Förgasare ford v6 hjälp

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
rallyrobin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån dec 20, 2010 12:15 am
Ort: värmland
Kontakt:

Förgasare ford v6 hjälp

Inlägg av rallyrobin »

Hej! på motorn i min granada -80 2.3liters v6a sitter det nu en solex förgasare som inte fungerar alls bra längre men istället för att göra iordning den tänkte jag på vad för slags förgasare som skulle kunna fungera på v6an? hade lite funderingar på weber eller liknande men vet ej vart de går o få tag på för ett rimligt pris (runt 1-3 tusen ) så därför tänkte jag om en 2 ports amerikansk förgasare så som holley / edelbrock etc kanske skulle kunna fungera om jag gör om insuget och tar o ställer in? om de nu går?

tacksam för hjälp , vore kul o få ordning på den igen!
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Förgasare ford v6 hjälp

Inlägg av StefanM »

farsan min körde med holley på sin 2.6 så det lär nog fungera.............vill minnas att det var bolton med rätt adapter.
rallyrobin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån dec 20, 2010 12:15 am
Ort: värmland
Kontakt:

Re: Förgasare ford v6 hjälp

Inlägg av rallyrobin »

Okej vet du om det var 2ports eller 4portars förgasare? jag kan göra om insuget om det så inte skulle finnas någon bolt on adapter , men frågan är ju om det går att ställa in så det fungerar bra?
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Förgasare ford v6 hjälp

Inlägg av StefanM »

det var en 2portare. Mer än så blir nog lite overkill...............Adapter finns som sagt färdig eller rättare sagt fanns då iallafall. Det här är ju typ 25år sen...........
Har inget minne av att något var särskilt svårinställt, de brukar ju fungera ganska bra rakt ur kartongen även om det såklart går att finjustera mer om det behövs.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: Förgasare ford v6 hjälp

Inlägg av caterpillar »

det det er snakk i her er en 2 portere til smallblock cheva typ 500cfm... litt usikker på om det fanns 4portare til samme( TYSK v6a!)
samme motorfamilie er 2,0 -2,3-2,6-2,8.... har ikke fatt bekreftet om det er samme boltmønster på 2,4 å 2,9 som kom i skorpio, å sen 4,0 (??)i exoplorer...
dom tyske må IKKE blandes med dom engelske versoner som finnes åsså(2,5-3,0 liter)
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: Förgasare ford v6 hjälp

Inlägg av redheat »

Jag har användt 2 ports Rochester förgasare på 2,3 V6 , vet ej vilken bil den kom ifrån

Hade den i en jeep, men det gick bra i uppförsbackar, men nerförsbackar fick man hålla fullgas annars dog motorn.

Byggde sen om till K-jet insprutning
Skriv svar