Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jun 25, 2018 6:59 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 244 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Trycksätta Stromberg
InläggPostat: mån jan 29, 2018 8:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm
Inlägg: 108
Lyfter denna tråd.
Det pratas om Stromberg för trycksättning, men hur är det med Pierburg förgasarna som har det "gula" oljelocket istället.
Är det samma procedur på dessa för trycksättning ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trycksätta Stromberg
InläggPostat: mån jan 29, 2018 8:40 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4278
Ort: MantorpPark
Fungerar lika bra dom, finns också vissa fördelar som att de har enkelt ställbara munstycken m.m.
Ska man köra med dubbla förgasare (eller en) är det största problemet att få nålventilerna att fungera bra, dvs inte stänga eller öppna för mycket, vet jag av erfarenhet.

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trycksätta Stromberg
InläggPostat: mån jan 29, 2018 8:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm
Inlägg: 108
Är nålventilen bekymmer på båda sorters förgasare ? Alltså Stromberg och Pierburg ?

Och en fråga till. Är det samma förfarande med ombyggnaden av förgasaren som på en Stromberg ? Alltså med tätning av choke etc etc


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trycksätta Stromberg
InläggPostat: mån jan 29, 2018 8:56 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4278
Ort: MantorpPark
Nålsätet är löst och fjädrad på pierburg, eller stromberg 175-CDUS som den också heter i vissa modeller, det fungerar nog inte alltid så bra med fjädringen men det går ev förbättra, fördelen är att det sitter en skruv i flottörhusets botten som man justerar med 8mm långhylsa om jag minns rätt. Jag tyckte inte jag fick det bra och körde istället med äldre stromberg, men då får man pressa nålsätet upp eller ner dit man vill ha det, och det är lite bökigt att få två likadant. Så jag tror på en ombyggnation av pierburg.
Nålventilerna är likadana, de styrs av en vinge på flottören, flottörerna brukar ha dubbla vingar, iaf på vissa förgasare, så man kan borra upp ett gjutet hål och gänga i en extra nålventil om man vill, dvs dubbla på varje förgasare.
Problem jag hade var att med dubbla förgasare så ville alltid någon ventil vara för stängd eller för öppen beroende på hur bilen lutade och då tappar man soppa på två cylindrar, eller flödar över.
Skulle jag bygga något liknande igen skulle jag fräsa ett nytt flottörhus för bägge förgasarna, som rymmer mer bensin men kanske bara ha en nålventil, det gäller dock att se till så den hinner fylla på vid fullast också.

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 244 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jonas landin, OttoB och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010