Trycksätta Stromberg

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
turboTim
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön maj 17, 2009 7:17 pm

Inlägg av turboTim »

Urban Lindström skrev:
turboTim skrev:snälla är det inte någon som kan fixa dem bilder som har försvunnit ? // Tim
Här är de bilder som saknas på förstasidan:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
TAckar :D
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

Fredrik Forsberg skrev:
Baxman skrev: Javisst.
Jeg lager ett spor i messing akslingen til chocken og setter på en O-ring.
Deretter leder jeg ladetrykk inn i choke lokket. Da blir det tett, både for luft og bensinlekkasje, og choken fungerer som originalt.
Varför funkar det inte med orginal papperspackning där då?
Du misforstår. Du må bruke papperspakningen mellom chockelocket og forgasseren.
O-ringen settes på akslingen som går fra chocke-armen og gjennom chocke locket. Det funker uten o-ring også, men da lekker det ladetrykk ut mellom chockelocket og chockeakslingen.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

larsat skrev:Det är väldigt enkelt att hålla koll på AFR med en
det ni gjort med choken låter mycket smidigt, är kanske inte alla som har möjlighet att fräsa ett runt spår i chokeplattan bara, men det går nog lämna bort..

jag skulle gärna testa dopa lite mer, får se när ja har tid med det bara.. det är kul med stromberg iaf!
Jeg satt akslingen i en drill (som ett bor) og laget sporet til o-ringen med en skjærfil. Skulle gjerne hatt en o-ring slik du sier, men det er ikke like nødvendig og jeg har ikke muligheten heller.

Jeg forsøker å "flowpreppa" fra nålen i forgasserhalsen og medstrøms (medflødes). I tillegg "anti-flowpreppar" jeg fra nålen og motstrøms.

Det er kul når utviklingen går rette veien og resultatet blir bedre og bedre og det er ikke alltid like enkelt å klare.
Senast redigerad av Baxman den tis okt 13, 2009 9:33 am, redigerad totalt 1 gånger.
Sergey
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tis sep 01, 2009 10:38 pm

Inlägg av Sergey »

Gäller detta ungefär till mercedes CD175 fög och? Tänkte göra en W123 230 Kompressor.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

Sergey skrev:Gäller detta ungefär till mercedes CD175 fög och? Tänkte göra en W123 230 Kompressor.
Ja, prinsippet er det samme.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Inlägg av Sten »

Om man gör denna trycksättningsmodd men inte slipar nålen,hur mycket kan man då ladda? Går det att justera nålsätet om man bara vill ladda typ 0,5bar eller måste man alltid slipa nålen?
Har dubbla stromberg och tänker eventuellt montera tre så det kan ju vara svårt att slipa alla lika....
Har läst att turbo nålarna som finns inte är mycket annorlunda mot orginal....

Motorn är en b30a
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

på min b20 med dubbla stormberg slipade jag inte nålarna utan jag dopade förgasarna istället som jag skrivit om tidigare, man leder in högre tryck i flottörhusen osv, ytterligare en fördel med flera förgasare är om man kan använda samma spjäll o kanske till o med leda ihop flottörhusen, allt går ju om man bara har möjlighet att bygga om såpass mycket och tycker det är värt arbetet :roll:
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

Sten skrev:Om man gör denna trycksättningsmodd men inte slipar nålen,hur mycket kan man då ladda? Går det att justera nålsätet om man bara vill ladda typ 0,5bar eller måste man alltid slipa nålen?
Har dubbla stromberg och tänker eventuellt montera tre så det kan ju vara svårt att slipa alla lika....
Har läst att turbo nålarna som finns inte är mycket annorlunda mot orginal....

Motorn är en b30a
Du kan IKKE lade mye på original nål. Volvo lader bare 0,35 BAR på sine R-sport satser, men nålen er likevel spesiell.

Du løser ikke problemet med å justere nålsetet. Du må alltid slipe nålen.

De turbo nålene man bruker når man lader 1,0 - 1,5 BAR er veldig forskjellig fra en standard nål. På enden er nålen mindre enn 1,0 mm tykk.
Her bilde av noen nåler slipt for E85 bilcross (folkrace).
http://www.raceinfo.no/temp/tn_Slipt%20 ... lcross.jpg
Senast redigerad av Baxman den tis okt 20, 2009 8:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Inlägg av Sten »

larsat skrev:på min b20 med dubbla stormberg slipade jag inte nålarna utan jag dopade förgasarna istället som jag skrivit om tidigare, man leder in högre tryck i flottörhusen osv, ytterligare en fördel med flera förgasare är om man kan använda samma spjäll o kanske till o med leda ihop flottörhusen, allt går ju om man bara har möjlighet att bygga om såpass mycket och tycker det är värt arbetet :roll:
Använder man då ett pitårör och tar ut trycket därifrån till flotörhus så som man gör på mc förgasare eller? Hur menar du med att använda samma spjäll?
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Inlägg av Sten »

Baxman skrev: Du kan IKKE lade mye på original nål. Volvo lader bare 0,35 BAR på sine R-sport satser, men nålen er likevel spesiell.

