Val av förgasare b20

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
inuz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons okt 03, 2012 5:31 pm

Val av förgasare b20

Inlägg av inuz »

Hej!

Har en b20 ståendes som skall i min gamla 142. Klurar lite på val av förgasare till den. Motorn är i grund och botten en 8-bultad historia från en 240 -75. Toppen är bytt till en Steg 3, sitter en relativt ny R-kam i motorn, tändningen är ombyggd till brytarlös och lite sådär. Dock finns det ing-a/en förgasare.

Nu till den stora frågan, vad bör man satsa på? Min tanke är att i framtiden byta ut r-kammen till en trevligare variant. Bilen kommer rulla på gatan, dock inte många bil per år. Har kikat lite på Weber och Dellorto, då 45er men inser att pengarna snabbt drar iväg. Började sedan forska lite och hittade insug till Holley-förgasare för b20. Har tillgång till ett ex antal holley förgasare, skulle detta kunna vara ett rimligt alternativ?

Kan man uppnå samma körbarhet/effekt med en enkel 4-portare som med dubbla ex.vis Weber 45er?

Har ett litet mål på 170hk i den gamle motorn, borde gå med annan kam?

Tacksam för alla svar jag kan få!

Mvh
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: Val av förgasare b20

Inlägg av mekomaskin »

Att köra med Holley blir ungefär som med en Weber 36.
Den har sin begränsning med att du får dålig gång på lägre registret mer långa kamtider.
Roliga kamaxlar kräver separata spjäll för varje cylinder
Micke
Skriv svar