Sida 5 av 17

Postat: tor aug 24, 2006 5:28 pm
av vinkelkapen
förgasarna är två stromberg 150 CD som sitter på en marin motor som sagt men har ställbart mustycke som jag har ett litet frågetecken om här är bild på förgasaren

Bild

Postat: tor aug 24, 2006 6:30 pm
av fredde_vit_pv
om man ska trycka genom förgasaren/na måste man alltid gå ner i nåldiameter just på den höjd som laddtrycket kommer och vidare
ut till spetsen på nålen.förgasaren kan inte känna av tätheten på luften!
så om man laddar 1kg, dvs dubblar tätheten ska man slipa nålen så den
släpperpå dubbelt så mycket soppa men bara från det läge som nålen är
när det kommer tryck och ut till fullt öppen. problemet är bara att veta
vart trotteln är när trycket kommer och hur mycket man ska slipa.
bara att prova sig fram :)
ställbart nålsäte är nog jättebra för då kan man justera lågfart/tomgång
med motorn igång,viss skillnad mot att skruva isär gasaren :wink:

största begränsningen med en volvo strombergare är att när man
slipar nålen för att få mer o mer soppa så försvinner den till sist,
det är då man önskar att den var grövre redan från början!

fredde

Postat: tor aug 24, 2006 7:00 pm
av vinkelkapen
ok räta ut lite frågetecken men du tror inte det kommer läcka o.s.v från själva justeringen? man kanske ska byta oring när man ändå är igång och tar isär förgasaren?

Postat: tor aug 24, 2006 9:16 pm
av larsat
om man tappar trycket i flottörhuset vid laddtryck lär motorn spika sönder

Postat: fre aug 25, 2006 10:44 am
av vinkelkapen
ja men då lär det ju pissa soppa som fan innan eller? annars får jag trycktesta innan med tryckluft och sen vad som händer

Postat: fre aug 25, 2006 11:14 pm
av larsat
flottörhuset är ju inte fyllt med soppa, halva är ju fylt med luft & där ska du ha övertryck när du har övertryck i insuget, men om du tappar det trycket kommer gasarn ge alldeles för lite soppa, det är så jag menar... förstår du?

Postat: lör aug 26, 2006 10:42 am
av henkeboi
jag körde med övertryck och justerbart huvudmunstycke, läckte inte..men om det gör det så är det ju bara o byta till nya o-ringar, men jag tror de kommer funka bra.

Postat: lör aug 26, 2006 2:55 pm
av larsat
175 CDUS funkar ja! fast dom är inte bra att köra på orginal b20 insug, de har ja prövat

Postat: mån aug 28, 2006 7:57 pm
av Bjoern_
Hej jag undrar ifall de finns nån guide för att trycksätta weber 40 ?

Har sökt men har dock inte hittat några bilder... ngn som har ?

Vore väldigt tacksam

Postat: ons okt 18, 2006 7:22 pm
av hesselgren
moddade en förknasare efter denna guide nyss, mycke bra guide, behövde inte ens gå ner i verkstan, kunde fixa allt framför datorn. :P

MVH Micke

Postat: fre nov 03, 2006 9:11 pm
av Fredrik Forsberg
väldigt bra guide! ska trycksätta två stycken tänkte jag! :lol:
antar det är samma sak som gäller..

men det jag undrar är om trattar är något att ha? vad gör det för skillnad?

sen undrar jag en annan sak och det är om det finns insug för dubbla stromberg?

mvh Fredrik 8)

Postat: fre nov 03, 2006 10:33 pm
av larsat
trattar gör att motorn får i sig mer luft, framförallt på lägre varv
till B20 finns insug med dubbla stromberg ja kör själv med dubbla, förhoppningsvis (om jag får tummen ur röven imorn) så blire lite filmat snart på hur bra bilen går.. jag vet att jag har haft minst 230 pållar än så länge målet är mycket mer :roll:

Postat: lör nov 04, 2006 10:47 pm
av Fredrik Forsberg
okejokej! :) jo jag fick reda på idag att det var samma insug som till dubbla SU.. om han inte ljög :lol:

men en fråga som är svår att svara på men hur många hästar kan man få med dubbla stromberg en normalstor turbo, ny kam (vilken?) och 2,5 system

mvh Fredrik

(sorry om jag sabbar tråden!)

Postat: tor nov 09, 2006 9:16 pm
av Baerserk
Tack för en väldigt bra tråd!Rättade ut fruktansvärt många frågetecken för min del!ja har lite planer på att konvertera min B230A,men går det att använda typ 740 aggregatet och grenröret?sen svetsa egna tryckrör och plenium?sen hur ska wastegaten kopplas?behövs det en extra soppapump?Hur mkt går det att ladda?Tack på förhand! :D :D

Postat: fre nov 10, 2006 8:49 pm
av larsat
de går bra me den turbon & grenrör men ladda inte för mycke för grenröret stryper, nånstans mellan 0,5-0,7, då borde du ha 160-180 pållar du behöver inge "plenium" om du inte vill dra bara ett rör in i gasarn, wastgaten sitter ju i turbon den kan du koppla direkt till kopressorhuset på turbon, du behöver en soppapump som ökar trycket vid överladd, de du kan göra är att gänga in en nippel i bränslepumpen som sitter i blocket på rätt sida membranet, annars har polarn en R-sport pump till salu som är gjord för detta.. 500 spänn
för övrigt när de gäller effekten i min kärra så var det 230 pållar vid runt 0,6-0,7 bars ladd då jag körde mot en calibra jag har laddar över 1 bar innan men haft lite strul på sista tiden, just nu äre tändfel... får se om de löser sig, vid 1 bars ladd bör den ge 280-300 pållar och det är jag nöjd med om jag kan bromsa i vår