Frågor ang. förgasartryckturbo.

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Fixar_Olof
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis sep 18, 2012 2:59 pm

Frågor ang. förgasartryckturbo.

Inlägg av Fixar_Olof »

Tjenare, jag och en polare håller på att konvertera en gammel 740 till turbo.
Fick hem en turbo från jobbet som suttit på en Fiat ducato 2,8td. (Mitsubishi turbo)
Motorn är en B230. Vände på grenröret och svetsade om det så det passade med turbon. Byggt tryckbox med anslutningar m.m. Allt sitter på plats men får det inte att funka klockrent, vilket inte är så konstigt då föggen är orginal samt orginal br.pump. Har en pierburgfögge på den och hittar ingen som kört med sådan. Testade att dopa, men måste väl täta choken med? Vad behöver jag fixa för att få den att gå bra? Är det Su eller stromberg som gäller eller går det med pierburg? Måste även köpa el pump samt BTR med eller? Funkar det med denna btr:en isåfall?
http://shop.j-spec.se/cgi-bin/ibutik/AI ... nr=FUEL016" onclick="window.open(this.href);return false;

Detta projekt skall helst inte kosta några pengar alls, så går det med bonnmeck är jag tacksam för tips.
/Olof
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Frågor ang. förgasartryckturbo.

Inlägg av vebotrimmarn »

skall det inte kosta så sätt förgasaren på sug sidan av turbon! pierburg gasaren är likadan som strombergaren så den funkar.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=15&t=6249" onclick="window.open(this.href);return false; läs denna tråd först
Fixar_Olof
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis sep 18, 2012 2:59 pm

Re: Frågor ang. förgasartryckturbo.

Inlägg av Fixar_Olof »

Tycker tryckturbo verkar bättre och eftersom vi kommit såhär långt så får det väl kosta lite då ;)
Min gasare ser inte riktigt ut som den i guiden. Men funkar den likadant? Tar en bild på bygget snart så ni kan se.
Ingen som har mer tips/svar på mina frågor?
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Frågor ang. förgasartryckturbo.

Inlägg av vebotrimmarn »

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/bra ... angar.html" onclick="window.open(this.href);return false; en sådan behöver du och en bränsle pump från en sprut motor :) när jag byggde min anläggning så fick ja de inte heller att funka, sen gjorde jag en extra anslutning högt upp på flotör huset på gasaren för att trycksätta och då funkade det.
Fixar_Olof
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis sep 18, 2012 2:59 pm

Re: Frågor ang. förgasartryckturbo.

Inlägg av Fixar_Olof »

Fick det att funka med btr och bränslepump från en 940 i en dunk i motorrummet.
Topp-packningen höll dock inte så länge, men den gick bra innan det :hihi:
Får nog bli ett annat projekt med dessa delar. Denna bil har gjort sitt. Iallafall maskin.
På nästa projekt kanske jag skall montera en wastegate men kanske :hey:
Och nej, jag är inte vettig någonstans men kul skall man ha!
b20_turbopower
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: tor jan 10, 2013 6:33 am
Ort: Askersund

Re: Frågor ang. förgasartryckturbo.

Inlägg av b20_turbopower »

vebotrimmarn skrev:http://shop.klracing.se/sv/artiklar/bra ... angar.html" onclick="window.open(this.href);return false; en sådan behöver du och en bränsle pump från en sprut motor :) när jag byggde min anläggning så fick ja de inte heller att funka, sen gjorde jag en extra anslutning högt upp på flotör huset på gasaren för att trycksätta och då funkade det.
varför en btr med dubbla utgångar,han kör vel fortfarande enkel gasare?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Frågor ang. förgasartryckturbo.

Inlägg av fredde_vit_pv »

alla vågräta anslutningar på den sidan om membranet går till samma utrymme!
så om det är för många anslutningar är det bara att plugga!(eller sätta t-stycken om man vill ha fler) :wink:

/F
b20_turbopower
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: tor jan 10, 2013 6:33 am
Ort: Askersund

Re: Frågor ang. förgasartryckturbo.

Inlägg av b20_turbopower »

fredde_vit_pv skrev:alla vågräta anslutningar på den sidan om membranet går till samma utrymme!
så om det är för många anslutningar är det bara att plugga!(eller sätta t-stycken om man vill ha fler) :wink:

/F
jaha för tex framtida mål om man vill köra me dubbla gasare osv?
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Frågor ang. förgasartryckturbo.

Inlägg av dsimila »

Eller en utgång för bränsletrycksmätare.
Skriv svar