Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo
- Ventilsallad
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 56
- Blev medlem: tis mar 25, 2008 1:48 pm
- Ort: Mullsjö/Nordmaling
Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo
*Huvudmål måste få motorn att inte spika vid full gaspådrag och 1 bar turboladd.
MOTORINFO:
*531 topp endast riktplanad orginal med K-kam och styvare ventilfjädrar.
*orginal 230f block orörda kolvar osv.
*940 orginal turbogrenrör
*Caddy 2.0L -04 garret turbo ( inte största modellen men den levererar )
*3" IC rör och IC
*FKT2 BTR från misab och pumpen 1st biltema 500kr´s
*Bredbandslamda LM-2: Digital Air/Fuel Ratio Meter http://www.innovatemotorsports.com/products/lm2.php" onclick="window.open(this.href);return false;
*740 orginal tänning med stummsvetsad fördelare
http://imageshack.us/photo/my-images/221/img0276ed.jpg/
Orginal satt dessa munstycken till förgasarna (inligt misabs tabell perfekt bestyckning till B20 med K-kam sugmotor då)
*Nålventil 180´s (nål)
*huvud 150`s (H)
*Luft 125´s (L)
*Lågen 62`s (Låg) Borrad till 0.70
*acc 40`s (acc)
Då har ju jag nu laborerat med munstyckena en hel del och kört en hel del repor.. med en förtänning på 20g och max ladd på ca 1.2 bar och kammen på noll,
(den är ju inte så villig att gå över 5.500-6000 varv)
Nålventil 180
*1 L 1.60 H 1.70
*2 L 1.60 H 1.75
*3 L 1.60 H 1.80
Så här långt kommer spikningar vid tyngre belastning på 3-4 växel runt 0.8bars ladd och ca4.500 varv, det verkar inte spelat nån större roll
mellan uppborringarna så frågan är ju om 180´s nålventil är för liten och tömmer förgasarna? kan de vara så?
Det slutade med att jag gjorde 2 ändringar samtidigt för ett par dagar sen de var inte så bra nu i efterhand eftersom jag inte kan utesluta vad som gick fel
Borrade upp nålventilen till 2.3mm med tanke att kanske skiten inte får nog med bränsle
Borrade upp huvudmunstycket till 2.00
Nu blev det pärmos när bilen går, den går så fett den låter som skit och förmodligen flödar förgasarna, de kunde man ju nästan ana eftersom jag breddade diametern på nålhålet, så
klart att flottören stänger längre upp, men kanske värre att det är högre tryck in till förgasaren nu när hålet är större och flottören tvingas längre ner?
Nålventil 230
*4 L 1.75 H 2.00
*5 L 1.80 H 2.00
Prövade att komplettera med luften men de gav inget resultat..
Frågorna är många.. Men är det nån som har nån bra aning om vilken bestyckning som borde funka till denna build?
vill ju gärna kunna köra i sommar utan spik, eller har det inget med bränslemängden att göra i detta falle utan kompan och förbränningsrummet jag måste jobba på?
kom gärna med kommentarer om detta bygge så är jag tacksam! ( ps nä jag kommer inte köpa sprut!)
Kom gärna med frågor mm!
MOTORINFO:
*531 topp endast riktplanad orginal med K-kam och styvare ventilfjädrar.
*orginal 230f block orörda kolvar osv.
*940 orginal turbogrenrör
*Caddy 2.0L -04 garret turbo ( inte största modellen men den levererar )
*3" IC rör och IC
*FKT2 BTR från misab och pumpen 1st biltema 500kr´s
*Bredbandslamda LM-2: Digital Air/Fuel Ratio Meter http://www.innovatemotorsports.com/products/lm2.php" onclick="window.open(this.href);return false;
*740 orginal tänning med stummsvetsad fördelare
http://imageshack.us/photo/my-images/221/img0276ed.jpg/
Orginal satt dessa munstycken till förgasarna (inligt misabs tabell perfekt bestyckning till B20 med K-kam sugmotor då)
*Nålventil 180´s (nål)
*huvud 150`s (H)
*Luft 125´s (L)
*Lågen 62`s (Låg) Borrad till 0.70
*acc 40`s (acc)
Då har ju jag nu laborerat med munstyckena en hel del och kört en hel del repor.. med en förtänning på 20g och max ladd på ca 1.2 bar och kammen på noll,
(den är ju inte så villig att gå över 5.500-6000 varv)
Nålventil 180
*1 L 1.60 H 1.70
*2 L 1.60 H 1.75
*3 L 1.60 H 1.80
Så här långt kommer spikningar vid tyngre belastning på 3-4 växel runt 0.8bars ladd och ca4.500 varv, det verkar inte spelat nån större roll
mellan uppborringarna så frågan är ju om 180´s nålventil är för liten och tömmer förgasarna? kan de vara så?
