Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor okt 18, 2018 6:43 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: kehin 34 på plenumkammare?
InläggPostat: lör okt 29, 2011 6:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Inlägg: 570
frågar för en kompis räkning.hur skulle 4 st kehin 34 mm funka på en hemmabyggd plenumkammare?b23 folkracemotor ska han bygga sej
Roger thomasson
östmark

_________________
Roger (Magic T) Thomasson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 31, 2011 11:45 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 518
Ort: Linköping
En originalföragasare har 40-45 mm spjäll? Då blir arean som mest (45/2)^2*3,14 = 1590 mm2
En 34 mm förgasare har arean (34/2)^2*3,14 = 907 mm2
Fyra 34 mm förgasare har arean 3628 mm2.

Arean av de fyra förgasarna är 2,3 ggr så stor som original. Jag tror på att använda kanske två.

Problemet blir nog att så fort man öppnar spjällen lite så ökar insugarean mycket vilket gör att man blir tvungen att smyga på gasen.
Å andra sidan är förgasarna förmodligen av typen med vacuumstyrd trottel så det kanske minskar problemet?
Behövs nog bestyckas om. Testa å se hur det går.

/Karl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 01, 2011 5:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Inlägg: 570
okej,jag vet att 34 halsring på typ weber och dellorto funkar inge vidare,varvar inte ut nånting.en kompis jag hjälpte hade det problemet att motorn varva inget,vi kollade allt möjligt o såg till sist att det va små halsringar,kastade ur dom o testa o sen funka det,men kehin är ju en annan typ av förgasare så det kanske funkar,vi får testa o se hur det går.tack för svaret

_________________
Roger (Magic T) Thomasson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 01, 2011 6:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 381
Ort: Norge
Jeg må si at jeg er skeptisk til dette.
Grunnen er at man kan skille mellom to typer forgassere, plenumsforgassere som f.eks Strømberg og Holly og pulsforgassere som Weber DCOE, Dellorto DHLA og MC forgassere.

IR forgassere som 2 x 45 Weber, Dellorto eller MC forgassere er designet for å fungere med pulsene fra én sylinder. Med ett plenum mellom motor og forgassere "forsvinner" pulsene og jeg tror at dette vil kreve betydelig modifisering før fuelkurven blir korrekt.

Jeg tror at det ville vært bedre å bruke 4 stk Strømbergforgassere som er designet til bruk med ett plenumsinnsug og man kan sammenligne med ett V8 tunnelram innsug.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 01, 2011 7:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Inlägg: 1408
Ort: Västerås
Fungerar mycket bra att köra med en CV-förgasarbrygga utan orginal luftburk, kräver viss modifiering av vacuumhålen i trottlarna men det är gjort på några minuter.

_________________
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 27, 2012 10:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am
Inlägg: 298
NikkO

Vad mer exakt behöver man göra för att det ska fungera utan original luftburk?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010