Sida 1 av 17

Trycksätta Stromberg

Postat: ons dec 28, 2005 7:15 pm
av henkeboi
Pga många frågor om strombergförgasare så tänker jag nu försöka beskriva lite vad som behövs göras med förgasaren för att få den funka med turbo.

Lägger in lite bilder, hoppas man kan räta ut några frågetecken..

Bild

Man tar helt enkelt en stromberg förgasare... :roll: Inte den med justerskruv i botten, då blir det problem med bensinläckage.

Bild

Börja med att skruva bort chokehuset.

Bild

Lägg igen alla hål med Epoxy/Kemisk metall.

Bild

Sen öppnar vi flottörhuset


Ta bort nålventilen


Bild

Köper du inte en större nålventil, så går det bra att borra orginalventilen själv. Jag valde 2mm nålventil och borrade lite med en 2.5mm borr ;) Det är så mjukt material att man inte behöver en borrmaskin, här behöver man vara försiktig.



Skruva tillbaka nålventilen



Skruva tillbaka flottörhuset

------------------------------------------------------------------------------------


Bild

Ta bort trotteln, Slipa nålen med sandpapper eller nåt, nålen till höger i bild är omslipad. Den ska vara smal i spetsen och så kort som det bara går. Slipa den inte för kort bara! Då hoppar den ur när trotteln går i topp.

Bild

Hålen i bild skall vara mot spjället (mot motorn)

Bild

Sånna här spjäll vill vi inte höra talas om. Byt till vanligt spjäll. Och det lilla röret i förgasaren kan man ta bort för att gynna flödet.


Bild



Bild

Alla hålen måste få laddtryck.

Bild

En tryckbox är inget måste med det är jäkligt smidigt att ansluta tryckröret till bl.a

Du kommer behöva ett elbränslesystem och en justerbar bränsletrycksregulator för förgasarturbo för att det ska funka. (finns att köpa på KLRACING bland annat) Och om jag minns rätt så ska strombergförgasaren ha 0,35bar i bränsletryck på tomgång. Lycka till!

Fråga gärna om ni har några frågor.
/ Henke




*Notera att jag inte tar något som helst ansvar för ev motorskador som kan tänkas förekomma i samband mer er turbotrimning

Postat: ons dec 28, 2005 8:47 pm
av 142 TiXeR
för ungefär vilken motor har du modiferat den förgasarn ? orginal sugis b20/21 med turbo eller ?
tänkte göra nå liknande på isbilen :revs: :)

Postat: ons dec 28, 2005 9:12 pm
av Jens Gustavsson
bra jobbat! :) om du orkar får du gärna förklara hur man bygger ett enkelt bränslesystem också, så hjälper du många nybörjare.

visst klistrar vi detta inlägg :?:

Postat: tor dec 29, 2005 1:45 pm
av henkeboi
142 TiXeR skrev:för ungefär vilken motor har du modiferat den förgasarn ? orginal sugis b20/21 med turbo eller ?
tänkte göra nå liknande på isbilen :revs: :)
Har inte modifierat den för nån speciell motor...men jag tänkte använda denna på en B23 med turbo. Nålen lär man knappast slipa rätt på första försöket, och om nålventilen inte orkar leverera så märker man väl det :wink: ...blir till att prova sig fram som vanligt med motorer. förresten misabs turbonålar skiljer sig knappt synbart mot en original nål. så de är inte att rekommendera, dessutom är dom dyra, mkt bättre att prova sig fram själv...nån sa iofs att dom inte längre sålde turbonålar till b20/b21. är väl tur det då.

Postat: fre jan 06, 2006 1:49 pm
av Glufsen
Grymt bra guide! Rätade ut en del frågetecken...Angående tryckboxen däremot,spelar måtten och utformningen på den någon större roll?

Postat: fre jan 06, 2006 7:20 pm
av fredde_vit_pv
en fråga bara! är det inte risk om man kapar nålen så mycket att den inte når till munstycket/nålsätet att den ställer sig på kanten?(trottelhäng)
har inte själv vågat kapa nålen har lämnat den full längd men tunn som en synål(den är ju förspänd att bryta åt ett håll)

fredde

Postat: fre jan 06, 2006 9:20 pm
av svecke
Tack och bock! mycket bra guide må ja säga.

Postat: lör jan 07, 2006 4:40 pm
av henkeboi
Glufsen skrev:Grymt bra guide! Rätade ut en del frågetecken...Angående tryckboxen däremot,spelar måtten och utformningen på den någon större roll?
Jo klart utformningen spelar roll. Tror mig hört om bättre respons med större plenumkammare...och man brukar väl räkna cylindervolymen x 2 för att få ut volymen på tryckboxen har jag för mig.. resten får du fråga andra turbo teoretiker på detta forum :D

Postat: lör jan 07, 2006 4:46 pm
av henkeboi
fredde_vit_pv skrev:en fråga bara! är det inte risk om man kapar nålen så mycket att den inte når till munstycket/nålsätet att den ställer sig på kanten?(trottelhäng)
har inte själv vågat kapa nålen har lämnat den full längd men tunn som en synål(den är ju förspänd att bryta åt ett håll)

fredde
Jo! jag märkte det när jag monterade nålen på bilden! den är faktiskt för kort och ja då blir det trottelhäng!. men några mm går att korta den dock. märker man ju när man monterat den o trycker upp trotteln maximalt. klart den ska va smal oxå, jag ska göra flera olika och testa med på b23a turbo sen..som jag skrev, man lär inte göra nålen perfekt på första försöket...

Postat: lör jan 07, 2006 5:38 pm
av fredde_vit_pv
vet inte om det finns grövre nålar? men det skulle nog behövas för hålet i
orginalfuggen räcker inte långt! med stor t3:a o trimkam på b20 räckte det bara till ca 0.4 ladd för mig,fick köra med magnetventil som öppnade
1.6mm konstantsprut i insuget då räckte det till 1.5bar ladd(rätt skum övergång i mellanregistret) bytte sen till nåra beggade 45or då halverades
bränsleförbrukningen och sägert 50hp extra

Postat: lör jan 07, 2006 5:41 pm
av henkeboi
kanske får tillverka en nål o borra upp munstycket?

Postat: lör jan 07, 2006 6:35 pm
av tros-kaffe
sju stycken bilder som inte funkar för mig??? nr: 6,7,8 & 17,18,19,20

Postat: lör jan 07, 2006 6:57 pm
av henkeboi
såg det förrut..just nu funkar inte 6,7,8 för mig..kanske är lite strul på imagehack

Postat: mån jan 09, 2006 12:01 am
av Toad
vore även bra om du visar hur du monterar tryckboxen på förgasaren dära.. kan vara bra och veta..

Postat: mån jan 09, 2006 12:02 pm
av henkeboi
den skruvas fast invändigt bara. inga klurigheter..