Det slutade med att jag gjorde 2 ändringar samtidigt för ett par dagar sen de var inte så bra nu i efterhand eftersom jag inte kan utesluta vad som gick fel
Borrade upp nålventilen till 2.3mm med tanke att kanske skiten inte får nog med bränsle
Borrade upp huvudmunstycket till 2.00
Nu blev det pärmos när bilen går, den går så fett den låter som skit och förmodligen flödar förgasarna, de kunde man ju nästan ana eftersom jag breddade diametern på nålhålet, så
klart att flottören stänger längre upp, men kanske värre att det är högre tryck in till förgasaren nu när hålet är större och flottören tvingas längre ner?
Nålventil 230
*4 L 1.75 H 2.00
*5 L 1.80 H 2.00
Prövade att komplettera med luften men de gav inget resultat..
Frågorna är många.. Men är det nån som har nån bra aning om vilken bestyckning som borde funka till denna build?
vill ju gärna kunna köra i sommar utan spik, eller har det inget med bränslemängden att göra i detta falle utan kompan och förbränningsrummet jag måste jobba på?
kom gärna med kommentarer om detta bygge så är jag tacksam! ( ps nä jag kommer inte köpa sprut!)
Kom gärna med frågor mm!
Dola på mest hela tiden
*Vit 242 -76 B230T 250hk
*Vit 242 -76 B230T 250hk
Re: Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo
men du har ju ett ypperligt verktyg,bredbandarn?vad säger den?
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
- Ventilsallad
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 56
- Blev medlem: tis mar 25, 2008 1:48 pm
- Ort: Mullsjö/Nordmaling
Re: Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo
Det är de som är de lustiga, den visar inte att motorn skulle gå så värst fett, visar ungefär som den brukade tidigare, 0.85- 0.95 Lambda men vette fan som man skulle kalibrerat den, för stiften är ju sjöblöt!
har iallfall beställt nya nålventiler 180´s det ska väl fan räcka ändå!?
har iallfall beställt nya nålventiler 180´s det ska väl fan räcka ändå!?
Dola på mest hela tiden
*Vit 242 -76 B230T 250hk
*Vit 242 -76 B230T 250hk
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo
Halsringar? dom jobbar ju i par med huvudmunstyckena och bestämmer när soppan ska komma!
bränsletryck? där kan du ju kompensera för nålventilers storlek!
/F
bränsletryck? där kan du ju kompensera för nålventilers storlek!
/F
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo
börja med att få den att gå på nära lamda 1 på tomgång utan att den nyser eller surar ned stiften.
sen delgas i 50-80km/t på lamda 0.95 ungefär
sen på full gas mellan lamda 0.80- 0.85
sen delgas i 50-80km/t på lamda 0.95 ungefär
sen på full gas mellan lamda 0.80- 0.85
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Peter schmidt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 208
- Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
- Ort: Åsbro
Re: Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo
K-kam är alldeles för vass med en liten turbo, prova nån snällare kam så blir det lättare att bestycka och allt blir mycket bättre .
- Ventilsallad
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 56
- Blev medlem: tis mar 25, 2008 1:48 pm
- Ort: Mullsjö/Nordmaling
Re: Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo
hur menar du med att halsringarna jobbar i par med huvudmunstykena och hur menar du med när soppan ska komma :p haha är igentligen inte alls så bra med förgasarefredde_vit_pv skrev:Halsringar? dom jobbar ju i par med huvudmunstyckena och bestämmer när soppan ska komma!
bränsletryck? där kan du ju kompensera för nålventilers storlek!
/F
trycket ska väl ligga runt 0.2-025 bar och är det ju en BTR som föder på med ladd som i sin tur ökar bränsletrycket, det borde väl vara nog?
