Trycksätta Stromberg

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Användarvisningsbild
twofårty
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: mån dec 12, 2005 6:55 pm
Ort: Pite

Inlägg av twofårty »

Ja krångligare kanske det skulle bli, men säkert bättre.
240GL -81, snart TIC
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hejsan, hålen du markerat kan du spackla/gänga igen bara
när det gäller boxen tror jag inte det funkar bra sådär du måste försöka få en lagom area från toppen fram till gasaren med boxen blir det tokigt
det är svårt att få till i stål, själv skulle jag byggt ett insug i kolfiber (ev glasfiber) istället, men det beror väll kanske på att jag känner folk som har utrustning för detta oxå..
mekonomen säljer simons skarvrör som är enkel 2,5" till dubbla 2" det är lite för stort, hellst skulle man hittat enkel 1,5" till dubbla 1,5" eller enkel 2" till dubbla 1,5" men det finns inte med på sidan, kan ringa & kolla med dom imorn om dom kan fixa fram, det skulle funka skitbra isåfall, då behöver du 2 sådana bara och sen nåra böjjar så du får till det mot toppen
i värsta fall får du kona några rör & pula lite så funkar det med 2,5"/2x2"
185kr st kostar dom inte så farligt
ett annat förslag är att du bygger en egen kollektor, det är ju inte speciellt svårt, mekonomen har 40mm inv rör av märket walker det funkar bra, kapa bort halva rörets ände & sedan så långt in du kan för att få rören lagom långt ifrån varandra mot toppen, vinkeln borde inte bli så stor så går nog snedkapa direkt mot flänsen och svetsa/matchporta
sedan bankar du bara till röret mot gasarn så det blir runt och svetsar på en fläns som gasarn passar på
gör 2 likadana sådana och svetsa sedan en rektangulär fyrkantsbit imellan rören så alla cylindrar kan suga genom båda gasarna annars får dom ju inte i sig mer luft än vad en enkel gasare ger, denna bit ska ha samma area som röret dsv motsvara ett 40mm rör

(det skulle funka att göra som på din bild om den stora boxen du ritat hade en genomsnittsarea motsvarande 40mm rör oxå men då blir det värdens krångel att få ihop me stål, därav mitt förslag på kolfiber)
Maxpress
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: ons nov 15, 2006 9:29 am
Ort: Norge

Inlägg av Maxpress »

Det funker helt fint med 2 delte innsug(separat). . altså 1 forgasser for 1og2 også 1 forgasser for 3og4. Men bygg i så fall et rør mellom innsugene(pulsutjevning) ellers blir bensinforbruket høøøgt som f...n!
1970 Volvo Turbo
Användarvisningsbild
Volvo-164E
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis jul 10, 2007 2:04 am

Inlägg av Volvo-164E »

Hej!

Kanskje litt off topic. :lol:

Har en B30 turbo som tenkte og skulle sette på 3x stromberg. Lurer på om det er noen som har prøvd det før eller har bilder av en B30 med det her uppsettet?

Kommer det til og funke bra eller burde satse på Weber eller noe istadenfor?

Er det best og også montere intercooler eller kun ta rør från turbon å rett inn på uppsamlings boxen?

Tacker for svar :D
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Det är inga problem att köra med 3st om man vill det och självklart är det bättre med intercooler än utan, speciellt om man kör på bensin
Användarvisningsbild
Volvo-164E
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis jul 10, 2007 2:04 am

Inlägg av Volvo-164E »

Ja det blir vell logisk det. hehe :thumbright:
Men tenkte det var kort vei frå Turboen og rett på uppsamlings boksen om eg kjørte det utenom intercooler.

Men kanskje noen som har bilder av en B30 forgasser turbo?

Mvh :D
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Hej jag har lite problem med min Micra Turbo (finns med på projekt)som jag har en hederlig gammal strombergare på.. Nu är de så att jag använder mej av orginal mekanisk pump i den o har slipat nålen ca 10mm!så trottelhänget är inte långt undan haha :hihi:
Men så fort den går in på typ -0.5 o uppöver knattrar den som fan?
Har ställt tändningen 100 ggr fram o tillbaxs men likadant..
Kan de vara så att de inte blir nåt tryck alls av den mekaniska
pumpen?Tycker ju att trycket ner i flottörhuset ska räcka för o skjuva
upp soppan eller ? Om jag nu skaffar mej en BTR till förgasare o turbobruk
av KG som de hela tiden har varit tänkt vad förbränslepump ska man
ta då ? Ska ju ladda mycket lite till o börja med (0.4/0,6bar)
De är bra flöde som de verkar i den mekaniska pumpen så den får stå för matningen till catchtanken men min fråga är : Har både tank o huvudpump
till 740 liggandes ,Vilken av dom kan funka bäst ? För huvudpumpen kanske blir för brutal för KG`s btr så den går sönder?alternativt att den inte orkar släppa tillbaks nog mycke bränsle på returen såden dräcker sej?

