Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jun 18, 2018 6:59 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 244 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 17  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 18, 2009 9:10 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön maj 17, 2009 7:17 pm
Inlägg: 27
http://tillbilen.com/ är detta en bra btr för förgasarturbo ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 19, 2009 12:11 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons maj 13, 2009 9:14 am
Inlägg: 14
Ort: Norge/Mo i rana
Larsat:Forstår det, kjenner ikke til noen bremsebenker i nærheten dessverre. Blir nok mest og kjenne hva som fungerer best, og ta det derfra :) Lurte bare på potensiale med de delene jeg har nå :)

turboTim: Du har linket til en forhandler, ikke til en spesifikk btr :)

_________________
Volvo 245 78mod Soon to be 16v
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1235

Bmw E39 Bruksbil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 19, 2009 7:27 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 376
Ort: Norge
Bangman skrev:
Okay, så det er ikke umulig å oppnå 200 hk på rundt 1 bar ladetrykk på Garretsnurre ? :) Om jeg får den til å holde rett A\F forhold ?

Har liggende 2 stk 45 Weber som jeg vurderer å sette på, men har ikke råd til å kjøpe innsug, dyser og flottører enda :)


Nei, det er fullt mulig og fullt realistisk.

En kammarat forsøkte å trykke gjennom Weber, men det ble dyrt fordi han måtte bytte massevis av deler for å få dem til å tåle trykk.

Det er også slik at han som brukte mest tid og krefter på 2 stk dobble forgassere IKKE klarte å kjøre raskere på 201M enn det som presteres med 2 stk Strømberg på hjemmelaget innsug, dvs. 139 km/t.


Senast redigerad av Baxman tis maj 19, 2009 7:37 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 19, 2009 7:31 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 376
Ort: Norge
turboTim skrev:
http://tillbilen.com/ är detta en bra btr för förgasarturbo ?

Nei.
Du behøver FKT1 eller FKT2 http://www.misab.se/fkt2mont.htm som bl.a. selges her: http://www.misab.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 19, 2009 7:46 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 376
Ort: Norge
larsat skrev:
vad man får för effekt har ju knappast speciellt mycket med vad man har för turbo att göra, 1 bar är ju 1 bar & på en orginalmotor lär man ju ha runt 200 hk med 1 bar, men med en sugmotorkam som normalt sett ger 180 hk så lär den ju förhoppningsvis ge lite mer.... :roll:

e bara plocka ihop, justera in & bromsa så ser man, förr eller senare kommer iaf munstycket inte kunna leverera tillräckligt mycket bränsle, då måste man ta till någon metod för att få in mer soppa, förslagsvis dopning

På turbomotorer er det slik at avgasstrykket har stor innvirkning på resultatet. Med en liten turbo og 1,0 BAR ladetrykk har man kanskje 3,0 BAR eksostrykk og da får man gjerne maks effekt på 4000 O/min tallet en plass. Da blir det lite HK.
Med stor turbo, 1,0 BAR ladetrykk og 0,5 BAR eksostrykk, da puster motoren myye bedre og man får gjerne maks effekt på 6-7000 o/min tallet. Da får man også mye hk.

Det er veldig viktig å vite hvor høyt avgasstrykk man har. Høyt avgasstrykk og sugekam = fiasko.

Jeg borret opp en 2,0 dyse til 3,0 mm og borret ett hull på hver av de 6 sidene på "mutteren" på nåledysen. Dette gav nærmere 1500 ccm inn i flottørhuset og da er "bensin inn" problemet løst.

"Bensin ut" problemet ble løst ved å slipe nålen ganske nøyaktig - og til 0,75 mm ute på spissen.

Jeg er også sterk motstander av trakt for å få bedre luft fløde inn i forgasseren hvis man ikke gjør andre uvanlige modifikasjoner samtidig. Dette fordi det nesten alltid resulterer i høy AFR og tenningsbank.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 19, 2009 5:10 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons maj 13, 2009 9:14 am
Inlägg: 14
Ort: Norge/Mo i rana
Baxman: Hadde vært knall om du hadde laget en liten skisse på hva du mener med nåleventilen, tror jeg vet hvordan du gjorde det, men vil bare være sikker :)

Må vel finne meg en bredbåndslambda en plass, så jeg har en liten ide om hvordan blandingen min er, når jeg får på resten av eksosen og slikt :) Har intrykk av at rett blanding er enkleste måte å trykke ut noen ekstra hester på :D Billigst i allefall..

