Trycksätta Stromberg

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

[quote="larsat"]Baxman: låter helt klart intressant, menar du att det finns att köpa på volvo som reservdel, har du något nummer på den isåfall?quote]
Fra en eller annen Volvo katalog: "Den nya fjäderbelastade nålventilen, detaljnr 8 360 628-5, passar såväl B 19 AT som B 21 AT och B 23 AT".

Kan også nevne at Volvo sin "Turbo cup nål" har delenr. 8 360 350.
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am

Inlägg av ottoturbo »

När jag hadde bensintryck på 1 bar började flottörhuset at läcka rundt vid pakningen. Jag prövde två packninger, men det blev inte tätt. Bensintrycket ska jo vara mycket lavare, men när det er laddtryck i flottörhuset är det jo 1 bar vid 1 bars laddtryck. När det inte är tätt vid 1 bar bensintryck är det jo inte tätt vid 1 bar laddtryck. Är det nogot jag kan bruka på pakningen för at få det tätt?
werd
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor mar 20, 2008 4:48 pm
Ort: Kumla

Inlägg av werd »

Jag bytte ut min kortade och slipade nål i 175CDUS:en till en som jag bara korta ner 1-1½ millimeter och slipad lite pluttigt och nu vill han inte gå på tomgången nästan... Borde den inte gå hyffsat fint på tomgång? Menar, det är ju som en sugmotor ändå ju när han står på tomgång :?
Förra nålen(kanske lite väl kort..) är ganska likvärdig den i denna guide, och jag fick inget trottelhäng eller liknande dock så gick den för fett, när man växla så poffa den grå rök av det lilla jag testa med den. Var lite grinig att starta även med den nålen men kom fort igång på tomgången, t.o.m. när den inte var varm.(slapp alltså ligga på gas någon längre tid)

Ska jag skruva lite på ställskruven under eller vad kan man göra?
i och för sig så blev den aldrig riktigt varm med denna nya nål men...
Ska jag göra den synåls-tunn ju längre ut på tippen jag kommer? alltså, riktigt lövtunn och testa? Börja slipa typ ifrån mitten?

Kom men mycket funderingar nu då detta är lite spännande att laborera tycker jag :)
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

lågfart/tomgång justeras med att pressa nålmunstycket upp eller ner
med nån slags orginaljustermojäng! :) men det går att fuska lite med
att dra fast nålen lite olika höjd i trotteln.
slipningen av nålen har bara med högre flöden(varv,effekt) att göra dvs man
måste slipa precis så högt att det stämmer med att trotteln lyfts
till nålens slipning precis när laddtrycket infinner sig!
/F
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

slipa runt 11mm från spetsen & ganska smal utanför det.. det vet jag fungerar ganska bra, räcker till 180 hk iaf
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

larsat skrev:slipa runt 11mm från spetsen & ganska smal utanför det.. det vet jag fungerar ganska bra, räcker till 180 hk iaf
Du klarer mer enn 180 hk hvis du fortsetter å modifisere.
Jeg var på "dynotreff" den 6. mai med min B23AT motor som jeg har modifisert endel. Resultatet ble 249,6 hk med 1,3 BAR ladetrykk.

En kammerat klarte 245 hk med 1,4 BAR ladetrykk på sin B21AT motor, men han hadde lavere komp, grenrør og KKK turbo. :hihi:
Bangman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: ons maj 13, 2009 9:14 am
Ort: Norge/Mo i rana

Inlägg av Bangman »

Var dette med modifisert originalforgasser eller ? :? Og hvilken turbo ?
Volvo 245 78mod Soon to be 16v
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1235

Bmw E39 Bruksbil
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det går nog ännu mer, beror på hur mycket man modifierar :)
tänkte testa lite när jag har fått klart garaget så får vi se hur långt man kommer..
Bangman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: ons maj 13, 2009 9:14 am
Ort: Norge/Mo i rana

Inlägg av Bangman »

