Bestyckningsråd weber 55 Dco

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
nitroz
För mycket laddtryck
Inlägg: 229
Blev medlem: lör dec 11, 2004 7:13 am
Ort: Falköping

Bestyckningsråd weber 55 Dco

Inlägg av nitroz »

jag har en hyfsat vass 2,8l B230 Dke vevaxel och veridstakar + omegakolvar och med resta insugningskanaler och svetsad kil i avgasporten(gammal grottistopp) +svetsat förbränningsrum och 38,5tryckare på insug och 37mm på avgas

motorn bromsades för två år sedan och går mycket bra på full belastning
men jag kör lite i stan och har den lite som en hobbybil bara , och kör lite på strippen ibland
den surar ner sig ganska fort och jag får hålla på och byta stift

finns det någon i mellan sverige eller neråt skåne som kan hjälpa till med att ställa in lågfart/mellan fart etc och som ev även har en rullande landsväg
(jag har fått för mig att många bara jagar toppeffekten)

förgasarna är Weber 55 DCo

Pumpventil:100
Lågfart: 65F6
E-Rör F7
Huvudmunstycke: 190
luftmunstycke: 175
Acc munstycke: 50
spridare: 5
Halsring: 49mm

Någon som har tips på ändring ,eller tips på någon som har erfarenhet och munstycken etc att lämna bilen till

krister

Falköping
Old kadett never die They just get faster
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Bestyckningsråd weber 55 Dco

Inlägg av Amazonic »

highspeed racing i lidköping kan säkert fixa det.
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Användarvisningsbild
Peter schmidt
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
Ort: Åsbro

Re: Bestyckningsråd weber 55 Dco

Inlägg av Peter schmidt »

Byt lågfarts munstycke, f6 är den fetaste modellen som används till metanol och alcohol. Prova typ 65f9 eller 65f8 i lågfart.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bestyckningsråd weber 55 Dco

Inlägg av Jens Gustavsson »

annars kasta in motorn i skuffen på bruks bilen eller skicka den med lastbil och ta flyg till sävar på semester ett par dagar så ska vi nog få till bestyckningen och testa lite grenrör kaminställningar och snacka lite motorer :thumbright:

har du nån BB lamda i bilen? kan nog hjälpa dig lite på distans också om du har en lamda i bilen.
har du nån lucka på dellast också?
precis vart i varv och spjälläge känns den gå fetast och snålast?

mvh jensa
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bestyckningsråd weber 55 Dco

Inlägg av Erland Cox »

Hur svarar den vid fullt gaspåslag från låga varv, ca 3000?
Bluddrar den där så prova ett F2 E rör istället.
F8 serien brukar funka bra till lågfart på Volvo.

Erland
nitroz
För mycket laddtryck
Inlägg: 229
Blev medlem: lör dec 11, 2004 7:13 am
Ort: Falköping

Re: Bestyckningsråd weber 55 Dco

Inlägg av nitroz »

jag tänkte börja med min 240 inom det närmaste

nu sitter det 65F6 lågfartsmunstycke i , men vad är det för skillnad att ta ex 40F6 , eller att ta 65F8
(jag har tagit hem lite munstycken så att jag har att prova med)
Old kadett never die They just get faster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bestyckningsråd weber 55 Dco

Inlägg av Jens Gustavsson »

på lågfarts munstyckena så är siffran 65 storleken i mm (0.65mm) bränsle hålet, sen bokstaven och singel siffran tex F8 hur luft inblandningen ser ut (finns bilder i weberhand boken om vad de olika F nummren har för antal hål och storlekar.

har du monterat nån BB-lamda än?


innan du börjar.............

kolla soppa trycket så det är ca 0.25bar.

(kolla alla vibrations plattor att de är täta och att gasarna sitter lite lagomt hårt mot insuget (ska kunna böja gasaren lite utann att tok slita).

synka noga.

kolla nålventilerna så de inte är för stora eller slitna (250 ska räcka).

är alla acc pump munstycken öppen och fungerar back ventilen i botten av flotör husen?

ställ in lamdavärdet på tomgången till ca 0.88 och tändningen på ca 20 grader tomgång sen ca 35 grader över 3000rpm (tolerera bara ett par grader i fladder på strobben) motorn ska gå snyggt och fint på tomgång nu.

hur många varv öppna är bland skruvarna nu? är de hyffsat lika öppna?

sen kör på trean i jämn fart på 1500rpm, 2000rpm, 3000rpm och 4000rpm och kolla lamda värde på alla varv, skriv upp och lägg upp på forumet.

håller med erland prova F8-65 eller om det blir för fett F8 60 till en början på lågfarten. justera bland skruvarna så lamdan blir rätt på tomgång sen kör lamdan på de olika varvtalen.

hoppas det hjälper, mvh jens :thumbright:
Skriv svar