Trycksätta Stromberg
Stromberg?
Tagit rakt från en b23/b230?Spelar de nån roll fall man har ställbart i botten eller inte etc ? finns säkert 100 olika slags Stromberg/zenith etc som de skiljer lite på vilken specefik ska man leta efter?Tack på förhand
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
F.F.F = Funktion Före Form
de finns inte så jättemånga, 175cd 175cd-2 & 175 cdus är dom 3 som finns i stort sett, sedan finns det några varianter av cd, cd2, totalt kanske 4-5 olika, endel heter zenith & jag har även en som heter solex men dom är nog mycket ovanliga.. det är samma som zenithen iaf.. det som skiljer är ett spridarrör till choken & det spelar ingen roll... alla med membran går trycksätta men cdus gasarna måste sitta rakt annars får man ett helvete med flottörerna
till b30 & b20b motorerna finns speciella förgasare oxå, där spjällaxlarna är gjorda för att passa till gasreglaget, vet inte om det går byta.. men jag kör ju dubbla på min på ett b20b grenrör, har gjort ett eget gasreglage som sitter fast med 2 av muttrarna till grenröret.. det funkar fint, så visst finns de lite olika modeller, men som sagt de med membran går överladda & sedan hur bra dom är beror på modell, justerbara nålsäten & stora nålventiler sitter orginal i cdus så har man bara gasarna rakställda så tror ja de är dom enklaste gasarna att bygga på, men på b20 orginalgrenrör så sitter dom inte rakt, då skulle ja rekommendera en annan modell cd eller cd-2 men då får man inte justerbart nålsäte om man inte hittar en som har det, det ska tydligen finnas men jag har aldrig sett nån bara hört talas om
det står i gamla trådar, man måste öka bränsletrycket vid laddtryck det går ev modifiera en orginalpump för detta om man leder in laddtryck på samma sida som fjädern sitter, annars finns det en specialpump som inte är så vanligt som följde med en sats volvo sålde som kallas AT satsen
förstår inte vad du menar med slangarna, bensinen ska fram till förgasaren eller tänkte du köra med flera?
förstår inte vad du menar med slangarna, bensinen ska fram till förgasaren eller tänkte du köra med flera?
- stoffehansson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 205
- Blev medlem: sön jan 30, 2005 3:27 pm
- Ort: Havdhem(gotland)
- Kontakt:
tillbaka med det där med chocke eller ej!
Kan man ha kvar den, någon skrevatt det fanss risk att den chokade när det blev laddtryck, men kan det inte vara en fördel? jag menar då kanske man inte behöver slipa om nålen lika mycket? eller?
jag håller på med en AT konvertering till vinterbilen och chocke hade varit skönt och haft annar blir det ett helvete att starta i 15minus....och kallstartspridare kan jag montera i men det är jobbigare än att ha kvar chocken....
Kan man ha kvar den, någon skrevatt det fanss risk att den chokade när det blev laddtryck, men kan det inte vara en fördel? jag menar då kanske man inte behöver slipa om nålen lika mycket? eller?
jag håller på med en AT konvertering till vinterbilen och chocke hade varit skönt och haft annar blir det ett helvete att starta i 15minus....och kallstartspridare kan jag montera i men det är jobbigare än att ha kvar chocken....
jag tror inte den chokar vid ladd men det kan jag inte svära på, jag tror däremot den läcker ut laddtryck & ev soppa ut genom choken då går den ju snålare istället.. så det är nog inte så lätt att ha kvar den men den sitter ju monterad på AT satsen & det läcker men det funkar visst ändå, kanske inte till jättemycket ladd dock, utan räcker nog längre, men ska du ha den på vintern kan de nog bli lite jobbigt.. annars är de ju inga problem på sommarn
det strömmar luft där igenom när man chokar, ta bort den & täta alla hål om du kan köra utan choke!
det är precis sådan där gasare jag använder nu, funkar bra snedställd till b20
175-CD, zenith solex osv heter dom, jag har 1 eller 2st tillsalu för 300kr dom är orörda som på bilden, skicka PM om intresse finns
ps. ang resultat för mig med mina gasare läs mer under min byggsida, tyvärr håller turbon på att ge upp men ska försöka filma lite iaf för er som är intresserade kan jag dock medela att bilen börjar gå fint nu, ev film kommer upp på min hemsida i helgen om det blir någon, annars återkommer jag med nytt agg så fort snön försvinner i vår.
det är precis sådan där gasare jag använder nu, funkar bra snedställd till b20
175-CD, zenith solex osv heter dom, jag har 1 eller 2st tillsalu för 300kr dom är orörda som på bilden, skicka PM om intresse finns
ps. ang resultat för mig med mina gasare läs mer under min byggsida, tyvärr håller turbon på att ge upp men ska försöka filma lite iaf för er som är intresserade kan jag dock medela att bilen börjar gå fint nu, ev film kommer upp på min hemsida i helgen om det blir någon, annars återkommer jag med nytt agg så fort snön försvinner i vår.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 122
- Blev medlem: tor mar 02, 2006 12:29 pm
- Ort: Vara, Västra Götaland
undrar hur man ska göra med dessa anslutningar när man trycktätar förgasaren??
anslutningarna är rödmarkerade och förgasaren är en stromberg 175 cdus
tänkte även bygga insug för dubbla förgasare till b21.skulle det gå att göra som på bilden nedan..själva uppsamlingsboxen tänkte jag göra i fyrkantsprofilav lämplig storlek..vad behöver man för grovlek på materialet?? hur långa behöver rören vara från boxen till toppen vara??skall byggas i stål???
Mvh janne
anslutningarna är rödmarkerade och förgasaren är en stromberg 175 cdus
tänkte även bygga insug för dubbla förgasare till b21.skulle det gå att göra som på bilden nedan..själva uppsamlingsboxen tänkte jag göra i fyrkantsprofilav lämplig storlek..vad behöver man för grovlek på materialet?? hur långa behöver rören vara från boxen till toppen vara??skall byggas i stål???
Mvh janne