B21A Trycksatt Stromberg, Problem

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Modigh
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 20, 2010 3:08 pm

B21A Trycksatt Stromberg, Problem

Inlägg av Modigh »

Hejsan!
Jag har precis turbokonverterat en B21A men den gillar inte när jag monterar tryckröret.
Det är en 13G Turbo ifrån 940 med tillhörande tryckrör och orginal dump samt IC.
Angående förgasaren har jag följt guiden som finns, dvs. pluggat choken, slipat nålen, borrat nålventilen.
Det jag inte gjort är att byta gas spjäll.
Jag har mekanisk pump, tryck satt. Har beställt en Malpassi BTR (FKT1) men inte kommit än.
Tryckbox har jag inte, utan bara en 2,5" rör som jag svetsat på insugsflänsen. Och det verkar vara tätt.
Brytarlös tändning ifrån tidigt -80tals Volvo 240. Cirkus 30Grader förtändning

Nu till problemet: Bilen går hyffsat bra på tomgång och vid gaspådrag utan tryckröret inkopplat på förgasaren.
Men så fort jag ansluter tryckröret så går den ner i varv på tomgången (nästan som den stryps) och sedan ifall man gasar (Kan vara ifrån 10% -100% gas. Så stiger den kanske i 1000varv sedan dör den och kan hoppa igång igen vid 200-500varv :shock:

Så nu är frågan, vad kan det vara för fel? Är det något jag glömt? Kanske gjort på fel?

Är tacksam för alla svar och Idér! :thumbright:

Mvh Modigh
Senast redigerad av Modigh den sön dec 11, 2011 3:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: B21A Trycksatt Stromberg, Problem

Inlägg av Kristoffer Helle »

montera en större turbo
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Modigh
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 20, 2010 3:08 pm

Re: B21A Trycksatt Stromberg, Problem

Inlägg av Modigh »

Kristoffer Helle skrev:montera en större turbo
Kan du formulera dig lite tack?
Men alltså så kan turbon vara för liten så den klarar inte leverera luft till en annars orginal B21A?
Det behövs alltså ett större aggregat att driva en förgasarmotor än insprut? Hur mycket större?

Mvh
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: B21A Trycksatt Stromberg, Problem

Inlägg av fredde_vit_pv »

om du inte har tryckkompensering på bränslet funkar det inte alls!
då trycker luften bort allt bränsle så fort du får laddtryck.

hur menar du med "2,5" rör som jag svetsat på insugsflänsen"? jag tar för givet att du trycker genom förgasaren!

/F
Modigh
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 20, 2010 3:08 pm

Re: B21A Trycksatt Stromberg, Problem

Inlägg av Modigh »

fredde_vit_pv skrev:om du inte har tryckkompensering på bränslet funkar det inte alls!
då trycker luften bort allt bränsle så fort du får laddtryck.

hur menar du med "2,5" rör som jag svetsat på insugsflänsen"? jag tar för givet att du trycker genom förgasaren!

/F
Okej! Jag trodde det skulle gå vägen på låglast då det inte blir något tryck direkt. Men det går alltså åt helvete redan vid tomgång om man inte har tryckkompenserat bränslet?

Angående 2.5" Röret så skrev jag nog inte så tydligt. Det är alltså bara ett 2.5" rör på förgasaren, ingen box.
Med "insugsfläns" menade jag flänsen som sitter mellan förgasare och luftburk orginal. :whistle:

Mvh
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: B21A Trycksatt Stromberg, Problem

Inlägg av Kristoffer Helle »

Min AT gikk inte med moppe turbon. men när den fikk en "stor" t3 så gikk det fint. jag hadde ingen trykk kompansering heller. så man fikk sleppa gassen efter å ha dragit ut et gir lite :mrgreen: . 10år sidan sist jag drev med detta faktisk. julen 2001 :)
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Modigh
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 20, 2010 3:08 pm

Re: B21A Trycksatt Stromberg, Problem

Inlägg av Modigh »

Kristoffer Helle skrev:Min AT gikk inte med moppe turbon. men när den fikk en "stor" t3 så gikk det fint. jag hadde ingen trykk kompansering heller. så man fikk sleppa gassen efter å ha dragit ut et gir lite :mrgreen: . 10år sidan sist jag drev med detta faktisk. julen 2001 :)
Okej, jag är ingen expert. Men tycker att den här turbon borde kunna leverera den luftmängden som behövs till en b21 med singel stromberg. Iof så verkar det som att motorn kvävs, men också skulle det ju kunna bero på att bränslet stoppas? Så som Fredde är inne på angående bränsletrycket.

