Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 28, 2017 3:00 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 240 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Trycksätta Stromberg
InläggPostat: sön jan 16, 2011 4:08 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4261
Ort: MantorpPark
Citera:
hej skulle ni föredra att trycksätta en strombergare (175cd) med slipad nål eller piteå rör? har lusläst igenom denna artikel och tycker att det verkar vara mycket bättre att köra piteå rör! men skall man fortfarande ha lufttillförsel ner till flottörhuset i tryckboxen när man kör piteå?

Ska du ha en förgasare och typ 180hk så skulle jag försöka slipa till nålen, däremot om du ska ha mer effekt eller dubbla förgasare så skulle jag välja dopning eller pitå/piteå vad det nu heter, är väll samma sak? (pitårör brukar väll bara ha ett hål i sig som man sedan vrider mer eller mindre i flödesriktningen, röret på mina skisser är överdrivet stort, man får testa sig fram med storlek tills det blir lagom flöde på alla varv & ladd, optimalt blir det aldrig hur man än gör dvs lika optimalt som ett sprut). Däremot kan man få ut mer effekt me dopning eftersom man leder in ett högre tryck i flottörhuset än vad det är inne i förgasaren och därmed får in extra soppa vid högre ladd.

Citera:
Man jag undrar om man ska tryck sätta weber, är det på samma sätt? Jag har kollat runt på forumet och de enda jag har hittat är att den behöver plastflottrörer och anslutning till vaccum.


Det finns en kanal ner i flottörhuset på dellorto o weber oxå, tror det brukar vara ett hål mot tryckboxen?
Om man inte har övertryck i flottörhuset som inne i förgasaren kommer bränslet aldrig "sugas in" i motorn? :roll:

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trycksätta Stromberg
InläggPostat: sön jan 16, 2011 9:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Inlägg: 830
Ort: Bjurholm
Det inga problem att få en CV-gasare att ge tillräckligt på låga varvtal med nålslipning. Nålen är ju tjockast där = mer att ta.
Men på höga flöden är det svårare för nålen är ju ganska tunn i spetsen.
Här är min ide av ställbar doping, främst för mer bränsle vid höga varv/flöden. Den är inte testad än.
Bild

_________________
// Daniel Similä
242 turbo -76 busbil, dubbla SU, eget insug och hx35.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trycksätta Stromberg
InläggPostat: tis jan 18, 2011 3:38 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4261
Ort: MantorpPark
Jag hade ställbart ungefär på det sättet du ritat, även om jag inte förstår all dragning av slangar, till BTR ska du alltid ta ut tryck precis efter turbons utblås för den ska ha så högt tryck som möjligt.
Däremot till flottörhuset behövs inte lika högt tryck, det man ska göra i första hand är att testa olika ställen t.ex: efter turbon, innan IC, efter IC, i tryckbox.
När man hittat ett ställe som funkar skapligt men som ger lite för högt tryck på höga ladd, då kan man strypa trycket något med en ventil, men om man gör som jag gjorde tar ut det precis vid turbon, får aldeles för högt tryck och stryper ganska mycket, ja då får man andra lustiga fel, som att tryck stannar kvar i slangarna efter att man släppt gasen o att den därmed sprutar in massa soppa på låglast vilket inte är bra.
Jag tror därför på precis innan eller efter IC.

Sedan det du skriver om nålen är inte rätt heller, man ska inte slipa nålen där den är som tjockast för den delen används på tomgång & låglast när man inte har laddtryck och då vill man inte ha mer soppa än vad en vanlig sugmotor har, det är när man har fullgas och flottören står i topp man behöver mer soppa och därför ska man slipa nålen i spetsen och korta av nålen lite, men om man gör detta kan man få en förgasare att räcka till 180hk utan problem, ska man ha mer sedan ja då kan man testa lite dopning, men det går också köra dopning utan att slipa nålarna om man har tillräckligt högt tryck, jag hade väldigt högt tryck in i mina som sagt, men han aldrig testa med att flytta slangen för lägre tryck..

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trycksätta Stromberg
InläggPostat: tis jan 18, 2011 12:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Inlägg: 830
Ort: Bjurholm
Nej, jag menade inte att man skall ta och förstöra låglast.
Det jag menade är att det finns mer att ta i mitten än längst ut i spetsen, dvs att man inte har nåt problem att få bränsle för typ 1,5bar på låga varvtal ca 3000 rpm.
Men sen på högre varvtal så finns det inte lika mycket att ta på nålen eftersom den är ganska smal orginal i det området. Och själva nålhålet börjar strypa.

Jag har en fungerande setup på min brukis nu. B21 405, k-kam, extraktorör, 1,2 bar, 98oktan ca 1l/mil på landsväg.

