Trycksätta Stromberg

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
turboTim
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön maj 17, 2009 7:17 pm

Inlägg av turboTim »

http://tillbilen.com/ är detta en bra btr för förgasarturbo ?
Bangman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: ons maj 13, 2009 9:14 am
Ort: Norge/Mo i rana

Inlägg av Bangman »

Larsat:Forstår det, kjenner ikke til noen bremsebenker i nærheten dessverre. Blir nok mest og kjenne hva som fungerer best, og ta det derfra :) Lurte bare på potensiale med de delene jeg har nå :)

turboTim: Du har linket til en forhandler, ikke til en spesifikk btr :)
Volvo 245 78mod Soon to be 16v
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1235

Bmw E39 Bruksbil
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

Bangman skrev:Okay, så det er ikke umulig å oppnå 200 hk på rundt 1 bar ladetrykk på Garretsnurre ? :) Om jeg får den til å holde rett A\F forhold ?

Har liggende 2 stk 45 Weber som jeg vurderer å sette på, men har ikke råd til å kjøpe innsug, dyser og flottører enda :)
Nei, det er fullt mulig og fullt realistisk.

En kammarat forsøkte å trykke gjennom Weber, men det ble dyrt fordi han måtte bytte massevis av deler for å få dem til å tåle trykk.

Det er også slik at han som brukte mest tid og krefter på 2 stk dobble forgassere IKKE klarte å kjøre raskere på 201M enn det som presteres med 2 stk Strømberg på hjemmelaget innsug, dvs. 139 km/t.
Senast redigerad av Baxman den tis maj 19, 2009 7:37 am, redigerad totalt 1 gånger.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

turboTim skrev:http://tillbilen.com/ är detta en bra btr för förgasarturbo ?
Nei.
Du behøver FKT1 eller FKT2 http://www.misab.se/fkt2mont.htm som bl.a. selges her: http://www.misab.se/
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

larsat skrev:vad man får för effekt har ju knappast speciellt mycket med vad man har för turbo att göra, 1 bar är ju 1 bar & på en orginalmotor lär man ju ha runt 200 hk med 1 bar, men med en sugmotorkam som normalt sett ger 180 hk så lär den ju förhoppningsvis ge lite mer.... :roll:

e bara plocka ihop, justera in & bromsa så ser man, förr eller senare kommer iaf munstycket inte kunna leverera tillräckligt mycket bränsle, då måste man ta till någon metod för att få in mer soppa, förslagsvis dopning
På turbomotorer er det slik at avgasstrykket har stor innvirkning på resultatet. Med en liten turbo og 1,0 BAR ladetrykk har man kanskje 3,0 BAR eksostrykk og da får man gjerne maks effekt på 4000 O/min tallet en plass. Da blir det lite HK.
Med stor turbo, 1,0 BAR ladetrykk og 0,5 BAR eksostrykk, da puster motoren myye bedre og man får gjerne maks effekt på 6-7000 o/min tallet. Da får man også mye hk.

Det er veldig viktig å vite hvor høyt avgasstrykk man har. Høyt avgasstrykk og sugekam = fiasko.

Jeg borret opp en 2,0 dyse til 3,0 mm og borret ett hull på hver av de 6 sidene på "mutteren" på nåledysen. Dette gav nærmere 1500 ccm inn i flottørhuset og da er "bensin inn" problemet løst.

"Bensin ut" problemet ble løst ved å slipe nålen ganske nøyaktig - og til 0,75 mm ute på spissen.

Jeg er også sterk motstander av trakt for å få bedre luft fløde inn i forgasseren hvis man ikke gjør andre uvanlige modifikasjoner samtidig. Dette fordi det nesten alltid resulterer i høy AFR og tenningsbank.
Bangman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: ons maj 13, 2009 9:14 am
Ort: Norge/Mo i rana

Inlägg av Bangman »

Baxman: Hadde vært knall om du hadde laget en liten skisse på hva du mener med nåleventilen, tror jeg vet hvordan du gjorde det, men vil bare være sikker :)

Må vel finne meg en bredbåndslambda en plass, så jeg har en liten ide om hvordan blandingen min er, når jeg får på resten av eksosen og slikt :) Har intrykk av at rett blanding er enkleste måte å trykke ut noen ekstra hester på :D Billigst i allefall..

