Trycksätta Stromberg
hejsan, hålen du markerat kan du spackla/gänga igen bara
när det gäller boxen tror jag inte det funkar bra sådär du måste försöka få en lagom area från toppen fram till gasaren med boxen blir det tokigt
det är svårt att få till i stål, själv skulle jag byggt ett insug i kolfiber (ev glasfiber) istället, men det beror väll kanske på att jag känner folk som har utrustning för detta oxå..
mekonomen säljer simons skarvrör som är enkel 2,5" till dubbla 2" det är lite för stort, hellst skulle man hittat enkel 1,5" till dubbla 1,5" eller enkel 2" till dubbla 1,5" men det finns inte med på sidan, kan ringa & kolla med dom imorn om dom kan fixa fram, det skulle funka skitbra isåfall, då behöver du 2 sådana bara och sen nåra böjjar så du får till det mot toppen
i värsta fall får du kona några rör & pula lite så funkar det med 2,5"/2x2"
185kr st kostar dom inte så farligt
ett annat förslag är att du bygger en egen kollektor, det är ju inte speciellt svårt, mekonomen har 40mm inv rör av märket walker det funkar bra, kapa bort halva rörets ände & sedan så långt in du kan för att få rören lagom långt ifrån varandra mot toppen, vinkeln borde inte bli så stor så går nog snedkapa direkt mot flänsen och svetsa/matchporta
sedan bankar du bara till röret mot gasarn så det blir runt och svetsar på en fläns som gasarn passar på
gör 2 likadana sådana och svetsa sedan en rektangulär fyrkantsbit imellan rören så alla cylindrar kan suga genom båda gasarna annars får dom ju inte i sig mer luft än vad en enkel gasare ger, denna bit ska ha samma area som röret dsv motsvara ett 40mm rör
(det skulle funka att göra som på din bild om den stora boxen du ritat hade en genomsnittsarea motsvarande 40mm rör oxå men då blir det värdens krångel att få ihop me stål, därav mitt förslag på kolfiber)
när det gäller boxen tror jag inte det funkar bra sådär du måste försöka få en lagom area från toppen fram till gasaren med boxen blir det tokigt
det är svårt att få till i stål, själv skulle jag byggt ett insug i kolfiber (ev glasfiber) istället, men det beror väll kanske på att jag känner folk som har utrustning för detta oxå..
mekonomen säljer simons skarvrör som är enkel 2,5" till dubbla 2" det är lite för stort, hellst skulle man hittat enkel 1,5" till dubbla 1,5" eller enkel 2" till dubbla 1,5" men det finns inte med på sidan, kan ringa & kolla med dom imorn om dom kan fixa fram, det skulle funka skitbra isåfall, då behöver du 2 sådana bara och sen nåra böjjar så du får till det mot toppen
i värsta fall får du kona några rör & pula lite så funkar det med 2,5"/2x2"
185kr st kostar dom inte så farligt
ett annat förslag är att du bygger en egen kollektor, det är ju inte speciellt svårt, mekonomen har 40mm inv rör av märket walker det funkar bra, kapa bort halva rörets ände & sedan så långt in du kan för att få rören lagom långt ifrån varandra mot toppen, vinkeln borde inte bli så stor så går nog snedkapa direkt mot flänsen och svetsa/matchporta
sedan bankar du bara till röret mot gasarn så det blir runt och svetsar på en fläns som gasarn passar på
gör 2 likadana sådana och svetsa sedan en rektangulär fyrkantsbit imellan rören så alla cylindrar kan suga genom båda gasarna annars får dom ju inte i sig mer luft än vad en enkel gasare ger, denna bit ska ha samma area som röret dsv motsvara ett 40mm rör
(det skulle funka att göra som på din bild om den stora boxen du ritat hade en genomsnittsarea motsvarande 40mm rör oxå men då blir det värdens krångel att få ihop me stål, därav mitt förslag på kolfiber)
- Volvo-164E
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 19
- Blev medlem: tis jul 10, 2007 2:04 am
Hej!
Kanskje litt off topic.
Har en B30 turbo som tenkte og skulle sette på 3x stromberg. Lurer på om det er noen som har prøvd det før eller har bilder av en B30 med det her uppsettet?
Kommer det til og funke bra eller burde satse på Weber eller noe istadenfor?
Er det best og også montere intercooler eller kun ta rør från turbon å rett inn på uppsamlings boxen?
Tacker for svar
Kanskje litt off topic.
Har en B30 turbo som tenkte og skulle sette på 3x stromberg. Lurer på om det er noen som har prøvd det før eller har bilder av en B30 med det her uppsettet?
Kommer det til og funke bra eller burde satse på Weber eller noe istadenfor?