Ang. Slangdragningen så är det alltså en dopingslang till flottörhuset med ett t-kors med en slang till luftburken med en strypventil.
Det kan behövas mycket doping då hx35an åker på. :lakrits:
Får se hur det går. Budgetskit är skoj.

_________________
// Daniel Similä
242 turbo -76 busbil, dubbla SU, eget insug och hx35.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trycksätta Stromberg
InläggPostat: tis jan 18, 2011 5:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4261
Ort: MantorpPark
Om du tar ut trycket i "luftburken" kommer du få i stort sett samma tryck som inne i förgasaren, om du sen stryper det kommer du få in mindre soppa än vad du hade fått med ett hål rakt ner direkt från tryckboxen/luftburken, du måste ta ut trycket närmare turbon för att få dopningsfunktion överhuvudtaget.
Sedan vad jag ser på din bild har du en slang till BTR, om det är felritat eller inte vet ju inte jag, jag försöker bara tolka bilden :)

Jag hade själv en hx35a på min motor och jag tror inte du kommer ha knappt nått laddtryck innan 4000rpm med den så 1,5bar vid 3000 varv kan du nog glömma. Dessutom kan du kapa av nålen ca 6mm från spetsen, när det inte räcker till på höga varv, fullgas o maxladd först då krävs dopning, men innan dess borde det räcka med slipning av nålen.
Ett alternativ kanske är att ha en liten selenoid kopplad till en tryckvakt som vid ett visst laddtryck öppnar en kanal från turbo till flottörhus, då skulle man rent teoretiskt kunna ha flera slangar som öppnar vid olika laddtryck och laborera sig fram med olika grova slangar, och även blanda in strypventiler om man vill det.
Det finns många fullösningar för att få det så optimalt som möjligt, och det är sånna som är kul tycker jag.
Ett annat alternativ är att ha kallstartspridare kopplade till BTR och tryckvakter, då får man in mer soppa också, det går koppla till samma tryckvakt om man vill osv osv, finns säkert fler lösningar också.

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trycksätta Stromberg
InläggPostat: tis jan 18, 2011 6:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Inlägg: 830
Ort: Bjurholm
Jag har uppdaterat bilden så den blev tydligare.

Jag har inte sagt att jag skall ha 1,5 bar vid 3000 rpm. Det var bara menat som ett exempel på hur mycket mer man kan slipa nålen på lågvarv jämfört med höga varv. 1,5 bar vid 7000 rpm går aldrig genom endast nålslipning.
Citera:
..på höga varv, fullgas o maxladd först då krävs dopning, men innan dess borde det räcka med slipning av nålen.

Håller med. 100% :thumbright:
Citera:
Det finns många fullösningar för att få det så optimalt som möjligt, och det är sånna som är kul tycker jag.

Jag också.

Det där med en solenoid för dopingen är inte dumt.
Citera:
Ett annat alternativ är att ha kallstartspridare kopplade till BTR och tryckvakter

Fusk.

Undrar hur mycket hästar jag har vid 1,5 bar och 7000+ rpm :roll:

_________________
// Daniel Similä
242 turbo -76 busbil, dubbla SU, eget insug och hx35.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trycksätta Stromberg
InläggPostat: tis jan 18, 2011 11:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Inlägg: 439
Ort: Finland(Jakobstad)
dsimila skrev:
Jag har en fungerande setup på min brukis nu. B21 405, k-kam, extraktorör, 1,2 bar, 98oktan ca 1l/mil på landsväg.

Kör du med "dopning" :?:

_________________
Jacob Krokvik, slutanvändare av Opel.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trycksätta Stromberg
InläggPostat: tis jan 18, 2011 11:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Inlägg: 830
Ort: Bjurholm
Nej, endast slipad nål än så länge.

_________________
// Daniel Similä
242 turbo -76 busbil, dubbla SU, eget insug och hx35.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: fre feb 11, 2011 10:46 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 318
Ort: Norge
KenMattsson skrev:
hej skulle ni föredra att trycksätta en strombergare (175cd) med slipad nål eller piteå rör? har lusläst igenom denna artikel och tycker att det verkar vara mycket bättre att köra piteå rör! men skall man fortfarande ha lufttillförsel ner till flottörhuset i tryckboxen när man kör piteå?

