Trycksätta Stromberg
Mycket bra guide och bra läsning!
Håller själv på att turbokonvertara en B200k som vinterhäck..
Har en fråga innan jag bygger vidare bara, Om man kör Turbo med trycksatt förgasare( i mitt fall en Pierburg 175 CD) och kombinerar med en Intercooler...
Finns det då risk för att de bildas ''Fryspluggar'' i förgasaren?
Med tanke på att de är kallt ute och luften är ''Kall'' som har strömmat genom IC:n? (Vinter=Hög luftfuktighet)
Hoppas på svar då de är det som bromsar bygget just nu..
/Thurgren
Håller själv på att turbokonvertara en B200k som vinterhäck..
Har en fråga innan jag bygger vidare bara, Om man kör Turbo med trycksatt förgasare( i mitt fall en Pierburg 175 CD) och kombinerar med en Intercooler...
Finns det då risk för att de bildas ''Fryspluggar'' i förgasaren?
Med tanke på att de är kallt ute och luften är ''Kall'' som har strömmat genom IC:n? (Vinter=Hög luftfuktighet)
Hoppas på svar då de är det som bromsar bygget just nu..
/Thurgren
Nån som vet vad felet jag Hade på min micra?Använda vanlig stromberg och Zenith´...Fick den Aldrig o gå bra..Först fick den för lite sen fick den för mycke..Jag prövade både med en 740 Tankpump och huvudpump..
Orkar inte Btr:en (Malpassi dubbla utgångar)evakuera de bränslet en 740 Huvudpump ger på eller e de för man använde orginal Micra returen på ynka 6mm??????Nån som har tips på nån pump som ite ger på lika mycke som inte kostar skjortan för så en på kg knutsson som orka med 1kg o de är ju lagom men kostade ju därefter
Orkar inte Btr:en (Malpassi dubbla utgångar)evakuera de bränslet en 740 Huvudpump ger på eller e de för man använde orginal Micra returen på ynka 6mm??????Nån som har tips på nån pump som ite ger på lika mycke som inte kostar skjortan för så en på kg knutsson som orka med 1kg o de är ju lagom men kostade ju därefter
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
F.F.F = Funktion Före Form
Dette er prestert med 2 stk. Pierburg forgassere på en B23.VWMORTY skrev:noen som vet hvor mange HestKrafter 2stk stromberg modifisert på denne måten kan levere bensin/luft til?
mvh Morten
Det er hjuleffekt som vises på kurvene. Motoreffekten står i nedre venstre hjørnet.
http://www.pollymotorsport.no/bilder/bi ... jorn_M.JPG
Det er en bra tanke. Gjør det.Volvo-164E skrev:Hej!
Har en B30 turbo som tenkte og skulle sette på 3x stromberg. Lurer på om det er noen som har prøvd det før eller har bilder av en B30 med det her uppsettet?
Kommer det til og funke bra eller burde satse på Weber eller noe istadenfor?
Er det best og også montere intercooler eller kun ta rør från turbon å rett inn på uppsamlings boxen?
Tacker for svar
Det vil avhenge av hvor dyktig du er å modifisere forgasserene. Potensialet for suksess er iallfall tilstede. Weber og Dellorto forgasser må også kalibreres for at du skal få en grei fuelkurve. Les, lett start, ok forbruk og tilstrekkelig lav AFR på full gass og ladetrykk.
Intercooler er alltid best.
Jeg har hatt flere originale Volvo AT pumper og jeg har også modifisert vanlige pumper for trykksetting og det har jo forsåvidt fungert, men:Stoorn skrev:Nu har jag lusläst denhär tråden 3 ggr och som jag förstår de så om man kan trycksätta den mekaniska pumpen så behöver man inte montera en bränslepump från en insprutare och en BTR. stämmer detta?
Jeg vil absolutt og på det sterkeste anbefale at du heller velger innsprutpumpe og Malpassi BTR. Da slipper du mye bekymmer og problemer.
Okej tack så mycke för den infon . Då får de bli att vänta ett tag och göra det seriöst istället.Baxman skrev:Jeg har hatt flere originale Volvo AT pumper og jeg har også modifisert vanlige pumper for trykksetting og det har jo forsåvidt fungert, men:Stoorn skrev:Nu har jag lusläst denhär tråden 3 ggr och som jag förstår de så om man kan trycksätta den mekaniska pumpen så behöver man inte montera en bränslepump från en insprutare och en BTR. stämmer detta?
Jeg vil absolutt og på det sterkeste anbefale at du heller velger innsprutpumpe og Malpassi BTR. Da slipper du mye bekymmer og problemer.
jag har kollat lite på det med att trycksätta orginal mekanisk pump men problemet som jag sett är att fjädern ofta sitter på undersidan som är ventilerad med små hål ibland, och då kan man ju inte bygga något tryck där?
jag hade en riktig AT pump en gång i tiden, men sålde den, och en sådan funkar ju garanterat, jag har bara inte förstått mig på riktigt hur man ska få till det på en orginalpump
sen är det ju helt klart bättre med elpump & BTR.. men lite mer jobb/pengar
om det är nån som sitter med bild på en modifierad pump kan dom väll slänga upp!!
jag hade en riktig AT pump en gång i tiden, men sålde den, och en sådan funkar ju garanterat, jag har bara inte förstått mig på riktigt hur man ska få till det på en orginalpump
sen är det ju helt klart bättre med elpump & BTR.. men lite mer jobb/pengar
om det är nån som sitter med bild på en modifierad pump kan dom väll slänga upp!!
Jeg har IKKE samme erfaring som du. Problemet med gamle AT pumper er at membranen som skal tette for ladetykket lekker. Da fungerer det ikke som de skal, bensintrykket blir for lavt og da går det både magert og tomt. Det har jeg erfart med 3 stk AT pumper.larsat skrev: jag hade en riktig AT pump en gång i tiden, men sålde den, och en sådan funkar ju garanterat, jag har bara inte förstått mig på riktigt hur man ska få till det på en orginalpump
sen är det ju helt klart bättre med elpump & BTR.. men lite mer jobb/pengar
Jeg åpnet en vanlig pumpe og laget ny trykkstang og tettet rundt denne med en ventiltetning og noe annet.
Det er bare mer jobb og penger én eneste gang i begynnelsen, og så slipper man å tenke mer på det. Jeg synes at det er den eneste riktig gode løsningen.