Keihin 42 mm CV förgasare på 2 liters pinto, för stort?
Keihin 42 mm CV förgasare på 2 liters pinto, för stort?
Vi funderar på att bygga en pinto med effektmål på 160-170 hk. Då jag har en Keihin förgasarbrygga liggandes funderar vi på att använda den.
Dock är de ju rätt stora de förgasarna, 42 mm, men de har ju vacuumstyrda trottlar.
Tror ni det kommer fungera eller blir förgasare alldeles för stora?
Vi vill gärna att bilen ska kunna gå att köra på gatan utan att det slurpar 2 liter milen och hackar och spottar under 3000 rpm.
Dock är de ju rätt stora de förgasarna, 42 mm, men de har ju vacuumstyrda trottlar.
Tror ni det kommer fungera eller blir förgasare alldeles för stora?
Vi vill gärna att bilen ska kunna gå att köra på gatan utan att det slurpar 2 liter milen och hackar och spottar under 3000 rpm.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: Keihin 42 mm CV förgasare på 2 liters pinto, för stort?
Kan byta mot keihin 38:or
Tommy Landholm
Re: Keihin 42 mm CV förgasare på 2 liters pinto, för stort?
Vaccum trottlar lyfter inte mer än nödvändigt, så den kommer inte att stupa på fullgas från låga varv.
Vad som kan bli problemet är att veta vilket system man ska bestycke beroende på varvtal. Det kan vara så att den stora förgasaren inte lyfter fullt förään man har varvat ur motorn till maxvarvtal.
Ett sätt att ta reda på när den går på full trottel är att ta bort huvudmunstyckena. Då kan man ta reda på när nålen slutar jobba, vilket varvtal.
Har man däremot mekaniska trottlar, då blir det jobbigt att sitta och bevaka gaspedalen, inte ge full gas fören efter 5000rpm som exempel.
Men med CV är det inga problem att ha för stora.
Mats
Vad som kan bli problemet är att veta vilket system man ska bestycke beroende på varvtal. Det kan vara så att den stora förgasaren inte lyfter fullt förään man har varvat ur motorn till maxvarvtal.
Ett sätt att ta reda på när den går på full trottel är att ta bort huvudmunstyckena. Då kan man ta reda på när nålen slutar jobba, vilket varvtal.
Har man däremot mekaniska trottlar, då blir det jobbigt att sitta och bevaka gaspedalen, inte ge full gas fören efter 5000rpm som exempel.
Men med CV är det inga problem att ha för stora.
Mats
Re: Keihin 42 mm CV förgasare på 2 liters pinto, för stort?
Det låter ju bra att det inte gör så mycket med stora CV-gasare.
Men du får gärna förklara lite mer hur det fungerar om man tar bort huvudmunstyckena för jag förstår inte riktigt..
wunderbaum_glidarn:
Nja jag vet inte, de kan vara bra att ha om vi ska bygga herrejösses 16-ventilare nån gång. Dessutom saknas en nål och de andra är nån eftermarknadshistoria jag inte lyckats identifiera så den måste nog ha 4 nya nålar. Men det är klart att det beror på hur mycket du vill lägga imellan
Men du får gärna förklara lite mer hur det fungerar om man tar bort huvudmunstyckena för jag förstår inte riktigt..
wunderbaum_glidarn:
Nja jag vet inte, de kan vara bra att ha om vi ska bygga herrejösses 16-ventilare nån gång. Dessutom saknas en nål och de andra är nån eftermarknadshistoria jag inte lyckats identifiera så den måste nog ha 4 nya nålar. Men det är klart att det beror på hur mycket du vill lägga imellan
Re: Keihin 42 mm CV förgasare på 2 liters pinto, för stort?
Så länge som nålen reglerar bränsleblandningen så spelar det inte någon roll om huvudmunstycket är för stor. Det är nålens förträngning som begränsar.
Vet man då att den inte går fett helt plötsligt, då vet man att det är nålen som reglerar, samt att man vet hur långt upp i varvtalsregistret.
Eller så sätter man en Web-kamera i insuget
Med andra ord, det är ingen ide att ändra huvudmunstycke förään man är 100% säker på att trotteln lyfter fullt.
Mats
Vet man då att den inte går fett helt plötsligt, då vet man att det är nålen som reglerar, samt att man vet hur långt upp i varvtalsregistret.
Eller så sätter man en Web-kamera i insuget
Med andra ord, det är ingen ide att ändra huvudmunstycke förään man är 100% säker på att trotteln lyfter fullt.
Mats
Re: Keihin 42 mm CV förgasare på 2 liters pinto, för stort?
Inte alls för stort, kommer bli skitbra detdär. Lyfter inte trottlarna fullt borrar du bara upp vacuumhålen lite.
En bra grundbestyckning för 2 litersmotor = 45 lågfart och 190 huvud.
En bra grundbestyckning för 2 litersmotor = 45 lågfart och 190 huvud.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Re: Keihin 42 mm CV förgasare på 2 liters pinto, för stort?
Tack så mycket för tipsen!
Det låter ju hoppfullt helt klart!
Det låter ju hoppfullt helt klart!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Keihin 42 mm CV förgasare på 2 liters pinto, för stort?
vad satt de på för motorcykel?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Keihin 42 mm CV förgasare på 2 liters pinto, för stort?
En Honda CBR1100XX Blackbird. 1997 och 1998 hade förgasare, första produktionshoj som uppgavs göra 300 knyck.
Brum brum..
Brum brum..