Vilka mc förgasare ska ja ha på min motor?

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Vilka mc förgasare ska ja ha på min motor?

Inlägg av aliwin »

Jag är lite fundersam över vilka mc förgasare jag ska ha till min motor som sitter i min golf 1 gti, följande setup kommer att va i motorn:
1.8liters block, portad och planad topp,lättat svänghjul, nån vass rallykam,ställbart kamdrev, extraktor,2 tums hela vägen, blueprintat allt i motorn. Vilken typ av förgasare ska jag ha? Blir egentillverkat insug med en förgasare per cylinder :)
Volvo turbo projekt!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vilka mc förgasare ska ja ha på min motor?

Inlägg av Jens Gustavsson »

kehin FCR är nog bland de bästa skulle jag tro. men folk brukar va lite för snåla för att köra med sånna :)
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Vilka mc förgasare ska ja ha på min motor?

Inlägg av loop »

Varför 1,8 och inte 2,0?
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Re: Vilka mc förgasare ska ja ha på min motor?

Inlägg av aliwin »

Roligare med den volymen då den blir lite hetsigare i varvet;) okej men vill inte lägga mer än va ett par weber 45or kostar så ;) vilken typ ska man ha? Finns ju med acc och en massa annat :)
Volvo turbo projekt!
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Vilka mc förgasare ska ja ha på min motor?

Inlägg av MrPete »

Om du ska kunna utnyttja mkt högre varv än 2l motorn klarar så måste hela ventilmekanismen bytas ut mot värre grejer om det inte redan är gjort. Är det en vanlig gti-topp eller crossflow? mekaniska eller hydrauliska tryckare?

Insug behöver du inte göra helt själv, skaffa ett weberinsug då det går från vw:s dumma utformning (cyl 2 & 3 väldigt nära varandra) till ungefär samma avstånd mellan kanalerna. Det är otroligt tight att konstruera ett insug med bultarna som sitter extremt nära kanalerna. Testade själv med en fläns från kl-racing, men såg snabbt att det skulle krävas mkt jobb. bulthålen går in i kanalen eller hur man ska säga.

Hittade denna, en bild på en som har modifierat originalinsuget.. men jag tycker det ser allt annat än optimalt ut..
Bild
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Re: Vilka mc förgasare ska ja ha på min motor?

Inlägg av aliwin »

Kommer köra med gti toppen :) kommer inte varva mer än 8 tusen ändå :)
Volvo turbo projekt!
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Vilka mc förgasare ska ja ha på min motor?

Inlägg av MrPete »

okok, men då hade du lika gärna kunnat använda 2l (fast kanske krävs att man har ett eller skaffar ett) men det klarar iaf 8krpm med en balansering.

Du borde nog ta reda på spec för din kam, tex hur den ska ställas, om du inte tänkt bromsa dig fram till det..

Räkna med att behöva kapa torpedplåten med förgasare, kan ställa till det med kylning av motorn så du är beredd på det. Jag hade byggt en box upp i fågelbadet istället för att bara kapa.

Frågar lite såna här frågor, för av egen erfarenhet ångrar jag att jag inte satsade på crossflow direkt istället för att lägga pengar på den vanliga gti-toppen. Det är sjukt trångt bakom, fan vad jag hatar att dra bultarna till insuget ^^
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Re: Vilka mc förgasare ska ja ha på min motor?

Inlägg av aliwin »

Jag har inte börjat trimma den ännu utan ska skaffa alla grejer innan jag tar och bygger ihop motorn :) bilen väger i dagsläget 650kg :)
Volvo turbo projekt!
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Vilka mc förgasare ska ja ha på min motor?

Inlägg av MrPete »

Okok, tycker du ska satsa på ett 2l block då, du kan välja på tex 2E högblock med oljekylda kolvar, Agg högblock utan kolvkylning men uttag för vevaxellägesgivare, 3A lågblock från audi, sk bubble block (svårast att hitta).

sen crossflow topp på det, då får du insug på framsidan.. mkt bättre än att dela med avgas på baksidan av blocket. en akl topp kan du hitta för 500-1000:- komplett på ebay, sen fixar du dubbla fjädrar och en roligare kam, portning, mirafräsning skadar ju verkligen inte heller. Då är det visserligen en hydraulisk topp, men det räcker om du inte ska varva mer än 8krpm.

lämpligt är ju sen att välja förgasare som det är enkelt att fixa reservdelar och munstycken till. Om inte weber eller dellorto så är väl keihin ett bra alternativ.

Jadu Jens.. keihin FCR var ju billiga ^^
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Vilka mc förgasare ska ja ha på min motor?

Inlägg av NikkO »

Har fcr 39or att sälja. Pma om det är av intresse.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Re: Vilka mc förgasare ska ja ha på min motor?

Inlägg av aliwin »

Okej men sitter de inte crossflow orginal i en sån motor? 2e alltså :)
Volvo turbo projekt!
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Vilka mc förgasare ska ja ha på min motor?

Inlägg av MrPete »

Nej, 2E har inte crossflow, det är en counterflow.. som är ännu sämre än gti counterflow.. :P

Akl sitter på new beetle och golf iv 1,6. Man får svetsa en retur som annars går utanför blocket, i övrigt är det bolt on. Aba som är ännu bättre, satt på usa-version av golf 3, även den crossflow.

Skulle du sen övergå till insprutning finns fina OBX separata spjäll på ebay för 4-5000:- som är bolt-on på crossflow-toppen.

FCR 39:or borde ju räcka om du inte tänkt göra extra allt och jaga mkt effekt.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Re: Vilka mc förgasare ska ja ha på min motor?

Inlägg av aliwin »

Som sagt 160-180häst är ja ute efter :) dock lär de la alldrig gå Att regga :(
Volvo turbo projekt!
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Vilka mc förgasare ska ja ha på min motor?

Inlägg av MrPete »

tror inte du kommer kunna få ut 160-180hk ur en motor med originaltopp och 8krpm.

reggning med förgasare blir svårt.. om du inte konverterar till e85 då.. om det ens går med förgasare då.. Sen får effektökningen vara max 5% vid konvertering (vilket iofs går att få "papper på" med tex gtech).
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Re: Vilka mc förgasare ska ja ha på min motor?

Inlägg av aliwin »

Bilen är ju reggad med förgasare orginal, toppen kommer ju portas grovt och en vass kamaxel skall i :)
Volvo turbo projekt!
Skriv svar