Trycksätta Stromberg

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
69galaxie
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis feb 17, 2009 12:07 am

stromberg 175cd

Inlägg av 69galaxie »

hej hej jag tänkte på det där med nålventilen.. går det inte lika bra att borra upp hålet på andra sidan förgasaren och sätta i en nålventil till för att slippa bli utan soppa?
sup och svälj trevlig helg
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

problemet är väl att det bara finns en flottör och
den är ju upptagen redan! :)

/F
69galaxie
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis feb 17, 2009 12:07 am

Inlägg av 69galaxie »

fredde_vit_pv skrev:problemet är väl att det bara finns en flottör och
den är ju upptagen redan! :)

/F



på flotören finns det 2 bläck som är exakt lika som stoppar flödet igenom nålventilen när flotören flyter upp. tycker det borde funka..
sup och svälj trevlig helg
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Baxman: det funkar ju ändå sämre med mekanisk pump än med en elektrisk pump och riktig förgasarturbo BTR?

69galaxie: det går göra så, men har man en nålventil från CDUS tror jag inte den blir strypningen i första taget, man får plocka bra mycket effekt & köra länge på fullgas om man ska lyckas tömma flottörhuset, har man problem med att flottörhuset töms så har man antagligen fel bränsletryck/fel tryck i flottörhuset snarare, och har man dubbla får man dubbla problem med att nålventilerna läcker på tomgång, vilket är det största problemet med dessa förgasare enligt mig.
69galaxie
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis feb 17, 2009 12:07 am

Inlägg av 69galaxie »

larsat skrev:Baxman: det funkar ju ändå sämre med mekanisk pump än med en elektrisk pump och riktig förgasarturbo BTR?

69galaxie: det går göra så, men har man en nålventil från CDUS tror jag inte den blir strypningen i första taget, man får plocka bra mycket effekt & köra länge på fullgas om man ska lyckas tömma flottörhuset, har man problem med att flottörhuset töms så har man antagligen fel bränsletryck/fel tryck i flottörhuset snarare, och har man dubbla får man dubbla problem med att nålventilerna läcker på tomgång, vilket är det största problemet med dessa förgasare enligt mig.


ja det kanske är så men jag tänkte prova iaf.. blir väl en holly blå och en btr som följer laddtrycket vad tror du om det?
sup och svälj trevlig helg
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

larsat skrev:Baxman: det funkar ju ändå sämre med mekanisk pump än med en elektrisk pump och riktig förgasarturbo BTR?
Ja. Mekanisk pumpe er tvilsomme saker i forbindelse med turbo.
Jeg ville heller valgt en Biltema pumpe til en hvilken som helst bil med innsprut enn en Hollypumpe som er beregnet for forgasser.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

larsat skrev:..och har man dubbla får man dubbla problem med att nålventilerna läcker på tomgång, vilket är det största problemet med dessa förgasare enligt mig.
Har du forsøkt med fjærbelastet nålventil og med å sage over forbindelsen mellom flottørene?

Jeg kjørte med dobble nåleventiler en god stund og hadde ikke dette problemet som du nevner, men når man nå i ettertid regner over arealet så er det enklere å bruke en 2,5 mm (evt borret opp til 3,0).
Jeg har dette nå, men har ikke fått kjørt og testet spesielt mye.

Dette virker også interessant synes jeg:
http://www.gofastnews.com/photos/data/532/D1.jpg
jajsen
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 11, 2006 9:08 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av jajsen »

Är det ingen som har kvar original bilderna? fattas ju några.

Vore de inte bättre att spara alla bilderna i låsta trådar o guider på sävars egna server så dom inte riskerar att försvinna lika lätt, störande när man söker o hittar de man e ute efter men inga bilder funkar.

mvh Erik
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Har du forsøkt med fjærbelastet nålventil og med å sage over forbindelsen mellom flottørene?
Baxman: nej jag har bara kört med orginalnålventiler, vilka förgasare tar du dessa ifrån, är det samma gänga som i stromberg?
skulle ev. kunna funka med andra nålventiler, jag tycker de som sitter i stromberg verkar fungera ganska dåligt.
vad menar du med "å sage"? dålig på norska :)

69galaxie: det fungerar jag har redan gjort så själv, jag bara ifrågasatte om du behöver mängden soppa, det kan fungera bra med en pump med lite lägre tryck så du slipper jättegrov retur, men den måste ALLTID ge minst 0,5+laddtryck i bränsletryck, dvs 1,5 bar om du laddar 1 bar.
jag skulle inte ta någon pump som ger mindre än 3 bars tryck.
en biltemapump ger nog 5-8-10 bar om man belastar...
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am

Inlägg av ottoturbo »

När man borrar up 2mm nålventil till 2.5mm tettar den jo inte. Det er en konisknål och den er för liten för 2.5mm hål.

Provade bensinpumpen nå med Malpassi regulator, bensin flöt över och inn i tryckboxen. Skruvade regulatorskruvan helt ut. Skruvar man den inn får man mera soppatryck? Skal prova med 2mm nålventil.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

larsat skrev:
Har du forsøkt med fjærbelastet nålventil og med å sage over forbindelsen mellom flottørene?
Baxman: nej jag har bara kört med orginalnålventiler, vilka förgasare tar du dessa ifrån, är det samma gänga som i stromberg?
skulle ev. kunna funka med andra nålventiler, jag tycker de som sitter i stromberg verkar fungera ganska dåligt.
vad menar du med "å sage"? dålig på norska :)

69galaxie: det fungerar jag har redan gjort så själv, jag bara ifrågasatte om du behöver mängden soppa, det kan fungera bra med en pump med lite lägre tryck så du slipper jättegrov retur, men den måste ALLTID ge minst 0,5+laddtryck i bränsletryck, dvs 1,5 bar om du laddar 1 bar.
jag skulle inte ta någon pump som ger mindre än 3 bars tryck.
en biltemapump ger nog 5-8-10 bar om man belastar...
Fjærbelastet nåleventil er en Volvo originaldel med samme gjenger som de vanlige nåleventilene. Det ble tatt frem for at ikke forgasseren skulle lekke når kan kjørte på dårlige ujevne grus veier o.l.
Sage på norsk blir vel "Såga" på svenska eller "saw / cut" på Engelsk. Man gjør at flottørene kan bevege seg uavhengig av hverandre.
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am

Inlägg av ottoturbo »

Hva slags forgasser har du satt en ekstra nåleventil i? Hvor setter du den?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Baxman: låter helt klart intressant, menar du att det finns att köpa på volvo som reservdel, har du något nummer på den isåfall?

Jag hade inte mina flottörhus sammankopplade, men det kanske är en bra ide att dra rör mellan dom så de hjälper varandra att fyllas, kanske är så orginal är det det du menar? :roll:

ottoturbo: om det flödar över så stänger ju inte nålen, och varför ska du borra upp nålen? köp en CDUS nål istället?
ifall du har rätt tryck (0,3-0,4 bar) så beror det på flottören, då får du vika fliken så den stänger tidigare.
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am

Inlägg av ottoturbo »

Jag borrade upp nålen som i guiden i denna tråden. Den var 2mm borrade til 2,5mm, munnstycket är 2,5mm.

Hur stor är CDUS nålventil? Passar den i 175CD?
69galaxie
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis feb 17, 2009 12:07 am

trycksatt stromberg 175 cd 2

Inlägg av 69galaxie »

nu funkar allt fint motorn går jämt och fint men nu skulle jag vilja ha förslag på ett bränslesystem. har läst att det går attt tryck sätta orginalpumpen men hur gör man nån som vet?
sup och svälj trevlig helg
Skriv svar