Dellorto DHLA 40 x3

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Dellorto DHLA 40 x3

Inlägg av Croner »

Länge sen jag var aktiv här men nu är det dags igen. Kan det vara femte gången som jag misslyckats med att sluta med bilar... :hihi: Jag verkar aldrig växa upp. :doh:

Jag har två st Dellorto DHLA 40 från Alfa 75 2,0 motorn som jag ska plantera in i en 6cyl 3,0l MG motor som ursprungligen har 2st SU förgasare. Anledningen är att det är känt fel att cyl 1 & 6 får fel blandning på dessa motorer. (Motorn påminner om B30 fast spegelvänd. Alfa motorn är alltså på 2,0 liter och har enligt uppgift 135hk, MG motorn är på 3,0 liter och just denna ska vara vässad till 195hk enligt uppgifter. (Jag tippar på att ca 175 är mer troligt) åtminstone med förgasarna som sitter på.

Grovt räknat så är det alltså 1liter motor / förgasare samt ca 70hk / förgasare i alfan.
MG:n skulle oxå ge 1 liter motor / förgasare och ca 60hk st.

Anledningen till just dessa förgasare är att jag gillar dem och naturligtvis sparat dem när vi skrotade bilen. Men som ni förstår fattas det ju en. Jag antar att jag kan bygga på liknande överföring mellan de två jag har samt den tredje jag saknar. Problemet är bara att hitta en motor att plocka dem ifrån.

Låter det som vettiga förgasare överhuvud taget?
Någon som har vettiga pdf:er på dem och kan skicka mig?
Bestyckning och sync hjälp lär jag väl behöva men jag bor ju "lite" söderut jämfört med er. Bra förgasarfolk börjar bli svårt att hitta....

Tacksam för synpunkter.
/ David
MGC GT -69. Jacta alea est
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Re: Dellorto DHLA 40 x3

Inlägg av Croner »

Ingen som har åsikter? Börjar ju brinna i knutarna :idea:
MGC GT -69. Jacta alea est
Skriv svar