två ports bränsletrycksregulator
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 25
- Blev medlem: mån feb 06, 2012 5:26 pm
- Ort: Ronneby
två ports bränsletrycksregulator
hur kopplar jag en "2ports bränsleregulator" ?
EN ingång och 2 utgångar.
sökt lite och förstått att förgasarna ska sitta på "out". hmm ingen retur då alltså? är grön på allt vad förgasare heter. När det gäller insprutning så sitter ju spridarna mellan pump och regulatorn, som jag förstått det ska förgasarna sitta EFTER regulatorn? om någon vänlig skäl ville förklara.
tänkt att användas med en holley blå.
tack
// pontus
EN ingång och 2 utgångar.
sökt lite och förstått att förgasarna ska sitta på "out". hmm ingen retur då alltså? är grön på allt vad förgasare heter. När det gäller insprutning så sitter ju spridarna mellan pump och regulatorn, som jag förstått det ska förgasarna sitta EFTER regulatorn? om någon vänlig skäl ville förklara.
tänkt att användas med en holley blå.
tack
// pontus
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: två ports bränsletrycksregulator
Plugga den utgång som inte används.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 25
- Blev medlem: mån feb 06, 2012 5:26 pm
- Ort: Ronneby
Re: två ports bränsletrycksregulator
Men returen då?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: två ports bränsletrycksregulator
Det är en "non return style" regulator, brukar vara så till förgasare.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 25
- Blev medlem: mån feb 06, 2012 5:26 pm
- Ort: Ronneby
Re: två ports bränsletrycksregulator
och då kan jag inte använda min pump till denna ? den ska funka med en membranpump eller vaddå?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: två ports bränsletrycksregulator
Det funkar bra till en Holley blå. Vad är det för förgasare, motor mm?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: två ports bränsletrycksregulator
på "raggar pumpar" med sånna regulatorer så sitter det en intärn övertrycks ventil ungefär som i en olje pump så soppa som inte behövs pumpas runt runt i pumpen tills den är jätte varm
om du kopplar en EFI pump elelr liknande till en sån så skuter du slangarna eller eldar upp pumpen.
de brukar ha ca 6-7 psi till förgasaren och ca 15 psi mellan pump och regulator.
om du kopplar en EFI pump elelr liknande till en sån så skuter du slangarna eller eldar upp pumpen.
de brukar ha ca 6-7 psi till förgasaren och ca 15 psi mellan pump och regulator.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 25
- Blev medlem: mån feb 06, 2012 5:26 pm
- Ort: Ronneby
Re: två ports bränsletrycksregulator
men jag tycker det känns konstigt, ska pumpen verikligen gå på "max" hela tiden?
Pumpen är en MR gasket 130gh dvs ca 550 liter/timmen väl?
stänger regulatorn när förgasarna har uppnått tryck isåfall?
webrar och en opel CIH motor handlar det om. pumpen är lite overkill, jag vet
fungerar filterking regulatorerna på samma sätt då?
schyssta svar som uppskattas här ju!!
Pumpen är en MR gasket 130gh dvs ca 550 liter/timmen väl?
stänger regulatorn när förgasarna har uppnått tryck isåfall?
webrar och en opel CIH motor handlar det om. pumpen är lite overkill, jag vet
fungerar filterking regulatorerna på samma sätt då?
schyssta svar som uppskattas här ju!!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: två ports bränsletrycksregulator
Pumpen går på max hela tiden, lite primitivt.. men vanligt.
Filterking funkar lika.
Med en överdimensionerad pump har jag sett dem som gjort en retur av den andra utgången, med nån form av restriktor i, typ ett munstycke, men det kräver att man kollar med en bränsletrycksmätare att soppan räcker till på full mutter, och dimensionerar restriktorn efter behovet. Det gör ju även att soppan blir lite svalare.
Filterking funkar lika.
Med en överdimensionerad pump har jag sett dem som gjort en retur av den andra utgången, med nån form av restriktor i, typ ett munstycke, men det kräver att man kollar med en bränsletrycksmätare att soppan räcker till på full mutter, och dimensionerar restriktorn efter behovet. Det gör ju även att soppan blir lite svalare.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 25
- Blev medlem: mån feb 06, 2012 5:26 pm
- Ort: Ronneby
Re: två ports bränsletrycksregulator
haha men vafan... varför inte göra regulatorer som funkar på efi? vore ju mycket smartare
det rekomenderas i mm 9,53 innerdiameter på bränsleslangarna. jag har 8mm det stryper nog inte tillräckligt dock...
hmm men nu vet jag hur den är tänkt att fungera, då får man hitta på något sätt att låta pumpen gå på något lägre tryck, om det skulle spara på den, annars skiter jag ju såklart i det. kan sätta en datorfläkt som blåser på den haha skämtåsido
Edit: man kan inte sätta en insprutarpump till denna denna regulator med en T-koppling och sätta den ställbara regulator jag har kvar från insprutningen och ställa ner trycket till 1 bar eller något? annars övervarvar man kanske den? eller "Två ports regulatorn" klarar kanske inte av 1 bar in?
Nu blev det jobbigt
Glöm det jag skrev... svara på det här bara:
Är de pumpar med överströmningsventil (som du säger jens) byggda för att gå på "maxtryck" ?
isåfall har vi ju löst detta simpla problem
Fungerar 2 weber dcoe på 4,5 Psi (0,31bar) eller är det överkant?
det rekomenderas i mm 9,53 innerdiameter på bränsleslangarna. jag har 8mm det stryper nog inte tillräckligt dock...
hmm men nu vet jag hur den är tänkt att fungera, då får man hitta på något sätt att låta pumpen gå på något lägre tryck, om det skulle spara på den, annars skiter jag ju såklart i det. kan sätta en datorfläkt som blåser på den haha skämtåsido
Edit: man kan inte sätta en insprutarpump till denna denna regulator med en T-koppling och sätta den ställbara regulator jag har kvar från insprutningen och ställa ner trycket till 1 bar eller något? annars övervarvar man kanske den? eller "Två ports regulatorn" klarar kanske inte av 1 bar in?
Nu blev det jobbigt
Glöm det jag skrev... svara på det här bara:
Är de pumpar med överströmningsventil (som du säger jens) byggda för att gå på "maxtryck" ?
isåfall har vi ju löst detta simpla problem
Fungerar 2 weber dcoe på 4,5 Psi (0,31bar) eller är det överkant?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 25
- Blev medlem: mån feb 06, 2012 5:26 pm
- Ort: Ronneby
Re: två ports bränsletrycksregulator
okej att mata två DCOE med 4,5 psi?
okej att montera pumpen i motorrummet utan retur?
bara detta jag behöver veta, lite akut är det, brådskande projektarbete!
okej att montera pumpen i motorrummet utan retur?
bara detta jag behöver veta, lite akut är det, brådskande projektarbete!