Sida 14 av 17

Postat: ons okt 14, 2009 8:35 am
av Sten
larsat skrev:det är ett generellt faktum att vid dopning går den för fett på vissa varvtal och snålt på andra, med det inte sagt FÖR snålt.
det går lixom inte få en perfekt kurva som vid programmerbart sprut, men det går att få det tillräckligt bra för att undvika spikningar och få ut mycket effekt!
jag skulle inte klanka ner på lösningen om det handlar om ganska små laddtryck och hyffsat låga effekter för en 3 liters motor, jag tror inte du behöver modifiera så mycket, det är bara testa!

fattar inte vad du menar med insugssidan på förgasarna, vet du ens vad flottörhuset är? det är huset (tomrummet) under förgasarn där flottören sitter, det har ingenting med insuget att göra, det är bara sätta i en nippen in i flottörhuset var du vill så att trycket kommer in ÖVER bränslenivån, lämligen i ett av dom pluggade gjutna rören som är i förgasarens övre del av flottörhuset, jag har ingen jättebra bild men kanske kan ordna fram, har förgasarna liggande i garaget.

jag använde ett litet rör, runt 8mm kanske, och jag svetsade det snett ner i tryckröret som du skrev med ungefär 45 graders lutning så luften flödade in i det lilla röret, något mer hål än så tycker jag inte behövs, eller? vad menar du med ett litet hål i det lilla röret? :shock:
sedan hade jag en 8mm slang till ett Y-kors och sedan var sin slang in i varsin förgasare.
när jag gjorde detta fick jag för högt tryck, dvs grövre grejer än så behövs inte.
jag hade gärna testat flytta röret till efter IC eller sätta det 90 grader in i tryckröret men jag kom aldrig så långt, av den enkla anledningen som jag skrev tidigare att jag fick vattenplaning o skrotade bilen i ett dike... :roll:

just nu har jag inte tid för något skruvande alls eller ekonomi för den delen, men motorn står där den står o nån gång ska man väll leka vidare med den!
Ok,det är klart att det blir en kompromiss och att det aldrig går att få lika bra som ett sprut. Men går det att få till rätt bra så det fungerar tillfredställande så är jag nöjd,det är ju inte så höga laddtryck och effekter jag är ute efter som sagt. Det är klart 250+ vill man ju nå annars är det ingen större ide....

Insugssidan på förgasaren är sidan där förgasaren suger,alltså mot luftburken eller plenum....Jodå jag vet vad flottörhus är....Har för mig att strombergförgasaren har en kanal från sugsidan som går ner i flottörhuset(inte säker),tänkte kanske man kunde trycksätta där istället för nippel på flottörhuset men det kanske bara är krångligt....Ja fixa gärna bild på var man kan sätta nippeln!

Ok,då förstår jag hur du löst det med pitåröret. Vet ej om jag kan förklara hur jag menar....Ett litet rör som går rakt igenom tryckröret alltså ändarna på det sticker ut på bägge sidor om tryckröret,där flödet är som högst mitt i tryckröret borrar man ett hål i det lilla röret. Så är rätt vanligt på mcturbo. Då kan man dra slangar fån det lilla röret till flottörhusen eller tryckregulatorn eller där det behövs högre tryck,man justerar hur högt tryck med hålet i det lilla röret.Har för mig att hålet bruka vara 4mm eller nått,är ju olika för varje motor och förgasare förståss....Har läst lite på Sporthoj.com om detta och där finns det många duktiga precis som här!

Postat: mån dec 07, 2009 5:40 pm
av dahlen
hallå, är ny på det här med turbo, funderar lite på att trycksätta min förgasare på 142an.. exakt vad måste man göra för att bygga hela "systemet" samt hur gör man om man ska ha bilen som brukis, blir väll lite jobbigt utan choke vinter tid? kanske skulle ställa den här frågan någon annan stans men är nu här så jag lär mig snart:) tack på förhand

Postat: mån dec 07, 2009 7:24 pm
av dsimila
har skickat en beskrivning via pm.

Postat: mån dec 07, 2009 7:27 pm
av dahlen
dsimila skrev:har skickat en beskrivning via pm.
tack så mkt :D nu kan jag börja planera lite mer:)

Postat: mån dec 07, 2009 9:15 pm
av dahlen
sorry för dubbelpost men är det ingen som har alla bilder som ska finnas på första sidan för jag kan inte se alla:(

Postat: mån dec 07, 2009 9:46 pm
av Sten
dahlen skrev:sorry för dubbelpost men är det ingen som har alla bilder som ska finnas på första sidan för jag kan inte se alla:(
Dom saknade bilderna finns på föregående sida.