Takker så mye for hjelpen så langt Baxman :) :thumbright:
Volvo 245 78mod Soon to be 16v
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1235

Bmw E39 Bruksbil
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

visst har mottrycket inverkan, men man kan ju heller inte plocka ut mer effekt än vad turbon klarar av att leverera luft för, så det förutsätter ju att man isåfall ligger på 100% av turbons kapacitet och förstör den om man ska få så mycket mottryck med snäll kam att det begränsar effekten, det beror ju också på vilket varvtal man vill ha effekten som du säger.

de flesta turboagg klarar 200hk, det beror ju lite på vad man har för grenrör också t.ex.

för att få skaplig respons i motorn bör man nog ligga på ungefär lika mycket mottryck som laddtryck om man inte vill tappa laddtrycket helt mellan växlarna, men jag har inget emot stora turboagg själv, är lite en smaksak..

håller inte med om att dopning skulle medföra spikningar mer än någon annan lösning med förgasare, har man bara koll på AFR med en vanlig smalbandslambda så är det inga problem justera in det om man bara har lite tålamod..
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

Bangman skrev:Baxman: Hadde vært knall om du hadde laget en liten skisse på hva du mener med nåleventilen, tror jeg vet hvordan du gjorde det, men vil bare være sikker :)

Må vel finne meg en bredbåndslambda en plass, så jeg har en liten ide om hvordan blandingen min er, når jeg får på resten av eksosen og slikt :) Har intrykk av at rett blanding er enkleste måte å trykke ut noen ekstra hester på :D Billigst i allefall..

Takker så mye for hjelpen så langt Baxman :) :thumbright:
Det er bare å borre 90 grader rett inn på hver av de 6 flatene. Har ett bilde en plass som jeg kan se om jeg får lagt ut.

Rett blanding er "MUST HAVE" og uten alternativ!
Bare hyggelig.
Senast redigerad av Baxman den tis maj 19, 2009 10:38 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

larsat skrev:håller inte med om att dopning skulle medföra spikningar mer än någon annan lösning med förgasare, har man bara koll på AFR med en vanlig smalbandslambda så är det inga problem justera in det om man bara har lite tålamod..
Du har egentlig rett, men problemet er at det bli mer vanskelig å "ha koll på AFR" nå man "dopar".
Min erfaring er at man må begrense ladetrykket når man "dopar" for å unngå at AFR blir for høy. Dette gjør at man mister dreiemoment og respons på lavere turtall.
Eks. Det er flere rundt her som ikke kan lade mer enn ca. 1,1 BAR på AT motorer med kompresjon på 7,3-7,7:1 uten tilleggsprut og bilene går merbart bedre når de får ekstra bensin tilført. Da kan ladetrykket også økes.
Jeg ville se hva jeg klarte uten tilleggsprut og klarte tidligere nevte resultat på forgasseren alene. Jeg mener at jeg IKKE hadde klart dette MED trakt da AFR ville blitt for høy. Jeg vet at jeg hadde klart bedre resultat med mer utvikling, fremdeles uten trakt.
Nå ble det iallefall slik: http://i227.photobucket.com/albums/dd16 ... B23AT2.jpg
Användarvisningsbild
Fredrik Forsberg
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Fredrik Forsberg »

Finns det någon som löst problemet med choken? alltså så man slipper ta bort och täta den!
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

Fredrik Forsberg skrev:Finns det någon som löst problemet med choken? alltså så man slipper ta bort och täta den!
Javisst.
Jeg lager ett spor i messing akslingen til chocken og setter på en O-ring.
Deretter leder jeg ladetrykk inn i choke lokket. Da blir det tett, både for luft og bensinlekkasje, og choken fungerer som originalt.
turboTim
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön maj 17, 2009 7:17 pm

Inlägg av turboTim »

snälla är det inte någon som kan fixa dem bilder som har försvunnit ? // Tim
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Det är väldigt enkelt att hålla koll på AFR med en smalbandslambda från skroten & en voltmeter från biltema, det kostar kanske 200 kr att fixa, jag har bara kört så på alla bilar även att jag har en bredbandslambda liggandes, jag har inte orkat koppla in den....

det ni gjort med choken låter mycket smidigt, är kanske inte alla som har möjlighet att fräsa ett runt spår i chokeplattan bara, men det går nog lämna bort..

jag skulle gärna testa dopa lite mer, får se när ja har tid med det bara.. det är kul med stromberg iaf!
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

turboTim skrev:snälla är det inte någon som kan fixa dem bilder som har försvunnit ? // Tim
Här är de bilder som saknas på förstasidan:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Användarvisningsbild
Fredrik Forsberg
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Fredrik Forsberg »

Baxman skrev:
Fredrik Forsberg skrev:Finns det någon som löst problemet med choken? alltså så man slipper ta bort och täta den!
Javisst.
Jeg lager ett spor i messing akslingen til chocken og setter på en O-ring.
Deretter leder jeg ladetrykk inn i choke lokket. Da blir det tett, både for luft og bensinlekkasje, og choken fungerer som originalt.
Varför funkar det inte med orginal papperspackning där då?
Skriv svar