Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Användarvisningsbild
Ventilsallad
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis mar 25, 2008 1:48 pm
Ort: Mullsjö/Nordmaling

Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo

Inlägg av Ventilsallad »

*Huvudmål måste få motorn att inte spika vid full gaspådrag och 1 bar turboladd.


MOTORINFO:
*531 topp endast riktplanad orginal med K-kam och styvare ventilfjädrar.
*orginal 230f block orörda kolvar osv.
*940 orginal turbogrenrör
*Caddy 2.0L -04 garret turbo ( inte största modellen men den levererar )
*3" IC rör och IC
*FKT2 BTR från misab och pumpen 1st biltema 500kr´s
*Bredbandslamda LM-2: Digital Air/Fuel Ratio Meter http://www.innovatemotorsports.com/products/lm2.php" onclick="window.open(this.href);return false;
*740 orginal tänning med stummsvetsad fördelare
http://imageshack.us/photo/my-images/221/img0276ed.jpg/

Orginal satt dessa munstycken till förgasarna (inligt misabs tabell perfekt bestyckning till B20 med K-kam sugmotor då)
*Nålventil 180´s (nål)
*huvud 150`s (H)
*Luft 125´s (L)
*Lågen 62`s (Låg) Borrad till 0.70
*acc 40`s (acc)

Då har ju jag nu laborerat med munstyckena en hel del och kört en hel del repor.. med en förtänning på 20g och max ladd på ca 1.2 bar och kammen på noll,
(den är ju inte så villig att gå över 5.500-6000 varv)

Nålventil 180
*1 L 1.60 H 1.70
*2 L 1.60 H 1.75
*3 L 1.60 H 1.80
Så här långt kommer spikningar vid tyngre belastning på 3-4 växel runt 0.8bars ladd och ca4.500 varv, det verkar inte spelat nån större roll
mellan uppborringarna så frågan är ju om 180´s nålventil är för liten och tömmer förgasarna? kan de vara så?

Det slutade med att jag gjorde 2 ändringar samtidigt för ett par dagar sen de var inte så bra nu i efterhand eftersom jag inte kan utesluta vad som gick fel :x
Borrade upp nålventilen till 2.3mm med tanke att kanske skiten inte får nog med bränsle
Borrade upp huvudmunstycket till 2.00
Nu blev det pärmos när bilen går, den går så fett den låter som skit och förmodligen flödar förgasarna, de kunde man ju nästan ana eftersom jag breddade diametern på nålhålet, så
klart att flottören stänger längre upp, men kanske värre att det är högre tryck in till förgasaren nu när hålet är större och flottören tvingas längre ner?

Nålventil 230
*4 L 1.75 H 2.00
*5 L 1.80 H 2.00
Prövade att komplettera med luften men de gav inget resultat..

Frågorna är många.. Men är det nån som har nån bra aning om vilken bestyckning som borde funka till denna build?
vill ju gärna kunna köra i sommar utan spik, eller har det inget med bränslemängden att göra i detta falle utan kompan och förbränningsrummet jag måste jobba på?
kom gärna med kommentarer om detta bygge så är jag tacksam! ( ps nä jag kommer inte köpa sprut!) :)
Kom gärna med frågor mm!
Dola på mest hela tiden
*Vit 242 -76 B230T 250hk
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo

Inlägg av Amazonic »

men du har ju ett ypperligt verktyg,bredbandarn?vad säger den?
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Användarvisningsbild
Ventilsallad
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis mar 25, 2008 1:48 pm
Ort: Mullsjö/Nordmaling

Re: Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo

Inlägg av Ventilsallad »

Det är de som är de lustiga, den visar inte att motorn skulle gå så värst fett, visar ungefär som den brukade tidigare, 0.85- 0.95 Lambda men vette fan som man skulle kalibrerat den, för stiften är ju sjöblöt!
har iallfall beställt nya nålventiler 180´s det ska väl fan räcka ändå!?
Dola på mest hela tiden
*Vit 242 -76 B230T 250hk
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo

Inlägg av fredde_vit_pv »

Halsringar? dom jobbar ju i par med huvudmunstyckena och bestämmer när soppan ska komma!
bränsletryck? där kan du ju kompensera för nålventilers storlek!
/F
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

börja med att få den att gå på nära lamda 1 på tomgång utan att den nyser eller surar ned stiften.

