sugturbo, använda 2 förgasare, slippa undertryck i turbo

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
whoknow
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: mån feb 06, 2012 1:08 am

sugturbo, använda 2 förgasare, slippa undertryck i turbo

Inlägg av whoknow »

hej är ny på detta med "förgasarturbos" och tycker det verkar väldigt smidigt på samma gång som det är struligt! så har jag kommit på en ide som kanske kan funka:)

när man bygger en sug turbo ska man ju ha en carbontätad turbo för att det inte ska vara undertryck i turbon när gasspjälet är stängt, då kan man ju kanske använda 2 förgasare, en före och en efter turbon..

den som sitter på trycksidan agerar bara som gas-spjäl och är helt "tätad", den andra förgasaren som sitter på sug sidan sköter bränslet, förgasarna ska sitta så nära varandra som möjligt för att bränslet ska hänga med känns det som..

1. förgasaren på sug sidan ska vara modifierad sen ska aldrig stänga helt så det uppstår"vakum"
lösning: kan man ha ett munstycke som sitter öppet på sugsidan som ger mer soppa ju mer luft flödet ökar utan "throttel/spjäl" eller kanske kapa ur en "throttel-kolv/spjäl" så det tillåter luftflöde därigenom?

om man har 2 spjäl ska de självfallet vara synkade på nåt sätt och därför vara så nära varandra som möjligt för att motorn inte ska få i sig den magra blandning som skulle finnas mellan förgasarna om man skulle trycka gasan i botten kvikt

finns kanske redan en sån här lösning? och kanske är jag helt ute och cyklar? vore kul om nån insatt människa vill hjälpa till och se om detta kan fungera, teoretiskt sett. eller om det är nåt jag inte tänkt på osv..
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Re: sugturbo, använda 2 förgasare, slippa undertryck i turbo

Inlägg av Mattias wikberg »

Rent spontant så låter det fruktansvärt avancerat och bökigt, Varför inte trycka genom förgasaren ? allt fixa en turbo som pallar uppgiften?

Allt går frågan är ju bara hur många timmar man vill svära å skrika i garaget :p
whoknow
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: mån feb 06, 2012 1:08 am

Re: sugturbo, använda 2 förgasare, slippa undertryck i turbo

Inlägg av whoknow »

jo det är sant, men det kan även vara smidigare än att trycksätta en förgasare, skaffa bensinpump, ställbar bränsletrycksregulator osv osv och om man ska sugturbo etc, vart ska man hitta en karbontätad turbo, med 2 förgasare kan det bli ett tredje alternativ som möjligtvis kan vara billigare mm fördelar som att man kan använda en vanlig turbo, inte behöva köpa/bränslesystem eller en karbon tätad turbo som verkar sällsynt.

och det är kul att komma på nya saker dessutom!

visst är det smidigare o bygga en trycksatt förgasare som redan finns, men det var nog komplicerat att komma på de från början oxå.
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Re: sugturbo, använda 2 förgasare, slippa undertryck i turbo

Inlägg av Mattias wikberg »

Jo de är klart de är kul att bygga, Jag kanske missupfattar fel :p Men det låter svårt att måsta bygga bort vakuumet med diverse lösningar och extraspjäll mm, Jag säger dock inte att de är omöjligt..

Har läst nånstans att de går att borra upp ett litet hål nånstans i lagerdelen på turbon för att komma förbi problemet med karbontätning.. Jag skulle forska mer i det om jag skulle byggt sugturbo...


Tror den tråden fanns i avancerat här på forumet

mvh mattias
whoknow
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: mån feb 06, 2012 1:08 am

Re: sugturbo, använda 2 förgasare, slippa undertryck i turbo

Inlägg av whoknow »

ok tack! jag ska kolla runt lite mer, om den lösningen kan funka är det betydligt mycket smidigare ju:) men det går säkert att bygga nåt i stil med 2 förgasare och få det att funka.. känns som om hela "förgasar-turbo-biten" är väldigt outforskad:)
whoknow
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: mån feb 06, 2012 1:08 am

Re: sugturbo, använda 2 förgasare, slippa undertryck i turbo

Inlägg av whoknow »

fan, ja man kan ju borra hål i lagerhuset o dra en slang därifrån till ventilkåpan, men det motverkar väll inte om man har vakum? den kommer ju ändå suga ut olja.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... rra#p46733" onclick="window.open(this.href);return false; sen skrev Jarmo Y i den tråden nånting om att ha ett spjäll mellan turbo och motor oxå på en sugturbo.. undra om det kan funka?? 2 spjäll..
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: sugturbo, använda 2 förgasare, slippa undertryck i turbo

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag har tänkt tanken att dela på en SU förgasare, alltså spjället på trycksidan och vakumtrotteln (eller vad det heter) på sugsidan, kanske värt att prova?
whoknow
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: mån feb 06, 2012 1:08 am

Re: sugturbo, använda 2 förgasare, slippa undertryck i turbo

Inlägg av whoknow »

det är samma tanke, fast jag hade tanken att ha 2 förgasare, men det går ju dela kanske på en oxå, billigare..


fördelar:
*förmodligen blir det enkelt att bestycka förgasaren
*inget vakum i turbon därför behövs inte en carbontätad turbo
*man behöver inte bygga om bränsle system beroende på hur mycket effekt man ska ha.

nackdelar:
*man kan inte ha dumpventil
*dålig gasrespons

tror ni att det går att göra bränsle luft blandningen innan turbon och ha gasspjälet efter turbon? alltså skapa "bränsleluftblandningen" utan spjäll/throttel?
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: sugturbo, använda 2 förgasare, slippa undertryck i turbo

Inlägg av G-son »

*man kan inte ha dumpventil
Jodå. Men man kan inte ha öppen dump, man måste ha en som återcirkulerar mellan förgasare och turbo.
whoknow
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: mån feb 06, 2012 1:08 am

Re: sugturbo, använda 2 förgasare, slippa undertryck i turbo

Inlägg av whoknow »

jo just det..

jag skulle gärna prövat detta själv om jag hade en bil att bygga på:)
Skriv svar