Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 25, 2017 1:17 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 240 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Trycksätta Stromberg
InläggPostat: ons dec 28, 2005 7:15 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Inlägg: 1215
Ort: Nyköping
Pga många frågor om strombergförgasare så tänker jag nu försöka beskriva lite vad som behövs göras med förgasaren för att få den funka med turbo.

Lägger in lite bilder, hoppas man kan räta ut några frågetecken..

Bild

Man tar helt enkelt en stromberg förgasare... :roll: Inte den med justerskruv i botten, då blir det problem med bensinläckage.

Bild

Börja med att skruva bort chokehuset.

Bild

Lägg igen alla hål med Epoxy/Kemisk metall.

Bild

Sen öppnar vi flottörhuset


Ta bort nålventilen


Bild

Köper du inte en större nålventil, så går det bra att borra orginalventilen själv. Jag valde 2mm nålventil och borrade lite med en 2.5mm borr ;) Det är så mjukt material att man inte behöver en borrmaskin, här behöver man vara försiktig.



Skruva tillbaka nålventilen



Skruva tillbaka flottörhuset

------------------------------------------------------------------------------------


Bild

Ta bort trotteln, Slipa nålen med sandpapper eller nåt, nålen till höger i bild är omslipad. Den ska vara smal i spetsen och så kort som det bara går. Slipa den inte för kort bara! Då hoppar den ur när trotteln går i topp.

Bild

Hålen i bild skall vara mot spjället (mot motorn)

Bild

Sånna här spjäll vill vi inte höra talas om. Byt till vanligt spjäll. Och det lilla röret i förgasaren kan man ta bort för att gynna flödet.


Bild



Bild

Alla hålen måste få laddtryck.

Bild

En tryckbox är inget måste med det är jäkligt smidigt att ansluta tryckröret till bl.a

Du kommer behöva ett elbränslesystem och en justerbar bränsletrycksregulator för förgasarturbo för att det ska funka. (finns att köpa på KLRACING bland annat) Och om jag minns rätt så ska strombergförgasaren ha 0,35bar i bränsletryck på tomgång. Lycka till!

Fråga gärna om ni har några frågor.
/ Henke




*Notera att jag inte tar något som helst ansvar för ev motorskador som kan tänkas förekomma i samband mer er turbotrimning

_________________
Saab 900T -97


Senast redigerad av henkeboi fre aug 12, 2016 10:33 am, redigerad totalt 5 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 28, 2005 8:47 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Inlägg: 537
Ort: Luleå
för ungefär vilken motor har du modiferat den förgasarn ? orginal sugis b20/21 med turbo eller ?
tänkte göra nå liknande på isbilen :revs: :)

_________________
Johannes Selberg
Ford F100


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 28, 2005 9:12 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
bra jobbat! :) om du orkar får du gärna förklara hur man bygger ett enkelt bränslesystem också, så hjälper du många nybörjare.

visst klistrar vi detta inlägg :?:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 29, 2005 1:45 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Inlägg: 1215
Ort: Nyköping
142 TiXeR skrev:
för ungefär vilken motor har du modiferat den förgasarn ? orginal sugis b20/21 med turbo eller ?
tänkte göra nå liknande på isbilen :revs: :)


Har inte modifierat den för nån speciell motor...men jag tänkte använda denna på en B23 med turbo. Nålen lär man knappast slipa rätt på första försöket, och om nålventilen inte orkar leverera så märker man väl det :wink: ...blir till att prova sig fram som vanligt med motorer. förresten misabs turbonålar skiljer sig knappt synbart mot en original nål. så de är inte att rekommendera, dessutom är dom dyra, mkt bättre att prova sig fram själv...nån sa iofs att dom inte längre sålde turbonålar till b20/b21. är väl tur det då.

_________________
Saab 900T -97


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 06, 2006 1:49 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Inlägg: 769
Ort: Uppsala
Grymt bra guide! Rätade ut en del frågetecken...Angående tryckboxen däremot,spelar måtten och utformningen på den någon större roll?

_________________
Bild
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10679
Bonnmecka först, tänk sen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 06, 2006 7:20 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2099
Ort: yttertavle/umeå
en fråga bara! är det inte risk om man kapar nålen så mycket att den inte når till munstycket/nålsätet att den ställer sig på kanten?(trottelhäng)
har inte själv vågat kapa nålen har lämnat den full längd men tunn som en synål(den är ju förspänd att bryta åt ett håll)

fredde


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 06, 2006 9:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre nov 11, 2005 4:45 pm
Inlägg: 156
Ort: sundsvall
Tack och bock! mycket bra guide må ja säga.

_________________
142 Turbo


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 07, 2006 4:40 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Inlägg: 1215
Ort: Nyköping
Glufsen skrev:
Grymt bra guide! Rätade ut en del frågetecken...Angående tryckboxen däremot,spelar måtten och utformningen på den någon större roll?


Jo klart utformningen spelar roll. Tror mig hört om bättre respons med större plenumkammare...och man brukar väl räkna cylindervolymen x 2 för att få ut volymen på tryckboxen har jag för mig.. resten får du fråga andra turbo teoretiker på detta forum :D

_________________
Saab 900T -97


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 07, 2006 4:46 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Inlägg: 1215
Ort: Nyköping
fredde_vit_pv skrev:
en fråga bara! är det inte risk om man kapar nålen så mycket att den inte når till munstycket/nålsätet att den ställer sig på kanten?(trottelhäng)
har inte själv vågat kapa nålen har lämnat den full längd men tunn som en synål(den är ju förspänd att bryta åt ett håll)

fredde


Jo! jag märkte det när jag monterade nålen på bilden! den är faktiskt för kort och ja då blir det trottelhäng!. men några mm går att korta den dock. märker man ju när man monterat den o trycker upp trotteln maximalt. klart den ska va smal oxå, jag ska göra flera olika och testa med på b23a turbo sen..som jag skrev, man lär inte göra nålen perfekt på första försöket...

_________________
Saab 900T -97


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 07, 2006 5:38 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2099
Ort: yttertavle/umeå
vet inte om det finns grövre nålar? men det skulle nog behövas för hålet i
orginalfuggen räcker inte långt! med stor t3:a o trimkam på b20 räckte det bara till ca 0.4 ladd för mig,fick köra med magnetventil som öppnade
1.6mm konstantsprut i insuget då räckte det till 1.5bar ladd(rätt skum övergång i mellanregistret) bytte sen till nåra beggade 45or då halverades
bränsleförbrukningen och sägert 50hp extra


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 07, 2006 5:41 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Inlägg: 1215
Ort: Nyköping
kanske får tillverka en nål o borra upp munstycket?

_________________
Saab 900T -97


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 07, 2006 6:35 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 04, 2003 2:00 am
Inlägg: 51
sju stycken bilder som inte funkar för mig??? nr: 6,7,8 & 17,18,19,20

_________________
Minimoppe


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 07, 2006 6:57 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Inlägg: 1215
Ort: Nyköping
såg det förrut..just nu funkar inte 6,7,8 för mig..kanske är lite strul på imagehack

_________________
Saab 900T -97


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 09, 2006 12:01 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tor sep 15, 2005 4:37 pm
Inlägg: 5
Ort: Burträsk
vore även bra om du visar hur du monterar tryckboxen på förgasaren dära.. kan vara bra och veta..

_________________
/ Volvo 142 -71 Blå-met.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 09, 2006 12:02 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Inlägg: 1215
Ort: Nyköping
den skruvas fast invändigt bara. inga klurigheter..

_________________
Saab 900T -97


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 240 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010