Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån okt 15, 2018 4:55 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis okt 04, 2011 5:16 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons maj 06, 2009 11:00 pm
Inlägg: 66
Ort: lysekil
hittade en annons om mc fallförgasare av cv-typ. tydligen ska det ha vart testat på v8 osv..
funderade lite på om det skulle funka på en volvo b234 motor :drool: ... eller är det kanske såna man brukar använda? :roll:
verkade väldigt prisvärda jämfört med "mikuni" eller liknande och fanns upp till 40mm å det borde ju räcka till en original 16v eller? att bygga ett insug för att de ska bli i rätt vinkel är ju en barnlek så problemet lär ju inte vara där iaf... :lol:

_________________
full fart är lagom fort

"ammaräser" -66 lågbudgetprojekt
buick Le Sabre -64 sommarbil
audi a6 pendlarbil
pv -60 lekprojekt
ford cortina sonens objekt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 05, 2011 10:23 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons maj 06, 2009 11:00 pm
Inlägg: 66
Ort: lysekil
INGEN som har en aning? =)
tråkigt

_________________
full fart är lagom fort

"ammaräser" -66 lågbudgetprojekt
buick Le Sabre -64 sommarbil
audi a6 pendlarbil
pv -60 lekprojekt
ford cortina sonens objekt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 05, 2011 10:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 518
Ort: Linköping
Vet inte vad som menas med fallförgasare, har du en länk till annonsen?

Annars är "vanliga" mc-förgasare rätt billiga, de är av cv typ med spjäll och vakuumstyrd trottel.
Mikuni och Keihin är de vanligaste och finns upp till 42 mm iallafall vilket borde motsvara kanske weber 50?
Borde gå att hitta en förgasarbrygga för 1500-3000 beroende på storlek och skick.

De som är dyra är de som inte har den vakuumstyrda trotteln, de kostar massor med flis:
http://www.blocket.se/stockholm/Trim__f ... ?ca=12&w=3


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 05, 2011 10:57 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons maj 06, 2009 11:00 pm
Inlägg: 66
Ort: lysekil
http://www.blocket.se/stockholm/Forgasa ... ?ca=12&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Fallfor ... w=3&last=1
länk nr 1 är vanliga gasare till mc för bil, nr 2 är från samma företag fast fallförgasare.. när ja skrev tråden hade jag bara hittat länk nr 2 :| men de är ju större så ena delen av frågan kvarstår ju. kan man använda såna till den typen av motor ja har tro? sämre eller bättre? måste man ha raka insug för att de ska funka bäst? borde de större inte ge lite mer möjlighet till att ta ut mer effekt så småningom? hur funkar det att turboladda genom såna här? måste man bygga om dom som fan?
om man använder såna här förgasare hur blir det med pulser från motorn? är de inte känsliga för sånt? de flesta verkar ju sätta dem ganska nära toppen, antagligen för att få snabb gasrespons enligt vad ja läst mig till..
verkar finnas lika många åsikter om detta som det finns mekfolk :? så ja tänkte ja skulle få lite svar av nån som gjort detta innan eftersom detta är helt nytt för mig :doh: kanske är mina frågor helt korkade men man måste ju börja nånstans :hihi:

_________________
full fart är lagom fort

"ammaräser" -66 lågbudgetprojekt
buick Le Sabre -64 sommarbil
audi a6 pendlarbil
pv -60 lekprojekt
ford cortina sonens objekt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 06, 2011 10:29 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 518
Ort: Linköping
Jag hade nog tagit vanlig en vanlig förgasarbrygga, storlek 38-42 beroende på hur mycket effekt du siktar på, mest beroende på att det finns många som har gjort det innan och då är det lättare att få tips.
Tror inte du behöver oroa dig för pulser från motorn, många har testat med mc-förgasare på bilmotor och dessutom är de konstruerade för att sitta nära toppen på hojarna.
Men de måste bestyckas om för att fungera bra, lyckligtvis har den lokaloa mc-butiken oftast munstycken ganska billigt. Jag har betalat 20-25 kr styck för huvudmunstyckena till min gamla mikuniförgasare. Nålarna kan vara dyra men de går oftast att flytta upp och ner så de ska nog inte behöva bytas.

Angående turbo och mc-förgasare så fungerar det rätt bra har jag hört, de går att trycksätta utan att bygga om de speciellt mycket. Räcker till ganska mycket effekt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 06, 2011 12:21 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons maj 06, 2009 11:00 pm
Inlägg: 66
Ort: lysekil
:-) tack :-) jag återkommer om ja funderar på nåt annat :-) skriv gärna här om du kommer på nåt annat. Alla tips är välkomna

_________________
full fart är lagom fort

"ammaräser" -66 lågbudgetprojekt
buick Le Sabre -64 sommarbil
audi a6 pendlarbil
pv -60 lekprojekt
ford cortina sonens objekt


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010