Du løser ikke problemet med å justere nålsetet. Du må alltid slipe nålen.

De turbo nålene man bruker når man lader 1,0 - 1,5 BAR er veldig forskjellig fra en standard nål. På enden er nålen mindre enn 1,0 mm tykk.
Så du menar att det går inte att använda larsats metod med dopning av flottörhus? Utan man måste alltid slipa nålarna,om man nu måste det så är det nog ingen ide jag provar då det inte blir lätt att slipa tre lika....Eller ens två....
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Det går aldeles utmärkt att använda orginalnål om man dopar, jag har själv laddat 1,2 bar med dubbla stromberg och då räckte effekten till att köra av vägen o skrota bilen iaf..
Motorn beter sig precis som en sugmotor utan laddtryck och vid laddtryck ökas soppan genom dopningen.
Jag laddade då minst 0,5 bar helt utan dopning och då hade jag nog nästan 200 hk. (2,1liters B20 med F-kam, portad topp)

Med gemensamt spjäll menar jag 2 eller 3 förgasare och ett spjäll :) dvs man bygger ett eget insug med spjäll typ 2,5-3" och sedan plockar man bort spjällaxlarna i förgasarna o pluggar hålen.

Precis som du sa använder man ett pitårör, jag hade mitt precis efter turbon i tryckröret och det blev för högt tryck där, jag hade det inte rakt ut 90 grader utan snett i flödesriktningen, man måste testa sig fram på lite olika ställen o olika vinklar.
Jag skulle nog testa precis efter intercoolern, eller precis innan, man har alltid ett visst tryckfall över IC och sedan kan nog vínkeln avgöra endel också!
Mycket testande blir det, men är sånt som är kul tycker jag iaf.
(Jag hade 0,1 bars tryckfall genom min IC).
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

Sten skrev:
Baxman skrev: Du kan IKKE lade mye på original nål. Volvo lader bare 0,35 BAR på sine R-sport satser, men nålen er likevel spesiell.

Du løser ikke problemet med å justere nålsetet. Du må alltid slipe nålen.

De turbo nålene man bruker når man lader 1,0 - 1,5 BAR er veldig forskjellig fra en standard nål. På enden er nålen mindre enn 1,0 mm tykk.
Så du menar att det går inte att använda larsats metod med dopning av flottörhus? Utan man måste alltid slipa nålarna,om man nu måste det så är det nog ingen ide jag provar då det inte blir lätt att slipa tre lika....Eller ens två....
Jeg har brukt begge deler, men min erfaring er at nålen MÅ slipes for at man skal få ett godt resultat, dvs ett bra bensinforbruk, en lettkjørt bil og grei effekt. Min erfaring er at dopning gir mye bensin på høye turtall, men ikke nok når man har liten turbo og bra med ladetrykk på 3 - 3500 o/min og under spool up.

Sliping av nåler er en treningssak. Øvelse gjør mester og med litt trening er det ikke ett problem å slipe nålene slik du vil.

Slik ble det på en B23AT med stemplene dreiet til 8,1:1 i komp, portet topp og T3 turbo på en portet original turbomanifold. Strømbergforgasseren hadde en turbonål som var mye slipt og forgasseren var dopet i tillegg.

http://i227.photobucket.com/albums/dd16 ... B23AT2.jpg
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Inlägg av Sten »

larsat skrev:Det går aldeles utmärkt att använda orginalnål om man dopar, jag har själv laddat 1,2 bar med dubbla stromberg och då räckte effekten till att köra av vägen o skrota bilen iaf..
Motorn beter sig precis som en sugmotor utan laddtryck och vid laddtryck ökas soppan genom dopningen.
Jag laddade då minst 0,5 bar helt utan dopning och då hade jag nog nästan 200 hk. (2,1liters B20 med F-kam, portad topp)

Med gemensamt spjäll menar jag 2 eller 3 förgasare och ett spjäll :) dvs man bygger ett eget insug med spjäll typ 2,5-3" och sedan plockar man bort spjällaxlarna i förgasarna o pluggar hålen.

Precis som du sa använder man ett pitårör, jag hade mitt precis efter turbon i tryckröret och det blev för högt tryck där, jag hade det inte rakt ut 90 grader utan snett i flödesriktningen, man måste testa sig fram på lite olika ställen o olika vinklar.
Jag skulle nog testa precis efter intercoolern, eller precis innan, man har alltid ett visst tryckfall över IC och sedan kan nog vínkeln avgöra endel också!
Mycket testande blir det, men är sånt som är kul tycker jag iaf.
(Jag hade 0,1 bars tryckfall genom min IC).

