Trycksätta Stromberg

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Maxpress
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: ons nov 15, 2006 9:29 am
Ort: Norge

Inlägg av Maxpress »

Jeg kjører med 1 enkel CD175 på min B21. Tenker bygge innsug for 2 stykken i vinter. Noen som har gode forslag til innsug og plenum, bilder?
1970 Volvo Turbo
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Stromberg?

Inlägg av WTB »

Tagit rakt från en b23/b230?Spelar de nån roll fall man har ställbart i botten eller inte etc ? finns säkert 100 olika slags Stromberg/zenith etc som de skiljer lite på vilken specefik ska man leta efter?Tack på förhand :)
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

de finns inte så jättemånga, 175cd 175cd-2 & 175 cdus är dom 3 som finns i stort sett, sedan finns det några varianter av cd, cd2, totalt kanske 4-5 olika, endel heter zenith & jag har även en som heter solex men dom är nog mycket ovanliga.. det är samma som zenithen iaf.. det som skiljer är ett spridarrör till choken & det spelar ingen roll... alla med membran går trycksätta men cdus gasarna måste sitta rakt annars får man ett helvete med flottörerna
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

till b30 & b20b motorerna finns speciella förgasare oxå, där spjällaxlarna är gjorda för att passa till gasreglaget, vet inte om det går byta.. men jag kör ju dubbla på min på ett b20b grenrör, har gjort ett eget gasreglage som sitter fast med 2 av muttrarna till grenröret.. det funkar fint, så visst finns de lite olika modeller, men som sagt de med membran går överladda & sedan hur bra dom är beror på modell, justerbara nålsäten & stora nålventiler sitter orginal i cdus så har man bara gasarna rakställda så tror ja de är dom enklaste gasarna att bygga på, men på b20 orginalgrenrör så sitter dom inte rakt, då skulle ja rekommendera en annan modell cd eller cd-2 men då får man inte justerbart nålsäte om man inte hittar en som har det, det ska tydligen finnas men jag har aldrig sett nån bara hört talas om :)
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Dubbla su

Inlägg av WTB »

min fader har 2 par dubbka su liggandes...alltså orginalgrejerna till sporten..dom kanske de går o trycksätta d vore ju rätt enkelt eller ? :)
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
strocken
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: fre nov 24, 2006 6:28 pm

Inlägg av strocken »

Tjena..
nyss tillkommen till forumet.

Tänkte kolla vad man mer behöver än tryckbox o täta lite hål.
Ska man ha en elektrisk soppapump oxå eller räcker det med den mekaniska som sitter på b230a motorn?
och hur ska man koppla slangarna från pumpen isåfall? T-Kors?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det står i gamla trådar, man måste öka bränsletrycket vid laddtryck det går ev modifiera en orginalpump för detta om man leder in laddtryck på samma sida som fjädern sitter, annars finns det en specialpump som inte är så vanligt som följde med en sats volvo sålde som kallas AT satsen
förstår inte vad du menar med slangarna, bensinen ska fram till förgasaren eller tänkte du köra med flera?
Användarvisningsbild
stoffehansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: sön jan 30, 2005 3:27 pm
Ort: Havdhem(gotland)
Kontakt:

Inlägg av stoffehansson »

tillbaka med det där med chocke eller ej!
Kan man ha kvar den, någon skrevatt det fanss risk att den chokade när det blev laddtryck, men kan det inte vara en fördel? jag menar då kanske man inte behöver slipa om nålen lika mycket? eller?
jag håller på med en AT konvertering till vinterbilen och chocke hade varit skönt och haft annar blir det ett helvete att starta i 15minus....och kallstartspridare kan jag montera i men det är jobbigare än att ha kvar chocken....
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag tror inte den chokar vid ladd men det kan jag inte svära på, jag tror däremot den läcker ut laddtryck & ev soppa ut genom choken då går den ju snålare istället.. så det är nog inte så lätt att ha kvar den men den sitter ju monterad på AT satsen & det läcker men det funkar visst ändå, kanske inte till jättemycket ladd dock, utan räcker nog längre, men ska du ha den på vintern kan de nog bli lite jobbigt.. annars är de ju inga problem på sommarn
Peggan
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tis dec 12, 2006 4:56 pm

Inlägg av Peggan »

Bild


Är det nån som vet vad den där vita plast kåpan är förnågot och om den tål tryck??
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det strömmar luft där igenom när man chokar, ta bort den & täta alla hål om du kan köra utan choke!
det är precis sådan där gasare jag använder nu, funkar bra snedställd till b20
175-CD, zenith solex osv heter dom, jag har 1 eller 2st tillsalu för 300kr dom är orörda som på bilden, skicka PM om intresse finns

ps. ang resultat för mig med mina gasare läs mer under min byggsida, tyvärr håller turbon på att ge upp men ska försöka filma lite iaf för er som är intresserade kan jag dock medela att bilen börjar gå fint nu, ev film kommer upp på min hemsida i helgen om det blir någon, annars återkommer jag med nytt agg så fort snön försvinner i vår.
Peggan
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tis dec 12, 2006 4:56 pm

Inlägg av Peggan »

tackar, då ska täta det ..... choke lär man inte behöva på sommarn : )
kör du med elbränslepump och BTR eller ?
janne85
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: tor mar 02, 2006 12:29 pm
Ort: Vara, Västra Götaland

Inlägg av janne85 »

undrar hur man ska göra med dessa anslutningar när man trycktätar förgasaren??
anslutningarna är rödmarkerade och förgasaren är en stromberg 175 cdus


Bild



tänkte även bygga insug för dubbla förgasare till b21.skulle det gå att göra som på bilden nedan..själva uppsamlingsboxen tänkte jag göra i fyrkantsprofilav lämplig storlek..vad behöver man för grovlek på materialet?? hur långa behöver rören vara från boxen till toppen vara??skall byggas i stål???


Bild



Mvh janne
Användarvisningsbild
twofårty
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: mån dec 12, 2005 6:55 pm
Ort: Pite

Inlägg av twofårty »

Är det inte bättre att ha så att en förgasare förser 1an och 2ans cylinder med bränsle, och den andra 3an och 4an?
240GL -81, snart TIC
janne85
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: tor mar 02, 2006 12:29 pm
Ort: Vara, Västra Götaland

Inlägg av janne85 »

tycker att det skulle bli enklare att bygga ett insug som jag visat..tycker att det skulle bli svårt att få det bra om man skulle dela upp 1o2 och 3o4..
Skriv svar