Postat: fre dec 11, 2009 6:49 am
av larsat
Insugssidan på förgasaren är sidan där förgasaren suger,alltså mot luftburken eller plenum....Jodå jag vet vad flottörhus är....Har för mig att strombergförgasaren har en kanal från sugsidan som går ner i flottörhuset(inte säker),tänkte kanske man kunde trycksätta där istället för nippel på flottörhuset men det kanske bara är krångligt....Ja fixa gärna bild på var man kan sätta nippeln!
Ja nu vet jag vad du menar, det finns ett sådant hål, det går ju bra trycksätta där, men ska du ha tryckbox blir det nog lite krångligt att ha slang innuti den, men ska du ha typ rör in i förgasarna så kanske det går!
Jag återkommer med bild så fort jag har tid, vilken kan dröja :wink:
Ok,då förstår jag hur du löst det med pitåröret. Vet ej om jag kan förklara hur jag menar....Ett litet rör som går rakt igenom tryckröret alltså ändarna på det sticker ut på bägge sidor om tryckröret,där flödet är som högst mitt i tryckröret borrar man ett hål i det lilla röret. Så är rätt vanligt på mcturbo. Då kan man dra slangar fån det lilla röret till flottörhusen eller tryckregulatorn eller där det behövs högre tryck,man justerar hur högt tryck med hålet i det lilla röret.Har för mig att hålet bruka vara 4mm eller nått,är ju olika för varje motor och förgasare förståss....Har läst lite på Sporthoj.com om detta och där finns det många duktiga precis som här!
Jag förstår lite bättre nu, menar du alltså att röret ska sitta löst så det går att vrida för att få rätt tryck? Ju mer det lilla hålet sitter i flödesriktningen desto högre tryck, eller? :roll:
Kanske kan vara en smidig lösning förutsatt att man först hittar ett ställe där man får hyffsat lagom tryck när hålet är rakt i flödesriktningen, sedan kan man ju alltid minska lite genom att vrida isf.
Risken med att sätta röret efter IC är väll om man skulle få för lågt tryck, men jag skulle nog testa där först, blir det för lågt så skulle jag sätta det precis innan IC, eftersom jag hade 0,1 bars tryckfall genom IC.
Tack för tipset! :wink:

Postat: fre dec 11, 2009 7:04 am
av larsat
Kom på att det finns en annan lösning på det där som jag inte testat, det är att göra såhär:

Bild
MVH

Postat: mån dec 14, 2009 12:40 pm
av Baxman
larsat skrev:Kom på att det finns en annan lösning på det där som jag inte testat, det är att göra såhär:

Bild
MVH
BMW har løse flenser til Strømberg som fungerer etter prinsippet på skissen til venstre.
Jeg har testet slike. Gir betydelig mer bensin.

Postat: tis jan 12, 2010 8:59 pm
av Sten
larsat skrev: Jag förstår lite bättre nu, menar du alltså att röret ska sitta löst så det går att vrida för att få rätt tryck? Ju mer det lilla hålet sitter i flödesriktningen desto högre tryck, eller? :roll:
Kanske kan vara en smidig lösning förutsatt att man först hittar ett ställe där man får hyffsat lagom tryck när hålet är rakt i flödesriktningen, sedan kan man ju alltid minska lite genom att vrida isf.
Risken med att sätta röret efter IC är väll om man skulle få för lågt tryck, men jag skulle nog testa där först, blir det för lågt så skulle jag sätta det precis innan IC, eftersom jag hade 0,1 bars tryckfall genom IC.
Tack för tipset! :wink:
Nej,det lilla röret är fast och flödet justeras med storleken på hålet som sitter i flödesriktningen. Men din ide är kan ju vara bra om man hittar ett bra sätt att täta det lilla röret mot tryckröret. Vet ej riktigt hur man ska göra för att bestämma rätt storlek på hålet....? Har för mig att jag sett pitåröret sitta efter ic på hojar aldeles före plenum....men är inte riktigt säker. Det viktiga är tydligen att pitåröret sitter på en raksträcka så flödet stabiliserat sig till mitten av tryckröret,tror jag....Vet ju inget praktiskt om detta då jag ej provat själv utan bara läst på div forum.

Postat: sön jan 24, 2010 10:00 pm
av sb_
Har tryktettet forgasseren (175 CD2) som vist på side 1, men nå vil ikke motoren tenne... Er det mulig å tette hullene til choken "for mye" slik at det stopper bensintilførselen??

Takknemlig for svar:)

Postat: sön jan 24, 2010 11:15 pm
av dsimila
sb_ skrev: Er det mulig å tette hullene til choken "for mye" slik at det stopper bensintilførselen??
Nej. Bensinen kommer rätt ner från nålventilen till flottörhuset.

Postat: lör feb 06, 2010 1:03 pm
av Baxman
sb_ skrev:Har tryktettet forgasseren (175 CD2) som vist på side 1, men nå vil ikke motoren tenne... Er det mulig å tette hullene til choken "for mye" slik at det stopper bensintilførselen??

Takknemlig for svar:)
Nei det kan man ikke.
Poenget er å fjerne absolutt hele choke funksjonen.
Ja, presis og dette er grunnen til at iallefall jeg hverken driver med eller anbefaler andre at man gjør dette.

Du må justere forgassernålen oppover og/eller dysen nedover til blandingen blir så fet at bilen starter og går uten chocke.

Postat: mån aug 23, 2010 6:55 am
av KenMattsson
hej skulle ni föredra att trycksätta en strombergare (175cd) med slipad nål eller piteå rör? har lusläst igenom denna artikel och tycker att det verkar vara mycket bättre att köra piteå rör! men skall man fortfarande ha lufttillförsel ner till flottörhuset i tryckboxen när man kör piteå?

Re: Trycksätta Stromberg

Postat: sön jan 16, 2011 1:00 pm
av Frippe
En grymmt bra instuktion för oss lite mindre erfarna i detta ämne!!!
Man jag undrar om man ska tryck sätta weber, är det på samma sätt? Jag har kollat runt på forumet och de enda jag har hittat är att den behöver plastflottrörer och anslutning till vaccum.
Tack på förhand
/Frippe