insug till b234, dubbla pierurg

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
j_nr1
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: ons maj 06, 2009 11:00 pm
Ort: lysekil

insug till b234, dubbla pierurg

Inlägg av j_nr1 »

tjena... ska hiva en b234 i grabbens ford cortina, :hihi: men för att slippa allt tjafs med datastyrning :doh: tänkte ja modda om till vanlig b230 fördelare och dubbla förgasare. eftersom jag har 2 peirburg från 740 liggande så får det bli dom som används.. nu undrar ja om det finns nån som har tips på hur ja ska bygga insuget? tänkte mig ett plenum-variant och har köpt flänsen men hur stort plenumrör? hur långa rör till toppen? diametern får bli samma som insugsflänsen/toppen har. funderar även på att byta till några roligare kammar framöver så insuget får gärna palla liiite mer än precis för original.. :whistle: tacksam för all hjälp eftersom dessa motorer är helt nya för mig
full fart är lagom fort

"ammaräser" -66 lågbudgetprojekt
buick Le Sabre -64 sommarbil
audi a6 pendlarbil
pv -60 lekprojekt
ford cortina sonens objekt
j_nr1
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: ons maj 06, 2009 11:00 pm
Ort: lysekil

Re: insug till b234, dubbla pierurg

Inlägg av j_nr1 »

vet att det finns 16v med förgasare (volvo r-sport) men har aldrig lyckats se ett sånt..?
kan ingen hjälpa?
full fart är lagom fort

"ammaräser" -66 lågbudgetprojekt
buick Le Sabre -64 sommarbil
audi a6 pendlarbil
pv -60 lekprojekt
ford cortina sonens objekt
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: insug till b234, dubbla pierurg

Inlägg av Karl V »

Det finns inte så mycket justerings möjligheter på pierburgförgasarna så det är tveksamt om du kan få de att gå bra. Iallafall inte i hela registret.
Kan du inte hitta några andra förgasare som går att justera? Mc-förgasare är relativt billiga (jämfört med weber/dellorto) och väldigt justerbara.
j_nr1
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: ons maj 06, 2009 11:00 pm
Ort: lysekil

Re: insug till b234, dubbla pierurg

Inlägg av j_nr1 »

mja ja har allt funderat på det men för att spara pengar tänkte ja att det nog funkar med dom. Dubbla stromberg på b30 å su på b20 funkar ju å det är ju likvärdiga grejer.... Däremot så kan ja inget om de här motorerna så ja vet ju inte alls va ja pratar om :-) har du nån erfarenhet av Detta? Mc förgasare vore skitcoolt men känns trist å lägga ut flera tusen om vi inte behöver. Dessutom ska ju skräpet besiktas å hur funkar det med såna?
full fart är lagom fort

"ammaräser" -66 lågbudgetprojekt
buick Le Sabre -64 sommarbil
audi a6 pendlarbil
pv -60 lekprojekt
ford cortina sonens objekt
THEO
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tis jul 24, 2007 12:28 pm

Re: insug till b234, dubbla pierurg

Inlägg av THEO »

Tja så spontant så får jag nog hålla med föregående talare att satsa på mcförgasare finns en hel del att välja på och till dom finns det munstycken packningar reservdelar att få tag på lätt men jag tror att anledningen till att det blir strul med P-burgförgasare är att det kan bli svårt att få tag på rätt nålar till dom.....
Nä satsa på mc förgasare av rätt storlek sen skaffar du en VEMS bredbandslambda så kan du själv "mappa" eller justera din grabbs förgasare den har ju även avgastemp som kan komma väl till pass om man ska justera förgasarbryggor!!! sen är den rätt prisvärd om du jämför med andra BB-lambda-kitt :mrgreen:
För ska du på att byta kammar porta lite så har ju MC-förgasarna stor potential det finns ju en å annan rallycrossmaskin som rullar med sådan setup!!!
mvh/Jörgen
j_nr1
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: ons maj 06, 2009 11:00 pm
Ort: lysekil

Re: insug till b234, dubbla pierurg

Inlägg av j_nr1 »

okej då lutar det nog åt det hållet =)
ursäkta franskan men, hur fan funkar en bredbandslambda?
hittat mc fallförgasare för bra pengar så det får bli nåt sånt pyssel istället.. då återstår ju att komma på hur man ska bygga insuget och hur tusan man justerar dom :hihi:
bara som för att få klarhet i funderandet... vad är det med pierburgarna som blir knas? för fet blandning? orkar de inte med att driva en 16v eller varför tänker ni att det ska va så svårt att få dom rätt? de har ju samma justeringsmöjligheter som både su och stromberg... har svårt att släppa skit utan att veta varför :roll: :doh:
full fart är lagom fort

"ammaräser" -66 lågbudgetprojekt
buick Le Sabre -64 sommarbil
audi a6 pendlarbil
pv -60 lekprojekt
ford cortina sonens objekt
THEO
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tis jul 24, 2007 12:28 pm

Re: insug till b234, dubbla pierurg

Inlägg av THEO »

men om du ska ändra användningsområde som du nu gör med dina förgasare "måste" du ha nya nålar respektive nya munstycken för att få rätt bränslekurva det finns till SU en hel uppsjö med olika slipade nålar beroende på vad dom ska användas till för motor osv.....
Hur stor är risken att det stämmer när du tar 2 förgasare från 2st 2,3 liters motorer sätter dessa 2 på en 2,3!!!! :hey:
Om du tittar så uppe i högra hörnet finns en liten knapp det står sök på använd den du så ska du se att det är skrivet en hel del om BB-lambda!!! :mrgreen: mvh/Jörgen
j_nr1
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: ons maj 06, 2009 11:00 pm
Ort: lysekil

Re: insug till b234, dubbla pierurg

Inlägg av j_nr1 »

jaja du tänker så alltså :) du har helt klart en poäng där haha.... i teorin skulle det kunna funka om man fick tag i helt andra bestyckningar men som du sa är det nog svårt att hitta rätt grejor till dom...
tack för att du tog dig tid att svara på mina funderingar. svårt att bolla alla dumma ideer man har med sig själv vetdu =)
ska kolla opp det där med lambda å se om ja får svar på tråden om mc gasarna ja tänkte köpa..

mhv jimmy

_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://e.exps.me" onclick="window.open(this.href);return false;
full fart är lagom fort

"ammaräser" -66 lågbudgetprojekt
buick Le Sabre -64 sommarbil
audi a6 pendlarbil
pv -60 lekprojekt
ford cortina sonens objekt
Skriv svar