två ports bränsletrycksregulator

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
PontusTorstensson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån feb 06, 2012 5:26 pm
Ort: Ronneby

två ports bränsletrycksregulator

Inlägg av PontusTorstensson »

hur kopplar jag en "2ports bränsleregulator" ?
Bild

EN ingång och 2 utgångar.
sökt lite och förstått att förgasarna ska sitta på "out". hmm ingen retur då alltså? är grön på allt vad förgasare heter. När det gäller insprutning så sitter ju spridarna mellan pump och regulatorn, som jag förstått det ska förgasarna sitta EFTER regulatorn? :? om någon vänlig skäl ville förklara.
tänkt att användas med en holley blå.

tack
// pontus
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: två ports bränsletrycksregulator

Inlägg av Thunderbo1t »

Plugga den utgång som inte används.
PontusTorstensson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån feb 06, 2012 5:26 pm
Ort: Ronneby

Re: två ports bränsletrycksregulator

Inlägg av PontusTorstensson »

Men returen då?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: två ports bränsletrycksregulator

Inlägg av Thunderbo1t »

Det är en "non return style" regulator, brukar vara så till förgasare.
PontusTorstensson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån feb 06, 2012 5:26 pm
Ort: Ronneby

Re: två ports bränsletrycksregulator

Inlägg av PontusTorstensson »

och då kan jag inte använda min pump till denna ? den ska funka med en membranpump eller vaddå?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: två ports bränsletrycksregulator

Inlägg av Thunderbo1t »

Det funkar bra till en Holley blå. Vad är det för förgasare, motor mm?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: två ports bränsletrycksregulator

Inlägg av Jens Gustavsson »

på "raggar pumpar" med sånna regulatorer så sitter det en intärn övertrycks ventil ungefär som i en olje pump så soppa som inte behövs pumpas runt runt i pumpen tills den är jätte varm :)
om du kopplar en EFI pump elelr liknande till en sån så skuter du slangarna eller eldar upp pumpen.

de brukar ha ca 6-7 psi till förgasaren och ca 15 psi mellan pump och regulator.
PontusTorstensson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån feb 06, 2012 5:26 pm
Ort: Ronneby

Re: två ports bränsletrycksregulator

Inlägg av PontusTorstensson »

men jag tycker det känns konstigt, ska pumpen verikligen gå på "max" hela tiden?

Pumpen är en MR gasket 130gh dvs ca 550 liter/timmen väl?

stänger regulatorn när förgasarna har uppnått tryck isåfall?
webrar och en opel CIH motor handlar det om. pumpen är lite overkill, jag vet :hihi:

fungerar filterking regulatorerna på samma sätt då?
schyssta svar som uppskattas här ju!! :thumbright:
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: två ports bränsletrycksregulator

Inlägg av Thunderbo1t »

Pumpen går på max hela tiden, lite primitivt.. men vanligt.
Filterking funkar lika.
Med en överdimensionerad pump har jag sett dem som gjort en retur av den andra utgången, med nån form av restriktor i, typ ett munstycke, men det kräver att man kollar med en bränsletrycksmätare att soppan räcker till på full mutter, och dimensionerar restriktorn efter behovet. Det gör ju även att soppan blir lite svalare.
PontusTorstensson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån feb 06, 2012 5:26 pm
Ort: Ronneby

Re: två ports bränsletrycksregulator

Inlägg av PontusTorstensson »

haha men vafan... varför inte göra regulatorer som funkar på efi? vore ju mycket smartare :)
det rekomenderas i mm 9,53 innerdiameter på bränsleslangarna. jag har 8mm det stryper nog inte tillräckligt dock...
hmm men nu vet jag hur den är tänkt att fungera, då får man hitta på något sätt att låta pumpen gå på något lägre tryck, om det skulle spara på den, annars skiter jag ju såklart i det. kan sätta en datorfläkt som blåser på den haha skämtåsido :hey:

Edit: man kan inte sätta en insprutarpump till denna denna regulator med en T-koppling och sätta den ställbara regulator jag har kvar från insprutningen och ställa ner trycket till 1 bar eller något? annars övervarvar man kanske den? eller "Två ports regulatorn" klarar kanske inte av 1 bar in?
Nu blev det jobbigt :?


Glöm det jag skrev... svara på det här bara:

Är de pumpar med överströmningsventil (som du säger jens) byggda för att gå på "maxtryck" ?
isåfall har vi ju löst detta simpla problem :)

Fungerar 2 weber dcoe på 4,5 Psi (0,31bar) eller är det överkant?
PontusTorstensson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån feb 06, 2012 5:26 pm
Ort: Ronneby

Re: två ports bränsletrycksregulator

Inlägg av PontusTorstensson »

okej att mata två DCOE med 4,5 psi?
okej att montera pumpen i motorrummet utan retur?

bara detta jag behöver veta, lite akut är det, brådskande projektarbete! :roll:
Skriv svar