sen delgas i 50-80km/t på lamda 0.95 ungefär

sen på full gas mellan lamda 0.80- 0.85
Användarvisningsbild
Peter schmidt
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
Ort: Åsbro

Re: Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo

Inlägg av Peter schmidt »

K-kam är alldeles för vass med en liten turbo, prova nån snällare kam så blir det lättare att bestycka och allt blir mycket bättre .
Användarvisningsbild
Ventilsallad
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis mar 25, 2008 1:48 pm
Ort: Mullsjö/Nordmaling

Re: Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo

Inlägg av Ventilsallad »

fredde_vit_pv skrev:Halsringar? dom jobbar ju i par med huvudmunstyckena och bestämmer när soppan ska komma!
bränsletryck? där kan du ju kompensera för nålventilers storlek!
/F
hur menar du med att halsringarna jobbar i par med huvudmunstykena och hur menar du med när soppan ska komma :p haha är igentligen inte alls så bra med förgasare
trycket ska väl ligga runt 0.2-025 bar och är det ju en BTR som föder på med ladd som i sin tur ökar bränsletrycket, det borde väl vara nog?
Dola på mest hela tiden
*Vit 242 -76 B230T 250hk
Användarvisningsbild
Ventilsallad
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis mar 25, 2008 1:48 pm
Ort: Mullsjö/Nordmaling

Re: Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo

Inlägg av Ventilsallad »

Jens Gustavsson skrev:börja med att få den att gå på nära lamda 1 på tomgång utan att den nyser eller surar ned stiften.

sen delgas i 50-80km/t på lamda 0.95 ungefär

sen på full gas mellan lamda 0.80- 0.85
Där på full gas så ligger aldrig lambdan över ca 0.95 så de klart kanske där spikningarna kommer..

på tal om munstyckena så undrar jag om det finns nån slags tabell eller formel för förhållandet mellan huvud m och luft m hur man ska borra dem,
ingen som har nån aning vad för uppsättning av munstycken som borde passa relativt bra till denna builld?
Dola på mest hela tiden
*Vit 242 -76 B230T 250hk
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo

Inlägg av fredde_vit_pv »

halsringen skapar undertryck som drar soppan ur flottörhuset,huvudmunstycket begränsar hur mycket
som ska komma!(när spjället är fullt eller nästan fullt öppet)
större halsring=mindre undertryck och börjar suga vid högre varv/effekt(luftflöde genom motorn).
att välja rätt halsring/huvudmunstycke är en stor justering och luftmunstycke/huvudmunstycke är en liten! :wink:
(stort luftmunstycke begränsar soppan något på maxflöde/effekt)

det svåra med att turbobestycka tex en weber/dellorto tex är att den egentligen inte "fattar" att den har fått laddtryck
så man försöker hitta av med bestyckningen att den ska börja suga i sig soppa (från huvudmunstycket)samtidigt som laddtrycket kommer
och huvudmunstycket ska vara förhållandevis större än samma motor utan laddtryck.

med större nålventil (hål som ska tätas)så klarar flottören mindre bränsletryck!
om det är nog,för lite eller för mycket vet jag inte!? men 025 kan va för mycket.

hoppas jag inte rör till det för dig men det är svårt att förklara! :hihi:

/Fredde
Användarvisningsbild
Ventilsallad
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis mar 25, 2008 1:48 pm
Ort: Mullsjö/Nordmaling

Re: Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo

Inlägg av Ventilsallad »

Nä fasen fredde, förutom att halsringen hade då större påverkan än vad ja trodde, undrar igentilgen hur det blir med bränslet som ska tvingas ur förgasarn ner i insuget när
man ligger på övertryck, då kommer de ju igentligen tryck från båda sidor, från bränsletrycket och insuget, om ni fattar hur ja tänker :p
Dola på mest hela tiden
*Vit 242 -76 B230T 250hk
Användarvisningsbild
Ventilsallad
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis mar 25, 2008 1:48 pm
Ort: Mullsjö/Nordmaling

Re: Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo

Inlägg av Ventilsallad »

tror jag kan ha funnit vad som kan ha med spiken att göra, motryck från turbon
Dola på mest hela tiden
*Vit 242 -76 B230T 250hk
Skriv svar