Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön dec 16, 2018 9:51 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 17, 2006 7:05 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Inlägg: 2095
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Hur tror ni det skulle kunna lira med 4 Strombergare på mitt koncept :?: . B21et, , HX 40, 8V rätt portad större ventiler, eget grenrör, MSD, IC lastbil, annan kam.

( http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8524 )

:arrow: /NXJ

_________________
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 20, 2006 11:54 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Inlägg: 1217
Ort: Nyköping
NXJ skrev:
Hur tror ni det skulle kunna lira med 4 Strombergare på mitt koncept :?: . B21et, , HX 40, 8V rätt portad större ventiler, eget grenrör, MSD, IC lastbil, annan kam.

( http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8524 )

:arrow: /NXJ


1 stromberg/cyl skulle nog kunna räcka långt, har själv haft dom tankarna men det blev aldrig av. problemet är nog att få alla förgasare justerade lika och få dom synka, o gasreglaget då. sen kan det vara svårt att slipa 4 nålar precis likadant, men det kanske inte behövs nålslipas när du har 4 st, du måste räkna ut bränslemängden. men det är en intressant tanke, någon måste ju vara först att prova.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 20, 2006 12:59 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Inlägg: 2095
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
140ttic skrev:

1 stromberg/cyl skulle nog kunna räcka långt, har själv haft dom tankarna men det blev aldrig av. problemet är nog att få alla förgasare justerade lika och få dom synka, o gasreglaget då. sen kan det vara svårt att slipa 4 nålar precis likadant, men det kanske inte behövs nålslipas när du har 4 st, du måste räkna ut bränslemängden. men det är en intressant tanke, någon måste ju vara först att prova.



Jag är sugen på att testa. Det är ju kul att vara först, nån gång 8)

:arrow: /NXJ

_________________
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 20, 2006 5:09 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4279
Ort: MantorpPark
tjena, ja har hört talas om en folkrace bil med 4 strombergare och det funkade tydligen ganska hyffsat, jag har oxå haft tanken, vem hinner först att pröva? :D

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 20, 2006 10:26 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Inlägg: 1217
Ort: Nyköping
käns som en sugis skulle gå ganska fett med 4st stromberg, motsvarar ju en hel del bränsle. varför inte prova 4st SU isåfall, som har större diameter. borde väl motsvara ganska STORA webrar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 21, 2006 5:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Inlägg: 276
Ort: Skaftö
Tja fast strombergarna har ingen accpump det är svårt att få förgasarna att funka med "vassa" kammar pga dåligt vaccum på lågvarv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 21, 2006 7:15 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
dena typ av förgasare gillar inte IR insug (ett insug per gasare) då de vill ha lite lungnare flöde igenom sig.


men med en kammare (plenium) mellan motor och förgasare så fungerar det nog!


som en prostock med ett så kallat tunelram insug (ger högsta effekt av alla insugning typer!)


men det är viktigt med utformningen på insuget så att alla cylindrar får exakt lika mycket soppa.


skulle gissa att 4 su gasare med plenium ger motorn likvärdig andning som dubbla weber 58or :wink:

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 21, 2006 8:20 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4279
Ort: MantorpPark
hur skulle de insuget se ut? 4 gasare brevid varann in i en kammare & sen 4 rör in i motorn? borde inte de bli ungefär samma flöde genom gasarna då som 4 rör rakt in? :roll:

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 21, 2006 9:39 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2170
Ort: yttertavle/umeå
det blir samma flöde men med separata kanaler är insuget öppet (ventilen)ca 1/4 av tiden.med utjämningskammare får förgasaren
möjlighet att flöda hela tiden!

ungefär så är det iallafall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 21, 2006 9:46 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4279
Ort: MantorpPark
så blir de ja... tackar :twisted:

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 22, 2006 8:52 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
man kan nästan säga att varje cylinder suger genom fyra förgasare!

det är ju bara en cyl som suger åt gången!

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 22, 2006 11:05 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Inlägg: 2095
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Jens Gustavsson skrev:
dena typ av förgasare gillar inte IR insug (ett insug per gasare) då de vill ha lite lungnare flöde igenom sig.


men med en kammare (plenium) mellan motor och förgasare så fungerar det nog!


som en prostock med ett så kallat tunelram insug (ger högsta effekt av alla insugning typer!)


men det är viktigt med utformningen på insuget så att alla cylindrar får exakt lika mycket soppa.


skulle gissa att 4 su gasare med plenium ger motorn likvärdig andning som dubbla weber 58or :wink:



Ok. Det vore kul att testa :shock: .
Hur skulle ett sånt här tunnelraminsug se ut :?: Förstår att det är en STOR fråga men finns det nån kunskap/info på forumet hur det kan se ut? Eller finns det nån bra hänvisning på var man kan läsa om detta?

:arrow: /NXJ

_________________
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 22, 2006 12:03 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
tror att det blir mycket jobb och kanse alldrig bra ändå, 2 x weber eller delorto är beprövade grejor som fungerar direkt.

går desutom perfekt på låg oc dellast som inte 4 su kommer att göra än hur mycket man sjusterar.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 22, 2006 9:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Inlägg: 261
hej,

jag har en liten fråga jag har en b18 gammal marin motor med dubbla strombergare med ställbart huvudmunstycke! går det att trycktäta dom förgasarna?
går det att köra med dom förgasarna ens?
om det går slipper jag slipa nålarna då?

_________________
e34 m20b25 turbo @1bar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 24, 2006 4:40 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Inlägg: 1217
Ort: Nyköping
vinkelkapen skrev:
hej,

jag har en liten fråga jag har en b18 gammal marin motor med dubbla strombergare med ställbart huvudmunstycke! går det att trycktäta dom förgasarna?
går det att köra med dom förgasarna ens?
om det går slipper jag slipa nålarna då?


sitter det inte dubbla fallförgasare på b18 marinmotorn? om det är vanliga stromberg 175 så går det utmärkt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010