/Tobbe
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Allibow
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: fre apr 13, 2007 11:58 am

Inlägg av Allibow »

vad är det för BTR? är den progressv och följer med laddtrycket +0,1 0,2 bar?

har du provat köra motorn som sugmotor först ?

vad är de för motor?
Men så fort den går in på typ -0.5 o uppöver knattrar den som fan?

-0.5 vacuum? eller +0.5 bar ladd
[Vadfals Racing]
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Den står på -1.5 bar på tomgången alltså - sen när man börjar dra den så går den ju upp lite typ till -0.5..Nu kör jag med enbart mekanisk pump
Den jag ska köpa tror jag är linjär och till för förgasarturbo
Nej ja körde inte direkt med den som sugmotor men tror nog
den hade nog gått då för hade en annan 1,2:a i förut som jag porta o gjorde iordning o den var mycket vassare än en orginalmotor kan ja lova o då hade jag strombergaren på :twisted: ..Är en orginal 1,2 Micramotor i nu tyvärr för kolvringarna va slut i den andra + den tryckte ur sej vatten tack vare
sprickorna i toppen..Menmen så är de :thumbdown:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Allibow
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: fre apr 13, 2007 11:58 am

Inlägg av Allibow »

burkar alltid vara fördel att testa om dom fungerar som sugmotor först
(eliminera jävligt många felkällor)

hmm ja de låter ju skummt säkert att du har en ladd mätare som är frisk?
borde ju gå som sugmotor om du kör med samma gasare på denhär som på den förra eller har du gjort nå åt gasaren ?

tror du sparar många kronor på att skaffa/hitta dig en soppa pump från nån insprutare ! (mindre risk för spik pga att soppan inte räcker till)

se till att det är en BTR typ malpassi = soppa in, soppa retur, soppa till förgasare, laddtryck in
[Vadfals Racing]
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Jo de e klart men ansåg inte man hade tid med de :)
Nja mätarn är ny visserligen från Biltema men ändå..
Är samma förgasare ja,men har slipat nålen de är de enda
Jo de är ju en malpassi skulle jag tro de ser ut som en iallafall..
Har en 740 soppapump liggandes men de är ju bara o testa sej
fram o ha manometer på o allt så ser vad trycket ligger på etc
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Jag har en gammal 175 cd förgasare på nu o den e helt rakmonterad
kan de vara de som är strulet må tro ? För när dom sitter på b20
sitter dom ju rätt snett..Så flotörhuset kanske krånglar..
Men zenithen ska väl gå o ha helt rakt ?
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

dom ska nog funka både snett & rakt, dom har större flottörhus än dom nyare, vad är problemet då? och varför har du slipat nålen...
som sagt, börja alltid med att få motorn gå fint som sugis, SEN kan man överladda.. börja med att slipa nålen är inte rätt väg att gå du kommer kunna ladda 0,5 bar utan att slipa nålen, det är först när du ska kräma ur max man ska ta till sådana trix
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Problemet är att bilen går fint på tomgång o när man bara står o varvar upp den o så men sen så fort man börjar åka knattrar den..
Och enligt lambdan fick den för lite till och med på bensin så fort laddet börja komma överhuvudtaget?Kör tyvärr med Orginal Micra mekanisk pump på den o misstänker den är lite väl klen + jag kör på Etanol nu :D
Själva Insugsröret i förgasaren är bara ett rör 2" med 2 pitorör på
som sticker in ganska långt i insugsröret så de kanske blir lite dumt ?
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

har du malpassi BTR då? annars äre de som e felet, du kan inte mata en förgasare med högt bränsletryck, inte heller konstant lågtryck, då försvinner soppan så fort du får ladd
på tomgång ska du ha 0,2-0,4 bars bränsletryck, eller så högt du kan utan att de läcker igenom nålventilerna, men de brukar hamna däromkring
sen ska du sätta slangen till BTR'en direkt vid turbon, den ska INTE ha vakum så sätt den inte i insuget (de gör man bara på insprutare)
sedan kan du dra en mätare ut genom huven & sätta fast under vindrutetorkararmen, så ser du trycket när du kör, man ska inte dra in en slang i kupén, det är brandfarligt.
laddar du 0,5 bar ska trycket då vara MINST laddtryck+grundtrycket, har du 0,3 bars grundtryck ska det alltså vara minst 0,8 bar vid fullt ladd.
antagligen kommer det vara minst 0,9 om du satt slangen vid turbon eftersom de är högre övertryck där än vad det är i insuget, pga tryckfall genom rör & intercooler osv.
att ligga ett par hekto extra över är bara bra.
detta är VIKTIGT annars blir de pannkaka
Skriv svar