Dola på mest hela tiden
*Vit 242 -76 B230T 250hk
*Vit 242 -76 B230T 250hk
- Ventilsallad
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 56
- Blev medlem: tis mar 25, 2008 1:48 pm
- Ort: Mullsjö/Nordmaling
Re: Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo
Där på full gas så ligger aldrig lambdan över ca 0.95 så de klart kanske där spikningarna kommer..Jens Gustavsson skrev:börja med att få den att gå på nära lamda 1 på tomgång utan att den nyser eller surar ned stiften.
sen delgas i 50-80km/t på lamda 0.95 ungefär
sen på full gas mellan lamda 0.80- 0.85
på tal om munstyckena så undrar jag om det finns nån slags tabell eller formel för förhållandet mellan huvud m och luft m hur man ska borra dem,
ingen som har nån aning vad för uppsättning av munstycken som borde passa relativt bra till denna builld?
Dola på mest hela tiden
*Vit 242 -76 B230T 250hk
*Vit 242 -76 B230T 250hk
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo
halsringen skapar undertryck som drar soppan ur flottörhuset,huvudmunstycket begränsar hur mycket
som ska komma!(när spjället är fullt eller nästan fullt öppet)
större halsring=mindre undertryck och börjar suga vid högre varv/effekt(luftflöde genom motorn).
att välja rätt halsring/huvudmunstycke är en stor justering och luftmunstycke/huvudmunstycke är en liten!
(stort luftmunstycke begränsar soppan något på maxflöde/effekt)
det svåra med att turbobestycka tex en weber/dellorto tex är att den egentligen inte "fattar" att den har fått laddtryck
så man försöker hitta av med bestyckningen att den ska börja suga i sig soppa (från huvudmunstycket)samtidigt som laddtrycket kommer
och huvudmunstycket ska vara förhållandevis större än samma motor utan laddtryck.
med större nålventil (hål som ska tätas)så klarar flottören mindre bränsletryck!
om det är nog,för lite eller för mycket vet jag inte!? men 025 kan va för mycket.
hoppas jag inte rör till det för dig men det är svårt att förklara!
/Fredde
som ska komma!(när spjället är fullt eller nästan fullt öppet)
större halsring=mindre undertryck och börjar suga vid högre varv/effekt(luftflöde genom motorn).
att välja rätt halsring/huvudmunstycke är en stor justering och luftmunstycke/huvudmunstycke är en liten!
(stort luftmunstycke begränsar soppan något på maxflöde/effekt)
det svåra med att turbobestycka tex en weber/dellorto tex är att den egentligen inte "fattar" att den har fått laddtryck
så man försöker hitta av med bestyckningen att den ska börja suga i sig soppa (från huvudmunstycket)samtidigt som laddtrycket kommer
och huvudmunstycket ska vara förhållandevis större än samma motor utan laddtryck.
med större nålventil (hål som ska tätas)så klarar flottören mindre bränsletryck!
om det är nog,för lite eller för mycket vet jag inte!? men 025 kan va för mycket.
hoppas jag inte rör till det för dig men det är svårt att förklara!
/Fredde
- Ventilsallad
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 56
- Blev medlem: tis mar 25, 2008 1:48 pm
- Ort: Mullsjö/Nordmaling
Re: Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo
Nä fasen fredde, förutom att halsringen hade då större påverkan än vad ja trodde, undrar igentilgen hur det blir med bränslet som ska tvingas ur förgasarn ner i insuget när
man ligger på övertryck, då kommer de ju igentligen tryck från båda sidor, från bränsletrycket och insuget, om ni fattar hur ja tänker :p
man ligger på övertryck, då kommer de ju igentligen tryck från båda sidor, från bränsletrycket och insuget, om ni fattar hur ja tänker :p
Dola på mest hela tiden
*Vit 242 -76 B230T 250hk
*Vit 242 -76 B230T 250hk
- Ventilsallad
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 56
- Blev medlem: tis mar 25, 2008 1:48 pm
- Ort: Mullsjö/Nordmaling
Re: Bestyckning för solex 45addhe till B230 Turbo
tror jag kan ha funnit vad som kan ha med spiken att göra, motryck från turbon
Dola på mest hela tiden
*Vit 242 -76 B230T 250hk
*Vit 242 -76 B230T 250hk