Sida 16 av 17

Re: Trycksätta Stromberg

Postat: tor maj 09, 2013 10:48 am
av OlleR1985
Jag har en 343a som jag byggt en ny motor till. Jag ville hålla ner vridmomentet (för att spara på drivlinan, som är vek) så jag valde att porta och montera H-kam med dubbelfjädrar för att höja varven och få ut effekt på ett lågt laddtryck. Det är en B230F som jag modifierat, kompsänkt osv. Jag vill ha ut 300hk men inte mer än så, 250-300, och enligt min matte så bör 0,9 bar räcka till 300hk

Jag vill köra förgasarturbo och det ligger minst tre st strombergare här så frågan till er är vad tycker ni jag borde göra? Jag har inga problem med att bygga ett eget insug om det behövs! Kan det vara så att om jag använder tre förknasare så behöver jag inte göra mer än att täta upp dem? Jag har en red top soppapump för förgasare, kan jag använda den som den är eller behöver jag en btr?

Re: Trycksätta Stromberg

Postat: tor maj 09, 2013 10:56 am
av vebotrimmarn
http://folkraceshop.se/insug-dubbla-su-volvo-b23-b230 där har du insug. kör själv med de. 2 stromberg borde räcka.

Re: Trycksätta Stromberg

Postat: tor maj 09, 2013 10:59 am
av OlleR1985
Ahh, jag trodde att det inte gick svetsa i insuget! Då kan jag ju göra sådär, har ett par insug över och både fräs och alu-tig :P

Jag har en 398-topp på den för att det ska gå bra att köra den genom besiktningen sen :)

Re: Trycksätta Stromberg

Postat: lör jul 13, 2013 9:12 pm
av Baxman
B21ET bunndel, 398 topp med D-kam, B21A fordeler med stifter, 940 manifold, IRX450 turbo, AQ140 manifold med 2 stk. Strømberg, 98 blyfri og RAC clutch som slurte fra 3600 - 3700 o/min på tunge pull.
1,8 BAR på 5000 o/min og 1,6 BAR på 6400 o/min. pga svak actuator. :(

306 WHP og 428 WNM Dynapack.

Bild

Bild

Motorolje i forgasserene blir som vi ser for tykt på ett BT oppsett.

Re: Trycksätta Stromberg

Postat: fre dec 26, 2014 10:06 pm
av jenseman3
bildorna funkar inte

Re: Trycksätta Stromberg

Postat: lör jan 09, 2016 12:50 am
av domino
Hi i dont know if this thread is alive but atleast i will try . i plan to upgrade my b18 engine to turbo with stromberg carb . If it is posiible i need you to reupload all images or give me some materials i can work with like how to upgrade stromberg 175 cd 2 to support turbo mod

thank you for your ansewers

Re: Trycksätta Stromberg

Postat: sön jan 10, 2016 1:04 am
av domino
Kan någon ladda upp bilder?

Re: Trycksätta Stromberg

Postat: tor jul 07, 2016 6:08 pm
av sonnype99
Hej, någon som har kvar dessa bilder? Dem finns tydligen inte kvar, skicka mig ett PM isåfall:)

Re: Trycksätta Stromberg

Postat: sön jul 31, 2016 2:39 pm
av rsst
Ingen som har bilderna?

Re: Trycksätta Stromberg

Postat: fre aug 05, 2016 5:04 pm
av henkeboi
Många som frågat om bilderna. De flesta är tyvärr borta sedan många år men jag kommer lägga in de bilder som finns kvar och ändra inlägget i början på nästa vecka.

Re: Trycksätta Stromberg

Postat: mån aug 08, 2016 6:33 am
av henkeboi
Sådär.

Re: Trycksätta Stromberg

Postat: mån okt 03, 2016 8:35 am
av Grooverhound
kör folk med orginal fördelare när ni har turbo?
ingen annan vacumklocka som ändrar tändningen?

Re: Trycksätta Stromberg

Postat: tis okt 04, 2016 4:14 pm
av dsimila
Helt orginal fördelare vill man inte köra. Då blir tändkurvan helt fel. Jag har testat både dubbelverkande klocka och begränsad tändkurva båda fungerar typ lika bra.

Re: Trycksätta Stromberg

Postat: tis nov 08, 2016 9:26 pm
av larsat
Man kan (på B21/23/230) köra en fördelare från insprutare, som ger rak tändkurva. Den är då "original".
Var länge sen jag höll på med det nu, men tror jag körde 5 grader.
På B20 turbo har jag kört fördelare från Saab 9000, även den rak, men sist från 900 med klocka, utan att koppla in den har jag för mig, tror det blev rak kurva då med hmm..

Re: Trycksätta Stromberg

Postat: ons nov 23, 2016 8:58 pm
av Baxman