Er det best og også montere intercooler eller kun ta rør från turbon å rett inn på uppsamlings boxen?
Tacker for svar
- Volvo-164E
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 19
- Blev medlem: tis jul 10, 2007 2:04 am
Hej jag har lite problem med min Micra Turbo (finns med på projekt)som jag har en hederlig gammal strombergare på.. Nu är de så att jag använder mej av orginal mekanisk pump i den o har slipat nålen ca 10mm!så trottelhänget är inte långt undan haha
Men så fort den går in på typ -0.5 o uppöver knattrar den som fan?
Har ställt tändningen 100 ggr fram o tillbaxs men likadant..
Kan de vara så att de inte blir nåt tryck alls av den mekaniska
pumpen?Tycker ju att trycket ner i flottörhuset ska räcka för o skjuva
upp soppan eller ? Om jag nu skaffar mej en BTR till förgasare o turbobruk
av KG som de hela tiden har varit tänkt vad förbränslepump ska man
ta då ? Ska ju ladda mycket lite till o börja med (0.4/0,6bar)
De är bra flöde som de verkar i den mekaniska pumpen så den får stå för matningen till catchtanken men min fråga är : Har både tank o huvudpump
till 740 liggandes ,Vilken av dom kan funka bäst ? För huvudpumpen kanske blir för brutal för KG`s btr så den går sönder?alternativt att den inte orkar släppa tillbaks nog mycke bränsle på returen såden dräcker sej?
/Tobbe
Men så fort den går in på typ -0.5 o uppöver knattrar den som fan?
Har ställt tändningen 100 ggr fram o tillbaxs men likadant..
Kan de vara så att de inte blir nåt tryck alls av den mekaniska
pumpen?Tycker ju att trycket ner i flottörhuset ska räcka för o skjuva
upp soppan eller ? Om jag nu skaffar mej en BTR till förgasare o turbobruk
av KG som de hela tiden har varit tänkt vad förbränslepump ska man
ta då ? Ska ju ladda mycket lite till o börja med (0.4/0,6bar)
De är bra flöde som de verkar i den mekaniska pumpen så den får stå för matningen till catchtanken men min fråga är : Har både tank o huvudpump
till 740 liggandes ,Vilken av dom kan funka bäst ? För huvudpumpen kanske blir för brutal för KG`s btr så den går sönder?alternativt att den inte orkar släppa tillbaks nog mycke bränsle på returen såden dräcker sej?
/Tobbe
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
F.F.F = Funktion Före Form
Den står på -1.5 bar på tomgången alltså - sen när man börjar dra den så går den ju upp lite typ till -0.5..Nu kör jag med enbart mekanisk pump
Den jag ska köpa tror jag är linjär och till för förgasarturbo
Nej ja körde inte direkt med den som sugmotor men tror nog
den hade nog gått då för hade en annan 1,2:a i förut som jag porta o gjorde iordning o den var mycket vassare än en orginalmotor kan ja lova o då hade jag strombergaren på ..Är en orginal 1,2 Micramotor i nu tyvärr för kolvringarna va slut i den andra + den tryckte ur sej vatten tack vare
sprickorna i toppen..Menmen så är de
Den jag ska köpa tror jag är linjär och till för förgasarturbo
Nej ja körde inte direkt med den som sugmotor men tror nog
den hade nog gått då för hade en annan 1,2:a i förut som jag porta o gjorde iordning o den var mycket vassare än en orginalmotor kan ja lova o då hade jag strombergaren på ..Är en orginal 1,2 Micramotor i nu tyvärr för kolvringarna va slut i den andra + den tryckte ur sej vatten tack vare
sprickorna i toppen..Menmen så är de
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
F.F.F = Funktion Före Form
burkar alltid vara fördel att testa om dom fungerar som sugmotor först
(eliminera jävligt många felkällor)
hmm ja de låter ju skummt säkert att du har en ladd mätare som är frisk?
borde ju gå som sugmotor om du kör med samma gasare på denhär som på den förra eller har du gjort nå åt gasaren ?
tror du sparar många kronor på att skaffa/hitta dig en soppa pump från nån insprutare ! (mindre risk för spik pga att soppan inte räcker till)
se till att det är en BTR typ malpassi = soppa in, soppa retur, soppa till förgasare, laddtryck in
(eliminera jävligt många felkällor)
hmm ja de låter ju skummt säkert att du har en ladd mätare som är frisk?
borde ju gå som sugmotor om du kör med samma gasare på denhär som på den förra eller har du gjort nå åt gasaren ?
tror du sparar många kronor på att skaffa/hitta dig en soppa pump från nån insprutare ! (mindre risk för spik pga att soppan inte räcker till)
se till att det är en BTR typ malpassi = soppa in, soppa retur, soppa till förgasare, laddtryck in
[Vadfals Racing]
Jo de e klart men ansåg inte man hade tid med de
Nja mätarn är ny visserligen från Biltema men ändå..
