Val av förgasare, behöver tips!

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
vopa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 20, 2012 2:38 pm

Val av förgasare, behöver tips!

Inlägg av vopa »

Jag skulle gärna vilja ha lite tips om vad jag ska välja för förgasare till min B20 motor.

B20.
E-topp (portat).
R-kam/KG17-kam.

Jag kan inte helt bestämma mig för vilka förgasare jag ska införskaffa mig, tittat på Dellorto och Weber. Men är lite mer inne på Dellorto 40:or

Vilka är svårast att bestycka och synka?
Gärna tips och hjälp är jag mycket tack sam för.
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Val av förgasare, behöver tips!

Inlägg av Magic thomsson »

Dellorto 40 funkar fint det,skulle jag nog testa också, då du har relativt snällt trim.har testat weber 40-45-50. dellorto 40-45-48 på b20 b23 b230 på 2,0 upp till 2,5 liter,på vägbilar och olika folkracebilar och festivalfolkracebilar. och bara man kollar igenom förgasarna ordentligt innan man monterar dom så e det inga problem o justera dem så dom går.plocka isär dem o gör rent allt o kolla så flottörerna inte spruckit.o acc pumpar o munstycken är av samma storlekar,kolla nålventil och flottörnivå.i kg trimning katalog står det mycket matnyttigt om förgasare och justeringar o munstyckestorlekar som funkar som grund.viktigt att du kollar halsringarnas storlek.för små halsringar och motorn varvar inte ut,en kompis jag hjälpte fick inte motorn att varva så vi kolla allt o till sist kolla vi halsringarna o dom va 34 mm.vi svarva upp dem till 38 mm odå funka den klockrent,det va dellorto 40 i den,funkar givetvis med 45 er med,större förgasare mera varv,så ska du brinna däck på högt varv ska du ha stora gasara,ska du ragga runt o smyga ta 40 i storlek.weber eller dellorto är väl en smaksak.lika bra tycker jag.men på en 2,0 och r kam skulle jag nog ta 40,borde bli lite mer lättkörd på lågvarv med 40.bara o testa får du se
Roger (Magic T) Thomasson
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Val av förgasare, behöver tips!

Inlägg av Erland Cox »

Till och med till K kam hade jag valt 45:or med 40mm:s halsring.
När vi bromsade B20 toppar i tävlingen så testades det senare en Weber 50 med 46 i halsring istället för den 45:a med 38 halsring som tävlingen kördes med. Det var mer effekt på alla varv, även de lägsta och 20 hästar mer på topp.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Val av förgasare, behöver tips!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag åkte med K kam och weber 45:or med38mm halsringar på gatan med bra resultat för många år sen som bruks bil, mindre blir nog inge bättre på nått sätt.
vopa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 20, 2012 2:38 pm

Re: Val av förgasare, behöver tips!

Inlägg av vopa »

tack alla tre för bra svar och hjälp.
Men jag vet förtfarande inte riktigt vad jag ska ta och köra med, och fundera nu även över kam valet.

Jens- när du körde med K kam och weber 45:er, va hade du för topp osv?

Erland- Du tycker jag ska sattsa på K kam och typ weber 45:er?

Magic- tänkt att både ligga ocj leka liet och även kunna små glida.

Men min topp blir bara en renoverad E topp nu ist för portninga med. Så ni som ha bättre kolla och testat att vad vore bäst då i både förgasar val och kam val? Om jag vill få ut ett så bra acc som möjligt, hur ska jag då gå till vägar med kam och förgasare?
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Val av förgasare, behöver tips!

Inlägg av Magic thomsson »

Då jens har testat 45 er med k kam och det funkar då är det ju 45 or du ska ha.
Du kanske vill sätta i en värre kam och topp i framtiden o då har du ju redan 45 orna.
Enda nackdelen är väl att 45 orna brukar vara lite dyrare men har du råd så köp 45 or säger jag då dom funkar med en k kam.
Roger (Magic T) Thomasson
vopa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 20, 2012 2:38 pm

Re: Val av förgasare, behöver tips!

Inlägg av vopa »

Okej, ja precis tänker lite så oxå.

Men om jag vill få ut de BÄSTA accet jag kan få med min renoverade E topp, hur går jag då till vägar med förgasare och kam?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Val av förgasare, behöver tips!

Inlägg av Jens Gustavsson »

min bruks bil då jag va typ 18-20 år :hihi:

44x37 med ganska fin portning.

ca 11.0 kompa

K kam med standard stötstänger och lite värre typ gul märkta fjädrar (normalt växligs varv 6800-7000 men första halv året gick den att dra till 7500 men med tiden vart det släpp på lägre och lägre varv :)

2.5" colektor på original byx röret som va lite kortat och 2.5" avgasrör hela vägen med rätt i genom burkar.

aga diff med 4.10 utväxlig och -75 M40. smyg lättat chassi :lol:

med den 242 så åkte man ifrån Bmw 325 12v ganska lätt på slutet upp till 160km/t iallafall. hadde en uppgörelse i sommarnatten med en toyota GT4 på E4 då varvade jag 6500på fyran typ 205++km/t ärligt (högprofil däck) så han släppte :) .

jag åkte weber 45 med 38 halsring. ett portat och modad K-jet och med en 36/36 med ursvarvade och plastade halsringar också med gott resultat. tror den gick 16.2 sek hand klockad på 402m om jag mins rätt med 45:or och 16.4 med den maxade 36/36 an.

tänk om man hade haft en modärn AGAP kam med mycket mer lyft på den tiden då hade det blivit grymt att åka med!

den tog inte mycket över litern om man inte gasade så hårt men det gjorde man alltid.
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Val av förgasare, behöver tips!