Men som jag frågade tidigare, kan det trycket som redan vid tomgång ges börja motverka soppa tillförseln?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: B21A Trycksatt Stromberg, Problem

Inlägg av fredde_vit_pv »

ja,allt tryck över ca 1hg motverkar bränslet och det borde det bli strax över tomgång!
turbons storlek kan göra det svårare att bestycka om den börjar ladda tidigt(viktigt att
nålens slipning börjar i det läge "trotteln"är när trycket ökar) men det är nog ett annat problem.
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Re: B21A Trycksatt Stromberg, Problem

Inlägg av ergu »

har din anslutning mot förgasaren ventilationshålen för vacumkolv och flottörhus öppna?
Erik G
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: B21A Trycksatt Stromberg, Problem

Inlägg av dsimila »

Det går bra att köra pytte-13c på stromberg, även om den egentiligen är onödigt liten.
Som pv_fredde skriver, det är svårt at slipa nålen rätt. Stor risk för taskig bränsleförbrukning.

Det är jätteviktigt att luften till flotörhusventilationen och vakumkolv görs rätt.
Det går inte att typ göra ett jack i flänsen eller dylikt. Blir relativt undertryck i hålet om man försöker. :doh:
Rekomenderar starkt att du gör en tryckbox.

Gjorde min av järnbalk och genomgående bultar.
Har också gort en "tvärflöjts"-modell till en bil med lite utrymme av 2,5tum rör + 4mm plåt. Fungerar fint.
Hur man än gör behövs svets, pelarborr och 45mm hålsåg.

Köp en btr + insprutarpump. Köp en btr + insprutarpump. Köp en btr + insprutarpump. Köp en btr + insprutarpump.
Modigh
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 20, 2010 3:08 pm

Re: B21A Trycksatt Stromberg, Problem

Inlägg av Modigh »

Tack för era svar!
Jag använde mig av ett 2.5" rör som jag svetsade på flänsen bara, jag såg till att dessa hål täcktes in:
Bild

Det är väldigt trångt, så tror det blir svårt med tryckbox.

Jag kollade på min mekaniska pump ifall det fanns 2 hål i botten, vilket det fanns så jag pluggade det ena och trycksatte det andra ifrån tryckröret. Vilket jag läst mig till i "Guide tråden" att man kan göra.
Dock ingen skillnad, det ända jag lade märke till nu är att laddtrycksmätaren inte visar något direkt vakuum på tomgång, dock bytte jag anslutning men tycker inte det borde spela någon roll.

Filmade även en snutt innan batteriet på telefonen tog slut:
http://www.youtube.com/watch?v=Z41g7AL9liM
Jag ger mycket lite gas när jag filmar mätaren, bara DP på så låter förjävligt + att flänsen skramlar.

Mvh
Modigh
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 20, 2010 3:08 pm

Re: B21A Trycksatt Stromberg, Problem

Inlägg av Modigh »

Problemet är till högsta sannolikhet löst.
Jag har gjort en grym miss när jag snickrade ihop flänsen och 2.5" röret.
I all stress så fokuserade jag på att trycksätta dom hålen i flänsen och på något vis inte hade en tanke på att hålet till flotörhuset är bredvid i "luften". Utan att tänka så tog jag förgivet att allt var korrekt. :doh:

Så nu får jag skämmas, men det goda ur det hela är väll att ni som läser tråden får veta vad som händer ifall man inte trycksätter flotörhuset.

Men stort tack till er som hjälpt till, lärorikt har det varit och att vinna kunskap/erfarenhet är en stor del av detta "bygge". :thumbright:

Mvh Modigh
Skriv svar