Trycksätta Stromberg
stromberg 175cd
hej hej jag tänkte på det där med nålventilen.. går det inte lika bra att borra upp hålet på andra sidan förgasaren och sätta i en nålventil till för att slippa bli utan soppa?
sup och svälj trevlig helg
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Baxman: det funkar ju ändå sämre med mekanisk pump än med en elektrisk pump och riktig förgasarturbo BTR?
69galaxie: det går göra så, men har man en nålventil från CDUS tror jag inte den blir strypningen i första taget, man får plocka bra mycket effekt & köra länge på fullgas om man ska lyckas tömma flottörhuset, har man problem med att flottörhuset töms så har man antagligen fel bränsletryck/fel tryck i flottörhuset snarare, och har man dubbla får man dubbla problem med att nålventilerna läcker på tomgång, vilket är det största problemet med dessa förgasare enligt mig.
69galaxie: det går göra så, men har man en nålventil från CDUS tror jag inte den blir strypningen i första taget, man får plocka bra mycket effekt & köra länge på fullgas om man ska lyckas tömma flottörhuset, har man problem med att flottörhuset töms så har man antagligen fel bränsletryck/fel tryck i flottörhuset snarare, och har man dubbla får man dubbla problem med att nålventilerna läcker på tomgång, vilket är det största problemet med dessa förgasare enligt mig.
larsat skrev:Baxman: det funkar ju ändå sämre med mekanisk pump än med en elektrisk pump och riktig förgasarturbo BTR?
69galaxie: det går göra så, men har man en nålventil från CDUS tror jag inte den blir strypningen i första taget, man får plocka bra mycket effekt & köra länge på fullgas om man ska lyckas tömma flottörhuset, har man problem med att flottörhuset töms så har man antagligen fel bränsletryck/fel tryck i flottörhuset snarare, och har man dubbla får man dubbla problem med att nålventilerna läcker på tomgång, vilket är det största problemet med dessa förgasare enligt mig.
ja det kanske är så men jag tänkte prova iaf.. blir väl en holly blå och en btr som följer laddtrycket vad tror du om det?
sup och svälj trevlig helg
Ja. Mekanisk pumpe er tvilsomme saker i forbindelse med turbo.larsat skrev:Baxman: det funkar ju ändå sämre med mekanisk pump än med en elektrisk pump och riktig förgasarturbo BTR?
Jeg ville heller valgt en Biltema pumpe til en hvilken som helst bil med innsprut enn en Hollypumpe som er beregnet for forgasser.
Har du forsøkt med fjærbelastet nålventil og med å sage over forbindelsen mellom flottørene?larsat skrev:..och har man dubbla får man dubbla problem med att nålventilerna läcker på tomgång, vilket är det största problemet med dessa förgasare enligt mig.
Jeg kjørte med dobble nåleventiler en god stund og hadde ikke dette problemet som du nevner, men når man nå i ettertid regner over arealet så er det enklere å bruke en 2,5 mm (evt borret opp til 3,0).
Jeg har dette nå, men har ikke fått kjørt og testet spesielt mye.
Dette virker også interessant synes jeg:
http://www.gofastnews.com/photos/data/532/D1.jpg
Baxman: nej jag har bara kört med orginalnålventiler, vilka förgasare tar du dessa ifrån, är det samma gänga som i stromberg?Har du forsøkt med fjærbelastet nålventil og med å sage over forbindelsen mellom flottørene?
skulle ev. kunna funka med andra nålventiler, jag tycker de som sitter i stromberg verkar fungera ganska dåligt.
vad menar du med "å sage"? dålig på norska
69galaxie: det fungerar jag har redan gjort så själv, jag bara ifrågasatte om du behöver mängden soppa, det kan fungera bra med en pump med lite lägre tryck så du slipper jättegrov retur, men den måste ALLTID ge minst 0,5+laddtryck i bränsletryck, dvs 1,5 bar om du laddar 1 bar.
jag skulle inte ta någon pump som ger mindre än 3 bars tryck.
en biltemapump ger nog 5-8-10 bar om man belastar...
När man borrar up 2mm nålventil till 2.5mm tettar den jo inte. Det er en konisknål och den er för liten för 2.5mm hål.
Provade bensinpumpen nå med Malpassi regulator, bensin flöt över och inn i tryckboxen. Skruvade regulatorskruvan helt ut. Skruvar man den inn får man mera soppatryck? Skal prova med 2mm nålventil.
Provade bensinpumpen nå med Malpassi regulator, bensin flöt över och inn i tryckboxen. Skruvade regulatorskruvan helt ut. Skruvar man den inn får man mera soppatryck? Skal prova med 2mm nålventil.
Fjærbelastet nåleventil er en Volvo originaldel med samme gjenger som de vanlige nåleventilene. Det ble tatt frem for at ikke forgasseren skulle lekke når kan kjørte på dårlige ujevne grus veier o.l.larsat skrev:Baxman: nej jag har bara kört med orginalnålventiler, vilka förgasare tar du dessa ifrån, är det samma gänga som i stromberg?Har du forsøkt med fjærbelastet nålventil og med å sage over forbindelsen mellom flottørene?
skulle ev. kunna funka med andra nålventiler, jag tycker de som sitter i stromberg verkar fungera ganska dåligt.
vad menar du med "å sage"? dålig på norska
69galaxie: det fungerar jag har redan gjort så själv, jag bara ifrågasatte om du behöver mängden soppa, det kan fungera bra med en pump med lite lägre tryck så du slipper jättegrov retur, men den måste ALLTID ge minst 0,5+laddtryck i bränsletryck, dvs 1,5 bar om du laddar 1 bar.
jag skulle inte ta någon pump som ger mindre än 3 bars tryck.
en biltemapump ger nog 5-8-10 bar om man belastar...
Sage på norsk blir vel "Såga" på svenska eller "saw / cut" på Engelsk. Man gjør at flottørene kan bevege seg uavhengig av hverandre.
Baxman: låter helt klart intressant, menar du att det finns att köpa på volvo som reservdel, har du något nummer på den isåfall?
Jag hade inte mina flottörhus sammankopplade, men det kanske är en bra ide att dra rör mellan dom så de hjälper varandra att fyllas, kanske är så orginal är det det du menar?
ottoturbo: om det flödar över så stänger ju inte nålen, och varför ska du borra upp nålen? köp en CDUS nål istället?
ifall du har rätt tryck (0,3-0,4 bar) så beror det på flottören, då får du vika fliken så den stänger tidigare.
Jag hade inte mina flottörhus sammankopplade, men det kanske är en bra ide att dra rör mellan dom så de hjälper varandra att fyllas, kanske är så orginal är det det du menar?
ottoturbo: om det flödar över så stänger ju inte nålen, och varför ska du borra upp nålen? köp en CDUS nål istället?
ifall du har rätt tryck (0,3-0,4 bar) så beror det på flottören, då får du vika fliken så den stänger tidigare.
trycksatt stromberg 175 cd 2
nu funkar allt fint motorn går jämt och fint men nu skulle jag vilja ha förslag på ett bränslesystem. har läst att det går attt tryck sätta orginalpumpen men hur gör man nån som vet?
sup och svälj trevlig helg