og deretter portet og "flowpreppad" i vedboden. Original AT actuator med mye forspenn + KL pys.
6. Gammel B21 VR fordeler med kortet ca. 22-36 graders kurve. Den store vakumklokken ble modifisert til å senke tenningen 9 grader ved ladetrykk. En en-veis ventil med liten lekkasje ble montert for å unngå tenningsbank ved gearshift. Tenningsmodul fra Chevrolet HEI. Accel supercoil til Chevrolet HEI (m/modifisert fordelerlokk). Kullstifter i fordelerlokk og rotor erstattet med messing. Nye silikon pluggledninger og BCR8ES tennplugger. Bilen var "ufattelig" lettstartet med dette tenningsanlegget. Det var knapt mulig å slå inn startmotoren uten at motoren startet. :wink:
7. Stort K&N filter på alutrakt og stor intercooler. AT eksosanlegg med Simons 2,5" potte.
8. RAC organisk clutch. Modifisert clutchpedal og clutcharm for å bli mer lett-trampet.

Papirene her er fra ett lokalt bremsetreff og viser det faktiske resultatet. Bilene ble etter tur og orden kjørt inn på rullen, spent fast, og så ble det kun kjørt ett eneste pull.
Dette ble gjort etter ca. 30L bensin var brukt etter første oppstart og motoroljen er noe mineral diesel greier som brukes den første tiden for å sikre en god innkjøring.

Strømberg er tingen så det neste prosjekt er å bruke ett K-innsug, ett adapter og 2 stk. Strømberg montert med gass pjeldene mot fronten av bilen, slik Strømbergforgassere egentlig SKAL monteres. :hihi:
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: överladdning med 240 AT sats

Inlägg av knotan »

har nu monterat en kina t04e turbo (52mm inducer och 56/65-steg3 turbinen , ar63 hus)

och nu banan vilken skillnad på snyt i maksinen, drar perfekt från gissningsvis 3500-4000 till troliga 6500 rpm.
MEN som ni säger när man dragit en bit på 3ans växel så tar soppan slut,

funkar biltemas elektriska förgasarpump bättre än orignal pumpen??
finns det billigare (dvs som går att plocka på skroten) regulatorer om man vill köra en ionsprutarpump???

är lite inne på å bygga en typ av tillskottsinsprutning som skickar på lite mer sås. men då får man ju köra med två regulatorer så man har en högtryck och en lågtrycksida på bräsnlerystemet, har ställbara insprutarBTR ligger, men ingen för lågtryck...

har även bytt till ett b230A ttändsystem med dubbelverkande klocka istället för original med brytare,plus monterat en 740 intercooler. men vill fortfarande spika lite i mellanregister.

ska hänga på en lambdamätare, sätta dit tillfällig varvräknare och laddtrycksmätare (är ju en DL frånbörjan så finns inga mätare alls :P)
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Skriv svar