Är samma förgasare ja,men har slipat nålen de är de enda
Jo de är ju en malpassi skulle jag tro de ser ut som en iallafall..
Har en 740 soppapump liggandes men de är ju bara o testa sej
fram o ha manometer på o allt så ser vad trycket ligger på etc
Nja mätarn är ny visserligen från Biltema men ändå..
Är samma förgasare ja,men har slipat nålen de är de enda
Jo de är ju en malpassi skulle jag tro de ser ut som en iallafall..
Har en 740 soppapump liggandes men de är ju bara o testa sej
fram o ha manometer på o allt så ser vad trycket ligger på etc
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
F.F.F = Funktion Före Form
dom ska nog funka både snett & rakt, dom har större flottörhus än dom nyare, vad är problemet då? och varför har du slipat nålen...
som sagt, börja alltid med att få motorn gå fint som sugis, SEN kan man överladda.. börja med att slipa nålen är inte rätt väg att gå du kommer kunna ladda 0,5 bar utan att slipa nålen, det är först när du ska kräma ur max man ska ta till sådana trix
som sagt, börja alltid med att få motorn gå fint som sugis, SEN kan man överladda.. börja med att slipa nålen är inte rätt väg att gå du kommer kunna ladda 0,5 bar utan att slipa nålen, det är först när du ska kräma ur max man ska ta till sådana trix
Problemet är att bilen går fint på tomgång o när man bara står o varvar upp den o så men sen så fort man börjar åka knattrar den..
Och enligt lambdan fick den för lite till och med på bensin så fort laddet börja komma överhuvudtaget?Kör tyvärr med Orginal Micra mekanisk pump på den o misstänker den är lite väl klen + jag kör på Etanol nu
Själva Insugsröret i förgasaren är bara ett rör 2" med 2 pitorör på
som sticker in ganska långt i insugsröret så de kanske blir lite dumt ?
Och enligt lambdan fick den för lite till och med på bensin så fort laddet börja komma överhuvudtaget?Kör tyvärr med Orginal Micra mekanisk pump på den o misstänker den är lite väl klen + jag kör på Etanol nu
Själva Insugsröret i förgasaren är bara ett rör 2" med 2 pitorör på
som sticker in ganska långt i insugsröret så de kanske blir lite dumt ?
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
F.F.F = Funktion Före Form
har du malpassi BTR då? annars äre de som e felet, du kan inte mata en förgasare med högt bränsletryck, inte heller konstant lågtryck, då försvinner soppan så fort du får ladd
på tomgång ska du ha 0,2-0,4 bars bränsletryck, eller så högt du kan utan att de läcker igenom nålventilerna, men de brukar hamna däromkring
sen ska du sätta slangen till BTR'en direkt vid turbon, den ska INTE ha vakum så sätt den inte i insuget (de gör man bara på insprutare)
sedan kan du dra en mätare ut genom huven & sätta fast under vindrutetorkararmen, så ser du trycket när du kör, man ska inte dra in en slang i kupén, det är brandfarligt.
laddar du 0,5 bar ska trycket då vara MINST laddtryck+grundtrycket, har du 0,3 bars grundtryck ska det alltså vara minst 0,8 bar vid fullt ladd.
antagligen kommer det vara minst 0,9 om du satt slangen vid turbon eftersom de är högre övertryck där än vad det är i insuget, pga tryckfall genom rör & intercooler osv.
att ligga ett par hekto extra över är bara bra.
detta är VIKTIGT annars blir de pannkaka
på tomgång ska du ha 0,2-0,4 bars bränsletryck, eller så högt du kan utan att de läcker igenom nålventilerna, men de brukar hamna däromkring
sen ska du sätta slangen till BTR'en direkt vid turbon, den ska INTE ha vakum så sätt den inte i insuget (de gör man bara på insprutare)
sedan kan du dra en mätare ut genom huven & sätta fast under vindrutetorkararmen, så ser du trycket när du kör, man ska inte dra in en slang i kupén, det är brandfarligt.
laddar du 0,5 bar ska trycket då vara MINST laddtryck+grundtrycket, har du 0,3 bars grundtryck ska det alltså vara minst 0,8 bar vid fullt ladd.
antagligen kommer det vara minst 0,9 om du satt slangen vid turbon eftersom de är högre övertryck där än vad det är i insuget, pga tryckfall genom rör & intercooler osv.
att ligga ett par hekto extra över är bara bra.
detta är VIKTIGT annars blir de pannkaka