Inlägg av Magic thomsson »

Jag kommer ihåg en 142 a vägbil jag hade med k kam i,faktiskt den enda b 20 jag haft k kam i.
Iallafall var det en b18 borrad till b20,lättade och viktade stakar och svänghjulet var lättat litegrann,inget skellet men svarvat.
sen var det nya ventilstyrningar och frästa ventilsäten så den va tätt,putsade kanaler bara och planad 1-2 mm,minns inte exakt.
En renoverad enkelförgasare med justerad co halt och ett hemmagjort avgassystem.
Satan va fint den gick i motorn,bra gassvar och varvade skapligt.När jag åkte som folk gick den på 0,82
Det tråkiga va att en sen kväll bara några veckor efter jag satte ihop motorn gick den varm när en kylarslang spruckit,och det såg jag inte för jag hade inte belysning på tempmätaren,jag märkte det när den börja gå tungt,o dum som jag var då så körde jag 1 mil till till macken och hällde i kallt vatten,då gick han hem men han gick tungt och sen blandade han vatten i oljan,jag bytte blockpackning och planade toppen men dt hjälpte inte,den hade väl spruckit nånstans.den va mycket piggare än volvo 240 1990 an jag har nu,mycket piggare.
Roger (Magic T) Thomasson
vopa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 20, 2012 2:38 pm

Re: Val av förgasare, behöver tips!

Inlägg av vopa »

Till Jens.
hehe okej :)

Så då hade du lite portad topp med ?
Okej så K kam är ett bra val av kam ?

Hehe rätt att sätta BMW på plats så dom inte bli allt för tuffa ;) hehe..

Okej :)

Men som sagt så bli min topp en renoverad E topp, men vet inte vad för val jag ska välja med förgasare, eller kam? Är weber 36/36 oxå bra val?

Hehe ja jo man gasa på rätt så bra :)
vopa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 20, 2012 2:38 pm

Re: Val av förgasare, behöver tips!

Inlägg av vopa »

Magic thomsson skrev:Jag kommer ihåg en 142 a vägbil jag hade med k kam i,faktiskt den enda b 20 jag haft k kam i.
Iallafall var det en b18 borrad till b20,lättade och viktade stakar och svänghjulet var lättat litegrann,inget skellet men svarvat.
sen var det nya ventilstyrningar och frästa ventilsäten så den va tätt,putsade kanaler bara och planad 1-2 mm,minns inte exakt.
En renoverad enkelförgasare med justerad co halt och ett hemmagjort avgassystem.
Satan va fint den gick i motorn,bra gassvar och varvade skapligt.När jag åkte som folk gick den på 0,82
Det tråkiga va att en sen kväll bara några veckor efter jag satte ihop motorn gick den varm när en kylarslang spruckit,och det såg jag inte för jag hade inte belysning på tempmätaren,jag märkte det när den börja gå tungt,o dum som jag var då så körde jag 1 mil till till macken och hällde i kallt vatten,då gick han hem men han gick tungt och sen blandade han vatten i oljan,jag bytte blockpackning och planade toppen men dt hjälpte inte,den hade väl spruckit nånstans.den va mycket piggare än volvo 240 1990 an jag har nu,mycket piggare.
Okej, de låter trevligt.
Jag ha tyvärr inte råd att renovera den och även porta toppen, så jag få renovera den bara.

okej fan så surt :( ja 240 med f motor är ju inte allt för pigga original :P
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Val av förgasare, behöver tips!

Inlägg av Magic thomsson »

Nja min är rätt pigg,sitter lättat svänghjul och extraktorrör med 2 o en halvtum bak till katen.sen är den bra inkörd,gått 45000 mil utan o rivit av toppen.min mor o far köpte den nästan ny och sen tog jag över den.alltid bytt olja var 1000 mil och haft motorvärmare i den på vintern,en 240 glt en kompis hade orkade inte hänga av mej=0).kanske den va slö.men den börjar väl bli till åren,drar litern även på lugn körning men drar inte olja så det är o tala på än.har bytt grejer direkt den gått sönder och lagat rost o lackat den under list flera ggr så den är i bra bruksskick.
Roger (Magic T) Thomasson
vopa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 20, 2012 2:38 pm

Re: Val av förgasare, behöver tips!

Inlägg av vopa »

Okej de låter kanon :)
Skriv svar