B21A - Weber 36/36DCD - Går magert?

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
m0gg3
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons feb 29, 2012 8:17 pm
Ort: Östersund

Re: B21A - Weber 36/36DCD - Går magert?

Inlägg av m0gg3 »

Har nu haft inne förgasaren och blåst rent och grundbestyckat den efter misabs tabell. Skruvade bort skruven(by-pass hål/skruv) som sitter bredvid huvudmunstycket på primärporten, och skulle blåsa rent. Ser då att det bubblar uppe vid lågfartsmunstycket! Inte tätt alltså! Sitter ju en liten gummipackning (men inte en o-ring) på lågfartsmunstyckes-skruven, men nån sån fick jag inte med när jag köpte en hel packningssats.
Fick däremot med några o-ringar som passade där men trodde inte dom skulle sitta där då dom inte såg ut som den packningen som satt där först. Men tog en sån där o-ring nu och satte dit så det blev tätt och fint.
Och bilen har gått skitbra nu på första provrundan på några km.

Bra respons över hela registret, andra porten ger även effekt redan från 2200~ varv jämfört med innan ca 3200-3500varv.
Låter fortfarande liiiiiiite orent mellan 1500-2000 varv, men känner inte av det för bilen reagerar och accar snabbt förbi dom varvtalen om jag vill. Så det ska nog inte vara någon fara hoppas jag.


Ska ut igen efter middagen och skruva dit brytarlös tändning som jag införskaffat samt kolla tändstiften för att se så dom ser bra ut.


Alltså, fick bilen (för tillfället iaf, hoppas det håller i sig) att gå bra med misabs grundbestyckning. Enbart 55 i lågfart (co skruv 2,5varv). Ska eventuellt testa 60 i lågfart också för och se om det blir någon skillnad.
Morgan Åman
m0gg3
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons feb 29, 2012 8:17 pm
Ort: Östersund

Re: B21A - Weber 36/36DCD - Går magert?

Inlägg av m0gg3 »

Hallå igen!

Har varit ute och ställt tändningen lite på måfå, bara för att testa. Och har ställt upp tändningen en bra bit mot vad den "ska/bör" ligga på. Hade inte med mig lampan så kollade aldrig vilka grader, men har vridit fördelaren ca halva spåret där man låser fast den. Inga spikningar, och den låter mindre och mindre "orent" på låga varv nu som den gjorde förut. Däremot låter den lite vassare och inte lika mjukt. Känns även som den planar ut lite tidigare än förut.

Tändstiften hade, innan jag börja ställa upp tändningen antydan på överhettning/mager blandning/lågt oktantal. Har inte kollat efter jag ställde upp tändningen.

Vad kan man få ut av detta?
Högre tändning -> Låter vassare/rivigare men får bort de orena ljudet. Planar ut tidigare. Lite ojämnare tomgång, men provade aldrig justera blandningsskruven ifall man behöver de?
Lägre/Närmre original -> Låter mjukt och fint. Går/Låter orent mellan ca 1400-2000 varv. Planar inte ut lika fort.



Mvh
Mogge
Morgan Åman
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: B21A - Weber 36/36DCD - Går magert?

Inlägg av caterpillar »

pma sendt...
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Skriv svar