Upptäckte att mina DCOE 48:or verkar ha 45 trattar, dvs med instick ända in. Känns ju inte rätt, men hur mycket tappar man i praktiken? DCOE 48 ska ju tydligen ha en tratt typ utan instick men sådana trattar är svåra att hitta. Det finns ju trattar utan instick - men då får jag ju problem med en annan sak. Längst ut i förgasaren sitter ju ett "steg" som ska styra tratten. Blir det inte en vak där om jag sätter en tratt som man skruvar utanpå? Alternativet är ju en tratt som är en aning större, som alltså hamnar i ytterkant på "steget" - men då får jag ju istället en kant som stör flödet. Så - vad göra? Känns som jag har följande val:
Köra med det jag har - men det lär ju bromsa lite...
Köpa original DCOEE 48 trattar
Köpa en 48mm (ID) tratt som man skruvar typ KL - i förgasaren finns då ett spår alldeles efter tratten
Köpa en 50mm (ID) tratt som man skruvar typ KL - i förgasaren blir det då ett hörn som sticker ut
Köpa en tratt utan fot som man sticker in i original styrningen för tratten och sen göra en egen fot till den - blir egentligen en hemmabyggd DCOE 48 tratt.
Så.... vad göra?
....och nej, den här tråden handlar INTE om DCO48 utan DCOE48...
Trattar DCOE - 45 vs 48
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Trattar DCOE - 45 vs 48
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Trattar DCOE - 45 vs 48
Jag tror att det kvittar om trattarna sticker in eller inte. Restriktionen sitter i spridaren.
Om du har trattar utanpå utan instick så funkar det bra också.
Jag har dock en misstanke som jag inte har testat spå att jag är säker om att
trattar som konar upp till mått över 50mm gör att man tappar effekt.
Jag har tappat effekt mellan två bromsningar och enda skillnaden var trattar som konade upp mer.
För att vara säker måste jag vid tillfälle prova bägge trattarna vid samma tillfälle.
Erland
Om du har trattar utanpå utan instick så funkar det bra också.
Jag har dock en misstanke som jag inte har testat spå att jag är säker om att
trattar som konar upp till mått över 50mm gör att man tappar effekt.
Jag har tappat effekt mellan två bromsningar och enda skillnaden var trattar som konade upp mer.
För att vara säker måste jag vid tillfälle prova bägge trattarna vid samma tillfälle.
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Re: Trattar DCOE - 45 vs 48
Bara för att förtydliga - du menar att den där vaken eller steget eller vad man ska kalla det inte spelar roll? För det borde ju bli skillnad med 45-trattar med instick ända till spridaren? Eller?
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Trattar DCOE - 45 vs 48
Jag har kört med det lilla steget och har svårt att tro att det kan göra nåt.
Erland
Erland