Jasså det gick alltså att ladda 0,5 utan doping? Det beror förstås på komp mm,vad hade du för komp? Då hade du dubbla stromberg,var dom modifierade mer än för tryck? Var kopplas övertrycket för flottörhuset in,någonstans på insugssidan på förgasaren eller?

Förstår ej riktigt hur insuget skulle se ut med ett spjäll och 3 förgasare?

Hur var ditt pitårör konstruerat,var det ett mindre rör som gick igenom tryckröret och ett hål i det mindre röret mitt i,sedan slang från det mindre röret till flotörhusen eller (oj är det någon som förstår detta...)? förstog inte riktigt din förklaring....du har ingen bild?

Har du bilder på ditt bygge någonstans kanske?
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Inlägg av Sten »

Baxman skrev: Jeg har brukt begge deler, men min erfaring er at nålen MÅ slipes for at man skal få ett godt resultat, dvs ett bra bensinforbruk, en lettkjørt bil og grei effekt. Min erfaring er at dopning gir mye bensin på høye turtall, men ikke nok når man har liten turbo og bra med ladetrykk på 3 - 3500 o/min og under spool up.

Sliping av nåler er en treningssak. Øvelse gjør mester og med litt trening er det ikke ett problem å slipe nålene slik du vil.

Slik ble det på en B23AT med stemplene dreiet til 8,1:1 i komp, portet topp og T3 turbo på en portet original turbomanifold. Strømbergforgasseren hadde en turbonål som var mye slipt og forgasseren var dopet i tillegg.

http://i227.photobucket.com/albums/dd16 ... B23AT2.jpg
Ok ni har alltså olika uppfattning om detta,körde du oxå med dubbla när du dopade? Det jag inte riktigt kan förstå är varför det inte skulle fungera bra,vad jag vet så använder nästan alla förgasarturbomc denna princip!?
Kan det vara så att antalet förgasare spelar in,på mc har man ju en för varje cylinder? Var pitåröret placeras spelar ju oxå tydligen in.

Du säger att man får ej tillräckligt med soppa för varvtal runt 3000-3500rpm det tycker jag verkar konstigt då soppan borde följa laddtrycket eller? Jamenar när man kör lungt så får motorn lite och när man gasar så får den mera precis som den vill ha,jag har ju alldrig provat detta utan bara läst på div forum så jag kan självklart ha fel. Men tycker att det borde vara så och det fungerade ju för larsat och många mcturbos.

Vill inte på nått sätt påstå att du har fel för du har ju provat och kommit fram till det som du skriver,nyfiken bara varför det fungerar åt endel men inte åt andra. Min tanke är inte att bygga monstereffekt utan skulle vara mycket nöjd med 250-300hk ur b30n.

Tackar för svaren från er båda!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det är ett generellt faktum att vid dopning går den för fett på vissa varvtal och snålt på andra, med det inte sagt FÖR snålt.
det går lixom inte få en perfekt kurva som vid programmerbart sprut, men det går att få det tillräckligt bra för att undvika spikningar och få ut mycket effekt!
jag skulle inte klanka ner på lösningen om det handlar om ganska små laddtryck och hyffsat låga effekter för en 3 liters motor, jag tror inte du behöver modifiera så mycket, det är bara testa!

fattar inte vad du menar med insugssidan på förgasarna, vet du ens vad flottörhuset är? det är huset (tomrummet) under förgasarn där flottören sitter, det har ingenting med insuget att göra, det är bara sätta i en nippen in i flottörhuset var du vill så att trycket kommer in ÖVER bränslenivån, lämligen i ett av dom pluggade gjutna rören som är i förgasarens övre del av flottörhuset, jag har ingen jättebra bild men kanske kan ordna fram, har förgasarna liggande i garaget.

jag använde ett litet rör, runt 8mm kanske, och jag svetsade det snett ner i tryckröret som du skrev med ungefär 45 graders lutning så luften flödade in i det lilla röret, något mer hål än så tycker jag inte behövs, eller? vad menar du med ett litet hål i det lilla röret? :shock:
sedan hade jag en 8mm slang till ett Y-kors och sedan var sin slang in i varsin förgasare.
när jag gjorde detta fick jag för högt tryck, dvs grövre grejer än så behövs inte.
jag hade gärna testat flytta röret till efter IC eller sätta det 90 grader in i tryckröret men jag kom aldrig så långt, av den enkla anledningen som jag skrev tidigare att jag fick vattenplaning o skrotade bilen i ett dike... :roll:

just nu har jag inte tid för något skruvande alls eller ekonomi för den delen, men motorn står där den står o nån gång ska man väll leka vidare med den!
Skriv svar