Det avhenger av hvilken turbo du har.
Med stor Holset turbo får du ladetrykk tregt og sent. Da funker Piteå rør fordi forgasserstempelet står nesten i topp når ladetrykket kommer og så øker trykkfallet over forgasseren når turtallet øker videre. Dette trykkfallet presser mer bensin opp fra flottørhuset.
Hvis du kjører T3 turbo og lader typ 1,5 BAR ved 3500 o/min, da MÅ! nålen slipes.
Nålen som ble brukt i den Strømbergforgasseren som bremset resultatet på bildet her ble slipt MYE før det fungerte.
Bild
Denne ble solgt og så ble det bygget B21.
http://www.youtube.com/watch?v=-v3ZH7gZdsQ
http://www.youtube.com/watch?v=ejdRcnXNgp8


Senast redigerad av Baxman sön mar 10, 2013 1:27 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trycksätta Stromberg
InläggPostat: ons aug 31, 2011 5:10 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 17, 2009 9:44 pm
Inlägg: 72
Ort: Kungsängen
Jag håller på med ett B20 turbobygge me dubbla strombergare.
Jag undrar hur tjockt behöver mattrialet som man ska bygga tryckboxen av? den ska byggas av alu.
Tack Frippe

_________________
Bruksbilar: Vw Passat 3C tdi
Skoda Pickup
Projektbil: Volvo Pv -53
Busbil: Volvo 744 Turbo
Skotrar: Lynx 40 -70


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trycksätta Stromberg
InläggPostat: mån maj 28, 2012 3:41 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör maj 26, 2012 5:25 pm
Inlägg: 1
Skulle uppskatta om du kunde maila mig alla bilder då ett flertal inte visas. Tur det finns folk som dig som visar och förklarar för oss mindre kunniga!
Lillragge_hotmail.com
tack på förhand!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trycksätta Stromberg
InläggPostat: ons sep 19, 2012 12:24 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör aug 07, 2010 12:42 am
Inlägg: 18
Ort: vika
tjenna har ett problem med min b21a som jag har koventera till turbo, och det är att den laddar nästan ingenting turbon som sitter på är från en skogsmaskin av märke rottne blondin-81 tror jag den kom från, jag har separat westegate som är plugad för att försöka höja ladde men det hjälpte ingenting?. tryckboxen har hål för alla hål som det ska vara laddtryck i, dock är pumpen en orginal mekanisk pump, tänkte bara ladda 0.5bar. bilen går exakt som innan jag satt på turbon laddar yterst lite på ca 5000rpm. jag provade idag att hålla ur oljan som är i förgasaren då börja den ladda lite, men laddar inte på långa vägar 0.5bar än... vad är felet ska jag byta förgasare?? förgasaren är tryck tätt och menbranet är helt, turbon är i bra skick, har testa med en nästa ny t5 turbo exakt samma resultat. alla tryck rör är täta samt turbogrenröret.

bild
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trycksätta Stromberg
InläggPostat: ons sep 19, 2012 3:51 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4261
Ort: MantorpPark
Det har ingenting med förgasaren att göra hur mkt turbon laddar, lyckas du bara skicka avgaser genom turbons avgashus så ska den ladda flera bar.
Var mäter du laddtrycket?
Om du mäter i insuget, flytta slangen till kompressorhuset på turbon så ska du se att du har laddtryck där, annars är turbon trasig!
Om turbon är hel och du inte har laddtryck i insuget har du därmed något stort läckage antingen i tryckrör, intercooler, slangar, tryckbox, insug osv.

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trycksätta Stromberg
InläggPostat: ons sep 19, 2012 7:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Inlägg: 830
Ort: Bjurholm
Du får inte över ca 0,2 bar laddtryck om du försöker med orginalpump. De går inte att pumpa in bensin i förgasaren om trycket är större i förgasaren än i bensinslangen.

_________________
// Daniel Similä
242 turbo -76 busbil, dubbla SU, eget insug och hx35.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trycksätta Stromberg
InläggPostat: ons sep 19, 2012 8:32 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4261
Ort: MantorpPark
Citera:
Du får inte över ca 0,2 bar laddtryck om du försöker med orginalpump. De går inte att pumpa in bensin i förgasaren om trycket är större i förgasaren än i bensinslangen.


Man måste ha en bränsletrycksregulator för förgasare som ökar bränsletrycket lika mkt som laddtrycket.
Sedan ska grundtrycket vara 0,3-0,4 bar, mer går inte ha för då läcker nålventilerna.
Har man 0,3bars grundtryck på bränslet och laddar 1bar (lufttryck) ger tryckregulatorn 0,3+1=1,3bars bränsletryck.
För att man ska kunna ha så högt tryck behöver man en insprutningsbränslepump från valfri bil med insprutning t.ex.

Dock så bör det gå att få vilket laddtryck man vill oavsett om motorn får soppa eller ej, den kanske dör vid gaspådrag jag vet inte, men låter lite märkligt att den skulle dö redan vid 0,2 bars ladd???

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 240 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010