Takker så mye for hjelpen så langt Baxman :) :thumbright:

_________________
Volvo 245 78mod Soon to be 16v
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1235

Bmw E39 Bruksbil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 19, 2009 5:26 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4278
Ort: MantorpPark
visst har mottrycket inverkan, men man kan ju heller inte plocka ut mer effekt än vad turbon klarar av att leverera luft för, så det förutsätter ju att man isåfall ligger på 100% av turbons kapacitet och förstör den om man ska få så mycket mottryck med snäll kam att det begränsar effekten, det beror ju också på vilket varvtal man vill ha effekten som du säger.

de flesta turboagg klarar 200hk, det beror ju lite på vad man har för grenrör också t.ex.

för att få skaplig respons i motorn bör man nog ligga på ungefär lika mycket mottryck som laddtryck om man inte vill tappa laddtrycket helt mellan växlarna, men jag har inget emot stora turboagg själv, är lite en smaksak..

håller inte med om att dopning skulle medföra spikningar mer än någon annan lösning med förgasare, har man bara koll på AFR med en vanlig smalbandslambda så är det inga problem justera in det om man bara har lite tålamod..

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 19, 2009 10:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 376
Ort: Norge
Bangman skrev:
Baxman: Hadde vært knall om du hadde laget en liten skisse på hva du mener med nåleventilen, tror jeg vet hvordan du gjorde det, men vil bare være sikker :)

Må vel finne meg en bredbåndslambda en plass, så jeg har en liten ide om hvordan blandingen min er, når jeg får på resten av eksosen og slikt :) Har intrykk av at rett blanding er enkleste måte å trykke ut noen ekstra hester på :D Billigst i allefall..

Takker så mye for hjelpen så langt Baxman :) :thumbright:

Det er bare å borre 90 grader rett inn på hver av de 6 flatene. Har ett bilde en plass som jeg kan se om jeg får lagt ut.

Rett blanding er "MUST HAVE" og uten alternativ!
Bare hyggelig.


Senast redigerad av Baxman tis maj 19, 2009 10:38 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 19, 2009 10:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 376
Ort: Norge
larsat skrev:
håller inte med om att dopning skulle medföra spikningar mer än någon annan lösning med förgasare, har man bara koll på AFR med en vanlig smalbandslambda så är det inga problem justera in det om man bara har lite tålamod..

Du har egentlig rett, men problemet er at det bli mer vanskelig å "ha koll på AFR" nå man "dopar".
Min erfaring er at man må begrense ladetrykket når man "dopar" for å unngå at AFR blir for høy. Dette gjør at man mister dreiemoment og respons på lavere turtall.
Eks. Det er flere rundt her som ikke kan lade mer enn ca. 1,1 BAR på AT motorer med kompresjon på 7,3-7,7:1 uten tilleggsprut og bilene går merbart bedre når de får ekstra bensin tilført. Da kan ladetrykket også økes.
Jeg ville se hva jeg klarte uten tilleggsprut og klarte tidligere nevte resultat på forgasseren alene. Jeg mener at jeg IKKE hadde klart dette MED trakt da AFR ville blitt for høy. Jeg vet at jeg hadde klart bedre resultat med mer utvikling, fremdeles uten trakt.
Nå ble det iallefall slik: http://i227.photobucket.com/albums/dd16 ... B23AT2.jpg


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 03, 2009 8:49 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
Inlägg: 549
Ort: Örebro
Finns det någon som löst problemet med choken? alltså så man slipper ta bort och täta den!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 05, 2009 7:49 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 376
Ort: Norge
Fredrik Forsberg skrev:
Finns det någon som löst problemet med choken? alltså så man slipper ta bort och täta den!

Javisst.
Jeg lager ett spor i messing akslingen til chocken og setter på en O-ring.
Deretter leder jeg ladetrykk inn i choke lokket. Da blir det tett, både for luft og bensinlekkasje, og choken fungerer som originalt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 12, 2009 2:47 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön maj 17, 2009 7:17 pm
Inlägg: 27
snälla är det inte någon som kan fixa dem bilder som har försvunnit ? // Tim


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 12, 2009 6:27 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4278
Ort: MantorpPark
Det är väldigt enkelt att hålla koll på AFR med en smalbandslambda från skroten & en voltmeter från biltema, det kostar kanske 200 kr att fixa, jag har bara kört så på alla bilar även att jag har en bredbandslambda liggandes, jag har inte orkat koppla in den....

det ni gjort med choken låter mycket smidigt, är kanske inte alla som har möjlighet att fräsa ett runt spår i chokeplattan bara, men det går nog lämna bort..

jag skulle gärna testa dopa lite mer, får se när ja har tid med det bara.. det är kul med stromberg iaf!

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 12, 2009 8:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Inlägg: 269
Ort: Umeå/skärgården
turboTim skrev:
snälla är det inte någon som kan fixa dem bilder som har försvunnit ? // Tim


Här är de bilder som saknas på förstasidan:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 12, 2009 8:50 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
Inlägg: 549
Ort: Örebro
Baxman skrev:
Fredrik Forsberg skrev:
Finns det någon som löst problemet med choken? alltså så man slipper ta bort och täta den!

Javisst.
Jeg lager ett spor i messing akslingen til chocken og setter på en O-ring.
Deretter leder jeg ladetrykk inn i choke lokket. Da blir det tett, både for luft og bensinlekkasje, og choken fungerer som originalt.


Varför funkar det inte med orginal papperspackning där då?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 244 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 17  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010