Unnskyld at jeg er litt nysgjerrig, men hvor mange hester er det mulig å få med original turbo og modifisert forgasser ? :D Holder på og sette sammen min B21AT as we speak..
Volvo 245 78mod Soon to be 16v
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1235

Bmw E39 Bruksbil
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

Bangman skrev:Var dette med modifisert originalforgasser eller ? :? Og hvilken turbo ?
Ja, det var det.
T3 med "high flow preppet" Trim 55 kompressor og A/R 0,63 turbin.
Senast redigerad av Baxman den tor maj 14, 2009 12:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

Bangman skrev:Unnskyld at jeg er litt nysgjerrig, men hvor mange hester er det mulig å få med original turbo og modifisert forgasser ? :D Holder på og sette sammen min B21AT as we speak..
Du får "pøse på" med nødvendige opplysninger som hvilket kompresjonsforhold, diameter på den deler du ser av kompressorhjulet, hvilken intercooler, tenningssystem osv.

På generelt grunnlag mener jeg at potensialet iallefall er høyere enn på B21ET som har ca. 185 hk.
Bangman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: ons maj 13, 2009 9:14 am
Ort: Norge/Mo i rana

Inlägg av Bangman »

Motoren er levert av R-Sport sverige i sin tid, og kom som erstatningsmotor.

Kompresjonsforhold 8,5:1
Intercooler 600x300x76
Turbo Original R-Sport, kan måle senere.
Tenning Tenningsmodul med sluttnummer 134(?) ,høyeffektscoil.
Topp 398 original inntil videre.
Bunndel Overhalt B21 med M-Råder og originale stempel

Mere dere kunne tenke dere å vite ?:)
Volvo 245 78mod Soon to be 16v
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1235

Bmw E39 Bruksbil
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

Bangman skrev:Motoren er levert av R-Sport sverige i sin tid, og kom som erstatningsmotor.

Kompresjonsforhold 8,5:1
Intercooler 600x300x76
Turbo Original R-Sport, kan måle senere.
Tenning Tenningsmodul med sluttnummer 134(?) ,høyeffektscoil.
Topp 398 original inntil videre.
Bunndel Overhalt B21 med M-Råder og originale stempel

Mere dere kunne tenke dere å vite ?:)
Det er ikke så mange slike motorer som er blitt bremset rundtom her, men en bekjent har nettopp skrudd sammen og bremset en B21AT motor.

Forskjellen fra din motor er litt portet topp, ca. 7,8:1 i komp og en 940 lavtrykk turbo. Med 1,0 BAR ladetrykk fikk han 189 hk og 360 Nm, men bilen gikk betydelig bedre med en T3 turbo fra en Volvo 740. Denne turboen raste dessverre dagen før bremsingen.
Slike resultater/ladetrykk klarer man ikke uten at forgasseren modifiseres endel.
Bangman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: ons maj 13, 2009 9:14 am
Ort: Norge/Mo i rana

Inlägg av Bangman »

Okay, så det er ikke umulig å oppnå 200 hk på rundt 1 bar ladetrykk på Garretsnurre ? :) Om jeg får den til å holde rett A\F forhold ?

Har liggende 2 stk 45 Weber som jeg vurderer å sette på, men har ikke råd til å kjøpe innsug, dyser og flottører enda :)
Volvo 245 78mod Soon to be 16v
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1235

Bmw E39 Bruksbil
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

vad man får för effekt har ju knappast speciellt mycket med vad man har för turbo att göra, 1 bar är ju 1 bar & på en orginalmotor lär man ju ha runt 200 hk med 1 bar, men med en sugmotorkam som normalt sett ger 180 hk så lär den ju förhoppningsvis ge lite mer.... :roll:

e bara plocka ihop, justera in & bromsa så ser man, förr eller senare kommer iaf munstycket inte kunna leverera tillräckligt mycket bränsle, då måste man ta till någon metod för att få in mer soppa, förslagsvis dopning
Skriv svar