Tjena, har en fråga om någon har ett bra sätt/tips på hur man kan synka de två spjällen i en dubbelförgasare (kör dubbla solex 45or)
hur man på bästa sätt kan få de två att stänga exakt, ska man prova lysa med en lampa igenom och se om ljuset kommer igenom, eller hälla vätska och se om det håller tätt?
en port går ju relativt bra att få tätt men när man ska då ställa in andra sidan se vet man ju inte om de båda går exakt i botten och stänger :/
Ni har säkert en bra ide om detta
Synka spjällen exakt
- Ventilsallad
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 56
- Blev medlem: tis mar 25, 2008 1:48 pm
- Ort: Mullsjö/Nordmaling
Synka spjällen exakt
Dola på mest hela tiden
*Vit 242 -76 B230T 250hk
*Vit 242 -76 B230T 250hk
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Synka spjällen exakt
Skruva undan alla stoppar och stäng alla spjäll helt så dom tätar mot förgasarhusen.
Se sen till att dom öppnar exakt samtidigt när du börjar trycka på gasen.
Sist justerar du gemensamma stoppen för spjällen(tomgångsskruven)
Se sen till att dom öppnar exakt samtidigt när du börjar trycka på gasen.
Sist justerar du gemensamma stoppen för spjällen(tomgångsskruven)
Re: Synka spjällen exakt
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... uumklockor" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
- Ventilsallad
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 56
- Blev medlem: tis mar 25, 2008 1:48 pm
- Ort: Mullsjö/Nordmaling
Re: Synka spjällen exakt
jo men det är just det att veta när de 2 spjällen per förgasare är exakt stängda? om man ska lysa med en lampa eller hälla vätska för att se det?fredde_vit_pv skrev:Skruva undan alla stoppar och stäng alla spjäll helt så dom tätar mot förgasarhusen.
Se sen till att dom öppnar exakt samtidigt när du börjar trycka på gasen.
Sist justerar du gemensamma stoppen för spjällen(tomgångsskruven)
hade upp gasarna helt och hade lös spjäll/axel, och märker det
att det är ju så tight imot "väggarna" så minsta brytning skapar ju en osynkning :/
Jag har synkingsverktyget som mäter flödet osv, + att jag kör bredbandslambda på var cylinder efteråt och ställer lågfartsmunstyckena
Dola på mest hela tiden
*Vit 242 -76 B230T 250hk
*Vit 242 -76 B230T 250hk
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Synka spjällen exakt
ok,men om nu spjällen inte hamnat fel i förhållande till varann och mot förgasarhuset när
dom blev monterade så vet man ju att dom är exakt stängda när dom stoppar och tätar
mot hålen genom förgasaren! ,annars fixa det först.
sen kan du ju testa med synkingsverktyget som mäter flödet med förgasarna lös med en dammsugare
för att se om dom är lika mellan portarna!
och om du inte kan justera det sista lilla så kan man fila lite på spjällkanten på det spjäll som flödar sämst
(se till isf att inte fila just där korrektionshålen är!)
jag har sett upp till ca 15% skillnad i flöde mellan portarna(vid nästan stängda spjäll) på nya dubbelportsförgasare med kullagrade axlar
var noga med att det inte är andra fel innan synkning som tex glappa axlar,trasiga packningar,lösa pluggar i borrade kanaler,sprickor eller andra
läckage eller skavanker,för med motorn i gång så flödestestas eller undertrycksmäts ju hela motorn+bromsservo mm och inte bara förgasarna!
/Fredde
dom blev monterade så vet man ju att dom är exakt stängda när dom stoppar och tätar
mot hålen genom förgasaren! ,annars fixa det först.
sen kan du ju testa med synkingsverktyget som mäter flödet med förgasarna lös med en dammsugare
för att se om dom är lika mellan portarna!
och om du inte kan justera det sista lilla så kan man fila lite på spjällkanten på det spjäll som flödar sämst
(se till isf att inte fila just där korrektionshålen är!)
jag har sett upp till ca 15% skillnad i flöde mellan portarna(vid nästan stängda spjäll) på nya dubbelportsförgasare med kullagrade axlar
var noga med att det inte är andra fel innan synkning som tex glappa axlar,trasiga packningar,lösa pluggar i borrade kanaler,sprickor eller andra
läckage eller skavanker,för med motorn i gång så flödestestas eller undertrycksmäts ju hela motorn+bromsservo mm och inte bara förgasarna!
/Fredde
- Ventilsallad
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 56
- Blev medlem: tis mar 25, 2008 1:48 pm
- Ort: Mullsjö/Nordmaling
Re: Synka spjällen exakt
aaah fan de där med damsugaren va inte en dum ide, för det är ju lite svårt att få synken att ligga på en jämn nivå när dom sitter på motorn
som dom nu gjorde när jag synkade ikväll, tog en ficklampa och lyste bakifrån porten i ett mörkt rum och de blev väl hyfsat, har smällt på plenumet och låter packningsklstret härda under natten nu
får se imorrn om rusningarna vid växelbyte upphör
som dom nu gjorde när jag synkade ikväll, tog en ficklampa och lyste bakifrån porten i ett mörkt rum och de blev väl hyfsat, har smällt på plenumet och låter packningsklstret härda under natten nu
får se imorrn om rusningarna vid växelbyte upphör
Dola på mest hela tiden
*Vit 242 -76 B230T 250hk
*Vit 242 -76 B230T 250hk